Gemeente Waalwijk

Interim Teammanager Financiën en Inkoop

Gemeente Waalwijk

  • max €130 per uur

  • Noord-Brabant

  • 36 uur per week

  • Inkoop
  • 02 oktober 2023

  • 31 maart 2024

De opdracht­omschrijving

Opdrachtomschrijving

Voor Team Financiën en Inkoop bij de Gemeente Waalwijk zijn wij op zoek naar een interim teammanager. Dit in eerste instantie voor de periode t/m 31 maart 2024 met daarbij een verlengingsmogelijkheid van 2 x 6 maanden.

Als Teammanager Financiën en Inkoop bij de gemeente Waalwijk geef je leiding aan het team met 25 professionals op het gebied van Financiën en Inkoop. Het financiële gedeelte in het team bestaat uit de financiële administratie en de financieel adviseurs. Gezamenlijk is dit team verantwoordelijk voor een gezonde financiële basis van de organisatie en de ondersteuning op het gebied van inkoop. 

Huidige situatie
Omdat de huidige teammanager tijdelijk de functie van Directeur Bedrijfsvoering gaat waarnemen zijn wij op zoek naar een tijdelijke opvolger. De afgelopen jaren is hard gewerkt aan de kwaliteit van de financiële advisering en de structuur. In grote lijnen is de basis op orde. Tegelijkertijd is de wereld om ons heen aan het veranderen en zijn de ambities van onze gemeente groot. Ook liggen de gemeentelijke financiën onder grote druk als gevolg van een flinke daling van de algemene uitkering in 2026, het zogenoemde financiële ravijn. Dit legt een grote verantwoordelijkheid op het team. Daarnaast merken we dat de organisatie zoekende is naar integraliteit en dat hierin ook nog wel eens iets mis gaat of een ondersteunende afdeling als Financiën te laat wordt ingeschakeld.

Door dit alles is de ervaren werkdruk hoog, zeker bij de financieel adviseurs. Het geven van uitvoering aan de P&C cyclus kost veel tijd en in combinatie met de eerder genoemde factoren zijn er relatief weinig momenten om te reflecteren op de huidige werkzaamheden en de manier hoe dit te verbeteren. Wat ons betreft ligt hier een belangrijke verantwoordelijkheid voor de tijdelijke manager.    

Inkoop bestaat uit drie professionals en werkt veelal zelfstandig. De opgave die hier ligt is visie te bepalen voor de toekomst. Dus wat wordt verwacht van inkoop in de gemeentelijke organisatie en hoe zien zij dit zelf. Van de teammanager wordt verwacht dat hij hieraan sturing geeft.

Van de tijdelijk manager wordt verwacht dat hij een inhoudelijk sparringspartner is maar ook dat hij kritisch kijkt naar de huidige processen en vaststelt waar verbetermogelijkheden liggen. Aan de hand van deze analyse wordt focus aangebracht en wordt bepaald wat als eerste wordt aangepakt. In onze ogen is verdere digitalisering een belangrijke kans. Belangrijk is het ook dat de manager mensgericht is en in staat is te luisteren naar de medewerkers en hier ook wat mee doet.

Andere inhoudelijke issues waar aandacht aan besteed moet worden:

- Vergroten van de kennis en het begrip in de organisatie rondom financiële processen . Wanneer schakel je Financiën in en op welk moment? Bewaken van de integraliteit;
- Doorvoeren van verbeteringen in de P&C cyclus en de financiële processen;
- Overgang naar I-Financiën van Pink Roccade;
- Vastleggen van financiële processen en de bewaking hiervan;
- Visiebepaling rondom Inkoop voor de komende jaren;

Kandidaatomschrijving

Als tijdelijk manager zijn wij op zoek naar een kandidaat met de volgende eigenschappen:
- Je bent mensgericht en je bent in staat de medewerkers te coachen, o.a. door ze te spiegelen;
- Je hebt inhoudelijke kennis en ervaring rondom gemeentefinanciën en je bent in staat om als sparringspartner op dit vlak op te treden zowel voor de medewerkers, als de directie en het college;
- Je kunt goed omgaan met druk;
- Je bent daadkrachtig en weet knelpunten op te lossen;
- Je vindt samenwerking vanzelfsprekend en je bent politiek-bestuurlijk sensitief;
- Je hebt oog voor verbetermogelijkheden en voert deze door;
- Je bent in staat de grote lijnen te bewaken en je zorgt hierdoor voor rust op de afdeling;
- Je hebt een positieve persoonlijkheid en zeer communicatief vaardig. 


Deze inhuuropdracht verloopt via een aanbesteding. De opdrachtgever heeft eisen en wensen opgegeven. Aan de eisen moet je voldoen om kans te maken. Op de wensen kun je punten scoren.

De Eisen

  • Leidinggevende ervaring binnen een gemeente Aantoonbaar via CV
  • Inhoudelijke kennis en ervaring op het gebied van gemeentefinanciën Aantoonbaar via CV
  • Je hebt aantoonbare werkervaring met de BBV Aantoonbaar via CV
  • Je bent per begin oktober beschikbaar Aantoonbaar via CV

De Wensen

  • Ervaring als teammanager Financiën bij de gemeente 0-3 jaar: 10% 3-10 jaar: 20% >10 jaar: 30%
  • Inzetbaarheid kandidaat De kandidaat is per 2 oktober 36 uur per week inzetbaar Ja: 15% Nee: 0%
  • Interview Bij deze opdracht worden na de eerste selectieronde met een aantal partijen interviews afgenomen. Deze wegen mee in de uiteindelijke beoordeling. Deze interviews worden beoordeeld volgens de hieronder aangegeven criteria. In het gesprek worden de volgende zaken beoordeeld:- De visie van de kandidaat op hoe de gemeente dient om te gaan met het ravijnjaar 2026;- De visie van de kandidaat op het vormgeven van een eventuele bezuinigingsronde binnen een gemeente;- Communicatieve vaardigheden;- Presentatie;- Staan voor je team;- Mensgerichtheid;- Energieke houding;- Kennis van actualiteiten op het gebied van gemeentefinanciën.

Interesse in deze opdracht?

Zo werkt onze dienstverlening

Deze opdracht is gesloten, reageren is helaas niet meer mogelijk

Gesloten

Mis geen kans, word gratis lid

Ontvang direct alle opdrachten en marktontwikkelingen in je mailbox