Gemeente Westerveld

Juridisch kwaliteitsmedewerker

Gemeente Westerveld

  • geen max tarief

  • Drenthe

  • 24 uur per week

  • Juridisch
  • 20 november 2024

  • 20 november 2025

De opdracht­omschrijving

 

Organisatie
Werken voor de Gemeente Westerveld betekent dat je terecht komt in een plattelandsgemeente in Zuidwest-Drenthe. Een gemeente waar bestuur en organisatie samen streven naar een hoogwaardige dienstverlening waarbij we initiatieven van inwoners, ondernemers en organisaties stimuleren én faciliteren. Wat kenmerkend is voor de Gemeente Westerveld zijn de korte lijnen, een informele werksfeer en weinig hiërarchie. Na een warm onthaal introduceert jouw nieuwe team de organisatie en collega’s bij je. Een team dat bestaat uit een mix van lerende en ervaren collega’s. En natuurlijk lopen we dan ook even langs onze koffiecorners, het bedrijfsrestaurant en de verschillende lounge- en overlegplekken. Nieuwsgierig geworden? Bekijk dan onze Promotiefilm.

Opdracht
Sociaal domein
Binnen het Sociaal domein werken medewerkers samen met maatschappelijke organisaties aan de gezondheid, zelfredzaamheid en participatie van de gemeente Westerveld. Je komt te werken in een omgeving die er toe doet. Deze afdeling geen uitvoering aan de Jeugdwet, Participatiewet, Wmo, Welzijn, Sport, Onderwijs, Cultuur, Maatschappelijk vastgoed en (preventief)gezondheidsbeleid. Tevens zijn we verantwoordelijk voor de opvang van Vluchtelingen. Het Sociaal domein bestaat uit twee teams. Als juridisch kwaliteitsmedewerker val je onder het team participatie, ondersteuning en administratie. De teamleider van dit team is Carly Craanen

De inhoud van je werk
Als Juridisch Kwaliteitsmedewerker speel je een verbindende rol tussen beleid en uitvoering binnen het sociaal domein, waarbij je zorgt dat de wetgeving rondom de Participatiewet op een manier wordt toegepast die de menselijke maat centraal stelt. Je begeleidt collega’s in het verbeteren van de juridische kwaliteit van hun werk en biedt voorlichting. Daarnaast denk je mee over hoe processen efficiënter ingericht kunnen worden om de dienstverlening aan inwoners te verbeteren. Je bent daarmee mede verantwoordelijk voor het optimaliseren van de kwaliteit van dienstverlening aan de inwoner.

Wat wordt onder andere jouw takenpakket?
Als Juridisch kwaliteitsmedewerker binnen de Participatiewet hou je je bezig met:

  • Het oplossen van juridische vraagstukken binnen de uitvoering van de Participatiewet;
  • Het coachen van collega’s om juridische kwaliteit te bevorderen en hen te ondersteunen in hun werk;
  • Het controleren of kwaliteitscriteria worden gevolgd en het doen van verbetervoorstellen wanneer nodigHet meedenken over het efficiënter maken van werkprocessen binnen het sociaal domein;
  • Bied je ondersteuning bij de Interne Controle, accountant en privacy officer;
  • Vertaal je in- en externe (beleids)ontwikkelingen en jurisprudentie naar werkinstructies en voorlichting;
  • Werk je actief en integraal samen met de kwaliteitsmedewerkers Jeugd en Wmo/

Verder beschik je over:

  • Je hebt kennis van de Participatiewet;
  • Je beschikt over een relevante HBO/WO opleiding in de richting van Rechten;
  • Je hebt ervaring in een vergelijkbare functie binnen een gemeente opgedaan;
  • Je kunt op een coachende manier de verbinding maken tussen beleid en uitvoering;
  • Je herkent je in de competenties: zelfstandig, empathisch, inventief, anticiperend, flexibel, stressbestendig. Je hebt overtuigingskracht en bent in staat om medewerkers te spiegelen op inhoud, ontwikkeling, attitude en klantbenadering

Competenties
- Gedreven persoonlijkheid;
- Rechtvaardigheid hoog in het vaandel staan;
- Solistisch manier van werken;
- Je werkt in de geest van de wet en weet deze wet en haar rechten en plichten begrijpelijk uit te leggen aan een leek en ook te motiveren richting je collega;
- Hard op de inhoud en zacht op de men;
- Communicatief sterk;
- Nieuwsgierig en niet tevreden totdat je de laatste steen boven hebt;
-  Lerende houding en over een reflecterend vermogen;
- Je kunt op een coachende manier de verbinding maken tussen beleid en uitvoering;
- Je herkent je in de competenties: zelfstandig, empathisch, inventief, anticiperend, flexibel, stressbestendig. Je hebt overtuigingskracht en bent in staat om medewerkers te spiegelen op inhoud, ontwikkeling, attitude en klantbenadering

CV-eisen
Maximaal 5 pagina’s, opgesteld in het Nederlands, minimaal 2 referenties.

Werkdagen
Is hybride werken mogelijk: ja
De opdracht wordt vervuld op de volgende werkdagen: ma tm vr

Planning
De gesprekken bij de opdrachtgever zijn gepland op vrijdag 22 november 2024 van 09.00 uur tot 12.00 uur.  

 

De Eisen

  • Aantoonbare afgeronde opleiding op minimaal hbo bachelor niveau in de richting van Rechten;
  • Aantoonbare afgeronde cursus Participatiewet en WMO;
  • Minimaal 3 jaar aantoonbare werkervaring in de afgelopen 10 jaar als jurdische kwaliteitsmedewerker binnen een gemeentelijke instelling;

De Wensen

  • Aantoonbare werkervering in het coachen van collega's;
  • Aantoonbare werkervaring in de afgelopen 5 jaar in het (her)schrijven van beleid en verordeningen aan nieuwe wet en regelgeving;
  • Minimaal 5 jaar aantoonbare werkervaring in de afgelopen 10 jaar als juridische kwaliteitsmedewerker binnen een gemeentelijke instelling;
  • Aantoonbare werkervaring in het behandelen van bezwaar en beroepzaken;
  • Aantoonbare werkervaring met Suwinet én Suite4Werk.

Interesse in deze opdracht?

Zo werkt onze dienstverlening

Deze opdracht is gesloten, reageren is helaas niet meer mogelijk

Gesloten

Mis geen kans, word gratis lid

Ontvang direct alle opdrachten en marktontwikkelingen in je mailbox