gemeente Utrecht

Jurist / vergunningverlener huisvestingswet

gemeente Utrecht

  • max €95 per uur

  • Utrecht

  • 36 uur per week

  • Juridisch
  • 03 november 2025

  • 01 januari 2027

De opdracht­omschrijving

Utrecht heeft jou nodig!
Team Juridische Zaken en Advies is een onderdeel van Vergunningen Toezicht en Handhaving (VTH). Het team werkt mee in de primaire processen van de afdelingen Vergunningen en Toezicht en Handhaving Bebouwde Omgeving en begeleidt en bewaakt de juridische processen en verleent bijzondere vergunningen. Het team werkt energiek en oplossingsgericht.

Opdrachtomschrijving:
In het proces van vergunningverlening verzorg je de uitvoering van alle voorkomende juridische werkzaamheden zoals het opstellen van vergunningen, behandelen van zienswijzen, opstellen van Verklaringen bestemming en gebruik en het intrekken van vergunningen. Hierbij gaat het om het Omgevingsrecht, de Huisvestingswet en Bijzondere Wetten. Je hebt veelvuldig contact met burgers. In dit proces werk je vlot en nauw samen met de betrokken collega-vergunningverleners en juristen. Je verdedigt primaire besluiten bij bezwaar. 

Daarnaast verzorg je de collegiale toetsen op besluiten en andere brieven. Je levert een actieve bijdrage aan kennisdeling binnen het team.  

Ook neem je ook deel aan verschillende overleggen (ook in de rol van juridisch secretaris). Hierbij zorg je voor een correcte en duidelijke weergave van afspraken en verslaglegging die tijdens een overleg worden gemaakt. Gedurende het proces heb je veelvuldig contact met collega's, met de aanvrager en indieners van reacties. Het uitvoeren van je vak doe je met kennis van actuele jurisprudentie en ontwikkelingen. Nadruk in het werk ligt op het verlenen van vergunningen op grond van Huisvestingswet en Huisvestingsverordening Utrecht het opstellen van Verklaringen bestemming en gebruik en intrekken van vergunningen. Daarnaast behandel je reacties en zienswijzen en stelt weigeringsbesluiten op. 

De Eisen

  • Is de kandidaat een zzp’er? Toelichting: Hieronder verstaan we zowel een rechtstreekse zzp’er als een zzp’er via tussenkomst/DGA.
  • Je hebt een juridische opleiding afgerond op minimaal HBO niveau.
  • Is de kandidaat de afgelopen 2 jaar in loondienst geweest bij de Gemeente Utrecht voor dezelfde/vergelijkbare werkzaamheden?
  • Je hebt minimaal 3 jaar (recente) ervaring in het bestuursrecht.

De Wensen

  • Je CV is max 3 pagina's enkelzijdig en toont een volledig overzicht van je werkzaamheden tot dusver. Het CV dient ter verificatie van de antwoorden op voorgaande vragen en wordt inhoudelijk beoordeeld op kwaliteit. Daarnaast vermeldt het CV huidige nevenfuncties (bezoldigd en onbezoldigd) zodat de vacaturehouder mogelijke belangenverstrengeling kan uitsluiten. Je CV is in het Nederlands opgesteld en in Pdf-formaat.
  • Je hebt ervaring met huisvestingswet gerelateerde onderwerpen, meer specifiek Huisvestingswet en Huisvestingsverordening.
  • Je hebt ervaring binnen een gemeente met Vergunningen, Toezicht en Handhaving. - Geen gemeente ervaring - Kleine gemeente - 100.000+ gemeente - G4-gemeente

Interesse in deze opdracht?

Zo werkt onze dienstverlening

Reageer direct

De opdracht sluit
03 november 2025 om 09:30
Je reactie ontvangen we graag minimaal 1 werkdag voor sluiting van de opdracht

Eventuele motivatie volgt in een latere fase

LET OP: Dit betreft een detacheringsopdracht. Het door jou opgegeven uurtarief is all in, inclusief 15% fee Freep en exclusief BTW

Mis geen kans, word gratis lid

Ontvang direct alle opdrachten en marktontwikkelingen in je mailbox