Gemeente Haaksbergen
geen max tarief
Overijssel
36 uur per week
01 november 2024
01 mei 2025
De gemeente Haaksbergen zoekt een betrokken en inspirerende interim gemeentesecretaris/algemeen directeur voor een periode tussen de drie en zes maanden. In deze periode ben je een essentiële verbindende schakel tussen bestuur en ambtelijke organisatie.
Interim gemeentesecretaris/algemeen directeur
36 uur
Ben jij de inspirerende leider die op tijdelijke basis wil bijdragen aan een stabiele organisatie/continuïteit door het brengen van rust en regelmaat? Dan nodigen wij je van harte uit om te reageren.
Wie zijn wij?
De gemeente Haaksbergen telt ongeveer 25.000 inwoners. De gemeenschap is actief en dynamisch. De gemeente heeft een uitgestrekt, 10.550 hectare, groot buitengebied met een schitterend coulisselandschap en fraaie natuurgebieden. Haaksbergen ligt in de zuidoosthoek van Twente (provincie Overijssel).
De gemeente Haaksbergen heeft de ambitie een toekomstbestendige, zelfstandige netwerkgemeente te worden. Dit betekent dat Haaksbergen afweegt welke gemeentelijke taken (beleid, regie, beheer en uitvoering) worden overgelaten aan anderen, waarbij de belangrijkste afweging is of de gemeente Haaksbergen de taken zelf op voldoende niveau kan blijven uitvoeren.
Missie/ visie
Onze missie: “We maken ons sterk voor een fijn en veilig Haaksbergen, waar inwoners prettig kunnen leven, ondernemers zich kunnen ontwikkelen en bezoekers kunnen genieten. Daarvoor hebben we elkaar nodig, want we geloven in de kracht van samen.”
Onze visie: “In Haaksbergen werken we samen. Voor elkaar en met elkaar. Want Noaberschap zit in al onze vezels. We blijven continu bouwen aan een vitale organisatie die soepel kan inspelen op de steeds veranderende uitdagingen. De gemeenschap kan op ons rekenen. Dáár gaan we voor!”
Deze missie en visie, die door en voor de ambtelijke organisatie is opgesteld, vormen het fundament onder onze organisatie en geven richting aan onze ontwikkeling. Het uiteindelijke doel is om maatschappelijke effecten te realiseren en onze dienstverlenende en faciliterende rol optimaal te vervullen, in samenwerking met de samenleving, bestuur en raad.
In 2020 zijn we gestart met een zesjarig programma: “Haaksbergen Ster(ker) in Ontwikkeling”. Dit traject bestaat uit een drietal sporen en beoogt invulling te geven aan diverse ambities van het bestuur. Als uitvloeisel van dit programma is een organisatie ontstaan met een onderverdeling in een tiental teams. De gemeentesecretaris/algemeen directeur geeft leiding aan de teammanagers, programmamanagers en de concernadviseurs.
Wie ben jij?
Jij staat midden in de samenleving, je bent verbindend, durft verantwoordelijkheid te nemen en kunt
samenwerken. De teams organiseren zelf het werk en staan gezamenlijk voor de inhoud. Aan het
proces en de kwaliteit draag jij je steentje bij. Je hebt van nature een oprechte interesse in mensen.
Je maakt gemakkelijk contact, je coacht en spiegelt. Je bent gewend om teams en individuen in hun
kracht te zetten.
Jouw opdracht
Als gemeentesecretaris/algemeen directeur ben je eindverantwoordelijk voor de algehele aansturing van de ambtelijke organisatie en de kwaliteit van de beleidsadvisering aan het college van Burgemeester en Wethouders. Je bent de verbindende schakel tussen het college en de ambtelijke organisatie, en speelt een cruciale rol in het realiseren van de bestuurlijke beleidsdoelen en uitvoering van vastgestelde plannen. Je ondersteunt het college in haar relatie met de Gemeenteraad en zorgt voor een goede afstemming met de raadsgriffier.
In de rol van directeur en voorzitter van het MT ben je samen met teammanagers (afdelingshoofden) en programmamanagers verantwoordelijk voor het uitdragen van de missie en visie van de gemeente. Hierbij ligt de leiding aan de beleidsmedewerkers en vakspecialisten primair bij de teammanagers. Als gemeentesecretaris/algemeen directeur ben je als boegbeeld en eindverantwoordelijke benaderbaar en zichtbaar voor de gehele organisatie.
In deze tijdelijke rol ben je verantwoordelijk voor de continuïteit van de ambtelijke organisatie en het bewaken van de rust in de ambtelijke organisatie. Je geeft objectief aandacht aan de onderlinge samenwerking tussen en binnen college en MT. Je verbindt de verschillende onderdelen van de organisatie, stimuleert integraal samenwerken en zorgt ervoor dat bestuurlijke ambities effectief worden omgezet in concrete acties. Daarnaast stuur je op een balans in taken en capaciteit.
Ook vervul je de rol van bestuurder in de zin van de Wet op de Ondernemingsraden (WOR). Dit betekent dat je ervoor zorgt dat de ondernemingsraad (OR) goed wordt gefaciliteerd, zodat deze een proactieve rol kan spelen bij veranderingen en voorgenomen besluiten. Je bent verantwoordelijk voor het in goede banen leiden van deze processen en het waarborgen van een constructieve samenwerking met de OR.
Deze functie is zeker dynamisch te noemen. De gemeente Haaksbergen heeft de afgelopen jaren diverse veranderingen ondergaan, wat heeft geleid tot een behoefte aan stabiliteit en continuïteit in de aansturing van de organisatie.
Zo werkt onze dienstverlening
Heb je interesse in deze opdracht?
Reageer directOntvang direct alle opdrachten en marktontwikkelingen in je mailbox