Opdrachtomschrijving
Wij zoeken een ombudsfunctionaris binnen het sociaal domein. Het doel van de functie van sociaal ombudsfunctionaris is om de inwoners van de gemeente Westerkwartier te helpen die tussen wal en schip dreigen te vallen, vooral de kwetsbare en vaak onzekere inwoner staat centraal. De ombudsfunctionaris is laagdrempelig en onafhankelijk en slaat een brug tussen de inwoners en de gemeente.
Daarnaast draagt u bij aan het lerend vermogen van de gemeente door te signaleren waar verbeterpunten liggen naar de ambtelijke organisatie en hierover in gesprek te gaan.
De sociaal ombudsfunctionaris valt rechtstreeks onder de gemeenteraad en legt aan het college en de gemeenteraad verantwoording af. Het college bereidt aanstelling, evaluatie en eventuele verlenging samen met een afvaardiging van de raad voor.
Kandidaatomschrijving
Competenties
- beschikt over zeer ruime kennis en ervaring met betrekking tot beleid en doelgroepen sociaal domein
- is onafhankelijk, aanspreekbaar en voor inwoners laagdrempelig en toegankelijk.
- heeft uitstekende communicatieve vaardigheden.
- heeft goed begrip van het gemeentelijk krachtenveld en is politiek sensitief.
- beschikt over natuurlijk gezag.
- heeft geen directe relatie met de gemeenteraad, het college van burgemeester en wethouders, de gemeente als werkgever, door de gemeente gesubsidieerde instellingen of met een organisatie die in opdracht van de gemeente zorg uitvoert.
Taken
- helpt inwoners met veelal complexe vragen binnen het sociaal domein door hen wegwijs te maken naar de juiste ondersteuning.
- voorkomt dat inwoners tussen wal en schip raken.
- geleidt inwoners door naar de reguliere toegang tot ondersteuning (Gemeentelijke klachtenfunctionaris, Nationale ombudsman, Onafhankelijke cliëntondersteuning door Sociaal Werk De Schans, Vertrouwenspersoon Zorgbelang, Groningen Jeugdhulp en het gemeente loket).
- is geen klachtenfunctionaris, maar helpt indien nodig op weg naar de daarvoor aangewezen klachten procedure.
- signaleert trends in meldingen en bespreekt deze met klachtenfunctionaris van de gemeente en Sociaal Werk De Schans ten bate van verbetering van de dienstverlening.
- registreert vragen, wensen, zorgen, ervaringen van inwoners en verzamelt knelpunten.
- rapporteert periodiek per half jaar aan het college en de gemeenteraad, deze rapportages zijn openbaar.
- heeft rechtstreekse contacten met uitvoerenden en beleidsmedewerkers. De primaire doelstelling van die contacten is het verbeteren van de dienstverlening aan (kwetsbare) inwoners;
- zorgt dat de rol van ombudsfunctionaris zichtbaar wordt en blijft, zowel voor inwoners als bij medewerkers van de gemeente en andere adviesraden/meldpunten;
- doet aanbevelingen ter verbetering van de dienstverlening
- brengt advies uit op basis van de rapportages aan het college en gemeenteraad
Deze inhuuropdracht verloopt via een aanbesteding. De opdrachtgever heeft eisen en wensen opgegeven. Aan de eisen moet je voldoen om kans te maken. Op de wensen kun je punten scoren.