Gemeente Maashorst

Medewerker handhaving en naleving

Gemeente Maashorst

De opdracht­omschrijving


Dit ga je doen 
Als medewerker handhaving en naleving focus je vooral op dat er minder mensen gebruik maken van een uitkering en zelf in het eigen levensonderhoud kunnen voorzien. Onze consulenten voor inkomen en participatie schakelen jou in als zij signalen krijgen dat er iets niet klopt met zijn of haar uitkering. Jij doet dan zelfstandig dossieronderzoek en vult dat aan met waarnemingen op locatie. Jouw aanpak stem je af met de consulent. Stel je vast dat de signalen van onrechtmatigheid kloppen, dan confronteer je de inwoner daarmee. Met als doel hem of haar te laten inzien dat verrijking met financiële steunmiddelen van de gemeente niet oké is. Ook maak je duidelijk welke stappen er volgen. Tot slot adviseer je de consulent over te nemen maatregelen.  
 
Als collega in team Verbinding en Overzicht toon je ondernemerschap door jezelf zichtbaar te maken, nieuwe initiatieven een kans te geven en buiten de kaders te denken. Je spreekt je uit en geeft opbouwende feedback, ook ongevraagd. En je handelt in plaats van af te wachten. Waarin je verder lef toont? Risico’s relativeren. Is de kans groter dat het goed uitpakt dan fout? Doe het dan! Durf te experimenteren en wees niet bang om te falen. Voorstellen die schuren langs de randen van de wet kunnen zomaar verrassende oplossingen bieden voor complexe uitdagingen. 
 
Je doet het samen met … 
Zo’n twintig consulenten voor inkomen en participatie. Zij werken in de drie uitvoerende teams binnen het Sociaal Domein. Om ervoor te zorgen dat de consulenten hun werk goed kunnen doen, vertalen de kwaliteitsadviseurs van team Verbinding en Overzicht het beleid naar processen en acties. Niet gek dus dat jij als ondersteuner van de consulenten deel uitmaakt van dit team. Reken op gedreven collega’s die voor elkaar klaarstaan.

Kandidaatomschrijving

Om succesvol te zijn in deze functie breng je daarnaast het volgende mee: 

  • Je hebt een hbo-diploma in een relevante richting en ruime ervaring in een soortgelijke functie bij een gemeente en met het schrijven van adviezen;
  • Je hebt aantoonbare ervaring met vraagstukken rondom handhaving en naleving van socialezekerheidswetten zoals de Participatiewet en van de procedures die daarbij horen en van voorliggende voorzieningen; 
  • Je handelt met zelfvertrouwen en vanuit een gevoel voor rechtvaardigheid, pakt als vanzelfsprekend je verantwoordelijkheid en ziet zelf het werk dat nodig is voor een onderzoek;
  • Je kunt verschillende gesprekstechnieken toepassen en op een adequate manier omgaan met agressie;
  • Je hebt een rijbewijs en eigen vervoer en bent ook beschikbaar buiten kantoortijden in verband met waarnemingen

 

Interviewplanning

De gesprekken zullen plaatsvinden op vrijdag 13 december.

Toelichting op rooster

Voor deze opdracht hanteren we een minimale beschikbaarheidseis van 32 uur per week.

De Eisen

  • Ervaring Meer dan 5 jaar aantoonbare ervaring met handhaving participatiewet binnen een gemeente.
  • Beschikbaarheid Minimaal 32 uur per week beschikbaar. Daarnaast ben je ook beschikbaar buiten kantoortijden in verband met waarnemingen.

De Wensen

  • Motivatiebrief Bij deze opdracht wordt om een motivatiebrief gevraagd. Deze weegt mee in de uiteindelijke beoordeling. Deze motivatiebrief wordt beoordeeld volgens de hieronder aangegeven criteria. De kandidaat motiveert waarom hij/zij de geschikte kandidaat is voor deze opdracht.De kandidaat motiveert waarom hij/zij deze opdracht bij de gemeente Maashorst wil doen.
  • Ervaring Meer dan 5 jaar aantoonbare ervaring met handhaving participatiewet.

Interesse in deze opdracht?

Zo werkt onze dienstverlening

Deze opdracht is gesloten, reageren is helaas niet meer mogelijk

Gesloten

Mis geen kans, word gratis lid

Ontvang direct alle opdrachten en marktontwikkelingen in je mailbox