gemeente Utrecht

Kwartiermaker omgevingswet – commissie omgevingskwaliteit

gemeente Utrecht

  • max €125 per uur

  • Utrecht

  • 24 uur per week

  • Juridisch
  • 02 juli 2025

  • 02 oktober 2025

De opdracht­omschrijving

Opdrachtomschrijving:

Analyse
-    Een korte beschrijving van de huidige situatie en werkwijzen (bezetting, taken en interne relaties (stedenbouw/erfgoed/VTH)). 
-    Een quick scan van de organisatie/bezetting van secretariaten in andere grote steden door middel van telefonische en schriftelijke vragen
-    Interviews binnen de gemeente Utrecht met de medewerkers van het secretariaat, de voorzitter en secretaris van de commissie, directeuren (of afdelingshoofden/teammanagers) Ruimte en VTH (ophalen van ervaringen).

Advies
-    Opstellen advies m.b.t. de bezetting van het secretariaat van de commissie (kwantiteit en kwaliteit). Hierbij wordt ingegaan op 2 scenario’s: situatie nu en op langere termijn (5 jaar). Het advies betreft de doorontwikkeling van het Bureau in relatie tot de Omgevingswet, de verbrede commissie en de relatie met Vergunningen (VTH, toekomstperspectief). Hierin worden de aanbevelingen van de commissie zoals opgenomen in het jaarverslag 2023-2024 betrokken en ook wordt de samenwerking/rolverdeling met de Kwaliteitsteams en Supervisoren meegenomen.

Je werkt autonoom, waar mogelijk met eigen middelen en richt je werkzaamheden naar eigen inzicht in. Er is geen sprake van leiding en toezicht door een leidinggevende. De beoordeling van de werkzaamheden vindt plaats op basis van het resultaat van de werkzaamheden. 

Resultaat van de opdracht
Deze opdracht kan worden afgerond als het advies met scenario’s is afgestemd en opgeleverd middels een adviesrapport. 

Goed om te weten: 
Gesprekken zijn gepland op 7 & 14 juli. De manager neemt contact op indien je wordt uitgenodigd voor een gesprek. Dit gesprek kan of fysiek of digitaal plaatsvinden. 

Het opvragen van referenties kan in een latere fase onderdeel zijn van de procedure.

De weging van de antwoorden op de vragen in de uitvraag bepaalt de rangorde van de offertes op basis van prijs en kwaliteit. Hierbij hanteren we een weging van circa 25% voor het geoffreerde tarief. De kwaliteit voor circa 75%.

Door de weging van de antwoorden op de vragen in de uitvraag wordt de rangorde van de offertes in prijs/kwaliteit bepaald. Alleen de 5 hoogst scorende offertes worden nader gewogen op de kwaliteit. Indien het aantal offertes de 10 niet overstijgt kunnen alle offertes nader op de kwaliteit beoordeeld worden. 
 
Bij gebleken geschiktheid bestaat er een kans dat er nog een kandidaat uit deze procedure wordt aangenomen. 

Wanneer de hierboven beschreven opdracht door omstandigheden niet binnen de voorziene periode kan worden afgerond behoudt Gemeente Utrecht zich in alle geval het recht voor de opdracht te verlengen tot het moment dat een zorgvuldige afronding en overdracht kan worden gerealiseerd. 
 
De gemeente Utrecht behoudt zich het recht voor om gedurende de eerste 3 maanden na gunning, bij gebleken ongeschiktheid of tussentijdse beëindiging, de opdracht te gunnen aan de nummer 2 aanbieder of opvolgend. 

 

Deze inhuuropdracht verloopt via een aanbesteding. De opdrachtgever heeft eisen en wensen opgegeven. Aan de eisen moet je voldoen om kans te maken. Op de wensen kun je punten scoren.

De Eisen

  • Is de kandidaat de afgelopen 2 jaar in loondienst geweest bij de Gemeente Utrecht voor dezelfde/vergelijkbare werkzaamheden?
  • Ik bevestig dat ik de bovenstaande vragen naar waarheid heb ingevuld:
  • Je hebt minimaal 5-10 jaar ervaring in advisering op organisatie ontwikkelingsvraagstukken binnen het Ruimtelijk domein.
  • Je hebt minimaal een HBO opleiding.
  • Heeft u bij vraag 2.1.3. 'ZZP Rechtstreeks' ingevuld en heeft u gedurende de afgelopen 12 maanden voor meer dan 70% van de tijd (25 uren per week of 8 maanden per jaar) gewerkt als rechtstreekse zzp’er (zonder bemiddeling en/of detachering door een bureau) bij de gemeente Utrecht?
  • Je hebt minimaal 8 jaar werkervaring binnen het Ruimtelijk domein met brede ervaring op de vakgebieden, erfgoed, architectuur en ruimtelijke ordening.

De Wensen

  • Beschrijf welke rol je in het verleden vervuld hebt in een welstands- of monumentencommissie.
  • Voeg hier je CV toe. Je CV is max 3 pagina's enkelzijdig en toont een volledig overzicht van je werkzaamheden tot dusver. Het CV dient ter verificatie van de antwoorden op voorgaande vragen en wordt inhoudelijk beoordeeld op kwaliteit. Daarnaast vermeldt het CV huidige nevenfuncties (bezoldigd en onbezoldigd) zodat de vacaturehouder mogelijke belangenverstrengeling kan uitsluiten. Je CV is in het Nederlands opgesteld en in Pdf-formaat.
  • Schrijf een motivatie t.b.v. deze opdracht en ga in op het gestelde profiel. (max 1/2 a4). Graag ontvangen wij een door de kandidaat zelf geschreven motivatie.
  • Beschrijf je ervaring op organisatie advieswerk binnen het Ruimtelijk domein.
  • Is de aangeboden kandidaat een zzp’er en wordt deze rechtstreeks voorgesteld (zonder bemiddeling en/of detachering door een bureau)? Indien 'JA' wordt ingevuld bij deze vraag, dan ga je akkoord met onderstaande 7 zzp-voorwaarden en ga je akkoord  met periodieke controles hierop, die minimaal één keer per 6 maanden door de gemeente zullen worden geïnitieerd. o    De zzp’er werkt maximaal 70% van de gewerkte uren per jaar voor dezelfde klant of opdrachtgever (maximaal 25 uren per week of maximaal 8 maanden per jaar);  o    de zzp’er heeft minimaal 3 klanten of opdrachtgevers per jaar;  o    de zzp’er is zelfstandig wat betreft uitvoering van werk;  o    de zzp’er maakt gebruik van eigen materiaal (laptop, telefoon etc.);  o    de zzp’er is vervangbaar (bijv. in geval van uitval of ziekte);  o    de zzp’er factureert (en krijgt geen loonbetaling of anderszins een vergoeding);  o    de zzp’er krijgt niet doorbetaald voor niet-gewerkte uren (bijv. in geval van vakantie).

Interesse in deze opdracht?

Zo werkt onze dienstverlening

Reageer direct

De opdracht sluit
02 juli 2025 om 07:00
Je reactie ontvangen we graag minimaal 1 werkdag voor sluiting van de opdracht

Eventuele motivatie volgt in een latere fase

LET OP: Het door jou opgegeven uurtarief is all in, inclusief 10% fee Freep en exclusief BTW

Mis geen kans, word gratis lid

Ontvang direct alle opdrachten en marktontwikkelingen in je mailbox