Gemeente Bergen op Zoom

Jurist (junior) omgevingsrecht

Gemeente Bergen op Zoom

  • geen max tarief

  • Noord-Brabant

  • 24 uur per week

  • Juridisch
  • 01 februari 2021

  • 30 november 2021

De opdracht­omschrijving

De gemeente Bergen op Zoom kennen we een actieve en dienstverlenende organisatie. Betrouwbaar zijn staat bij ons hoog in het vaandel. Onze missie is: de vraag van de burger centraal, doen wat we beloven en de bestuurlijke opdrachten met focus realiseren. Samen zetten we resultaten neer waar de Bergenaren trots op zijn. Vanuit onze kernwaarden Betrouwbaar, Betrokken, Vooruit en Voor elkaar zorgen wij ervoor dat wij toegevoegde waarde leveren. Daarbij werken wij samen met partners en zetten wij in op het effectief en efficiënt organiseren van ons werk.
 

Wij zijn op zoek naar een nieuwe collega voor de functie van:

(junior) Jurist (bezwaar en beroep) omgevingsrecht
(24 uur/0,67 fte)
voor de duur van 10 maanden

Wie zijn wij
Het Cluster Plannen en Projecten maakt sinds januari 2020 onderdeel uit van het aandachtsgebied Ruimte, Economie en Cultuurbedrijf. Het cluster is het projectbureau van de organisatie en zorgt voor realisatie van stedenbouwkundige en civieltechnische projecten door middel van proces- en projectmanagement. Daarnaast voert het cluster via de vakgroep vergunningen alle opdrachten uit in het kader van de bouwregelgeving. In dat kader wordt een grote diversiteit aan klantvragen (complex en eenvoudig) ontvangen. Onze klanten zijn inwoners, ondernemers, instellingen en organisaties. Onze ambitie is om onze klanten zo accuraat mogelijk van dienst te zijn. Wij zijn druk bezig met de voorbereidingen voor de komst van de Omgevingswet. In verband daarmee hebben wij tijdelijk behoefte aan extra juridische capaciteit.

Over deze functie
Je houdt je bezig met de behandeling van bezwaar- en beroepschriften binnen diverse rechtsgebieden zoals de Wet algemene bepalingen omgevingsrecht (ruimtelijk bestuursrecht), de Algemene Plaatselijke Verordening, Wet openbaarheid van bestuur en het opstellen, toepassen van en adviseren over lokale regelgeving en beleid. Je stelt procesdossiers samen en vertegenwoordigt het college van burgemeester en wethouders, de burgemeester en de raad in procedures bij de bezwaarschriftencommissie, rechtbank en Raad van State en stelt verweerschriften in (hoger) beroepszaken op. Daarnaast bestaat jouw rol uit het inhoudelijk en procedureel adviseren van collega’s en het college van burgemeester en wethouders over vraagstukken met betrekking tot het omgevingsrecht.  

Dit is wat we zoeken
Wij zijn op zoek naar een collega die zelfstandig kan werken, maar collegiale samenwerking hoog in het vaandel heeft staan. Je legt en onderhoudt gemakkelijk contacten op verschillende niveaus binnen en buiten de gemeentelijke organisatie. Je bent betrokken, hebt een goed politiek en bestuurlijk inlevingsvermogen en bent in staat verbinding tussen de verschillende betrokken disciplines te leggen. In bezwaar- en beroepsprocedures sta je zowel schriftelijk als verbaal stevig in je schoenen.

Dit vragen we van je

  • Je hebt een voltooide opleiding rechten op minimaal HBO-niveau,
  • Je hebt minimaal 1 jaar ervaring opgedaan bij een overheidsorganisatie;
  • Je hebt gedegen kennis van onder andere de Algemene wet bestuursrecht, Wabo en de Wet ruimtelijke ordening.
  • Je beschikt over aantoonbare ervaring met de afhandeling van bezwaar- en beroepschriften en je hecht veel waarde aan rechtsbescherming;
  • Je hebt goede contactuele eigenschappen, je kunt je uitstekend mondeling en schriftelijk uitdrukken en je bent in staat zowel zelfstandig als in teamverband te werken.
  • Je hebt een praktische, resultaatgerichte instelling en bent flexibel. De gemeente Bergen op Zoom hecht er veel belang aan dat je het conflict achter het juridische geschil ontdekt en dat je oplossingsgericht bent.
  • Je bent in staat secuur en onder druk te werken;
  • Om klaar te zijn voor de toekomst beschikt onze ideale kandidaat daarom, naast een goede inhoudelijke juridische bagage, over bijzondere interesse in zaken als gegevensbescherming, voortdurende verbetering van processen en juridische kwaliteitszorg.


Voorwaarden inschrijvingen

Randvoorwaarden CV
Met een CV wordt bedoeld een overzicht van de werkervaring van de aangeboden kandidaat. De CV is in het Nederlands opgesteld en wordt verstrekt in PDF. De ingediende CV mag maximaal bestaan uit 4 pagina’s dubbelzijdig. In de CV dienen minimaal de onderstaande punten benoemd te worden:

  • Welke werkzaamheden / projecternuitgevoerd zijn, het werkbestand en uw rol hierin.
  • Start- en einddatum van de werkzaamheden (aantal uur per week)

Indien de CV de bovengenoemde punten niet bevat kan de aanbieding terzijde gelegd worden.

Overige randvoorwaarden
Indien de opdracht aan een ZZP’er gegund wordt, wordt er gewerkt met een Modelovereenkomst VNG.

Vergoedingen

  1. Parkeren:
  • Een parkeervergunning wordt niet verstrekt door de gemeente Bergen op Zoom. Indien de werknemer een parkeervergunning aan wil vragen kan hiervoor contact opgenomen worden met Parkeerbeheer Bergen op Zoom.
  1. Reiskosten:
    • Woon – werk kilometers worden niet vergoed.
    • Kilometers gemaakt op het werk met de auto kunnen gedeclareerd worden, de vergoeding hiervoor bedraagt € 0,19 per kilometer.
  2. Telefoon:
    • De werknemer dient zelf zorg te dragen voor een mobiele telefoon.
    • De kosten voor de aanschaf en het gebruik van de mobiele telefoon dienen in het uurtarief opgenomen worden.
  3. Werkplek:
    • Door de gemeente Bergen op Zoom wordt een werkplek (bureau) ter beschikking gesteld waarvan de medewerker gebruik kan maken. De medewerker dient zelf een deugdelijke laptop mee te brengen om de werkzaamheden op uit te voeren. Met deze laptop kan de medewerker inloggen op het netwerk van de gemeente Bergen op Zoom.

Deze inhuuropdracht verloopt via een aanbesteding. De opdrachtgever heeft eisen en wensen opgegeven. Aan de eisen moet je voldoen om kans te maken. Op de wensen kun je punten scoren.

De Eisen

  • Kan uiterlijk starten op 1 februari 2021 (of eerder)
  • Afgeronde Juridische Hbo-opleiding (aantoonbaar)

De Wensen

  • Uit het gesprek blijkt (of wordt getoetst door bv casussen) of de in de vacature gevraagde competenties zoals; collegiale samenwerking, zelfstandig werken, het gemakkelijk contacten leggen en onderhouden van, betrokken zijn, een goed politiek en bestuurlijk inlevingsvermogen hebben, verbinder zijn tussen verschillende disciplines, zowel schriftelijk als verbaal stevig in je schoenen staan etc. aantoonbaar zijn door het geven van voorbeelden.
  • De kandidaten met de hoogste score van de gunningscriteria kunnen uitgenodigd worden voor een gesprek. Tijdens dit gesprek wordt gekeken of het CV van de kandidaat aansluit op de door ons gestelde criteria voor deze vacature
  • Aantoonbare recente kennis en ervaring van het 1 Samenstellen van procesdossiers 2 Vertegenwoordiging van het college van burgemeester en wethouders, de burgemeester en de raad in procedures bij de bezwaarschriftencommissie, rechtbank en Raad van State 3 Opstellen van verweerschriften in (hoger) beroepszaken 4 Inhoudelijk en procedureel adviseren van collega’s en het college van burgemeester en wethouders over vraagstukken met betrekking tot het omgevingsrecht. Middels concrete voorbeelden duidelijk omschrijven in het CV.
  • Aantoonbare recente kennis en ervaring met behandeling van bezwaar- en beroepschriften binnen diverse rechtsgebieden o.b.v. (ruimtelijke) Bestuursrecht: zoals de Wet algemene bepalingen omgevingsrecht, de Algemene Plaatselijke Verordening, Wet openbaarheid van bestuur en het opstellen, toepassen van en adviseren over lokale regelgeving en beleid. Middels concreet voorbeeld duidelijk omschrijven in het CV. Ook de rol aangeven die is ingevuld bij de projecten.

Interesse in deze opdracht?

Zo werkt onze dienstverlening

Deze opdracht is gesloten, reageren is helaas niet meer mogelijk

Gesloten

Mis geen kans, word gratis lid

Ontvang direct alle opdrachten en marktontwikkelingen in je mailbox