Nederlandse Publieke Omroep

Interim-directeur technologie & operations

Nederlandse Publieke Omroep

  • max € 120 per uur

  • Noord-Holland

  • 36 uur per week

  • Directie
  • 18 april 2024

  • 18 april 2024

De opdrachtomschrijving

Deze detacheringsopdracht verloopt via een aanbesteding. De opdrachtgever heeft eisen en wensen opgegeven. Aan de eisen moet je voldoen om kans te maken. Op de wensen kun je punten scoren.

De Eisen

  • Aanleiding De Directie Technologie & Operations van de NPO (Nederlandse Publieke Omroep) zoekt een Interim Directeur Technologie & Operations (m/v/x) De NPO is op zoek naar een interim-directeur Technologie & Operations. Een ervaren professional die zitting heeft in het directieteam van de NPO en daar een actieve rol in heeft. Ben jij een verbindend leider en help jij met jouw ervaring in IT en (media)techniek mee onze digitale many-to-one strategie te realiseren? Reageer dan snel! Dit is de NPO De publieke omroep wil er voor iedereen in Nederland zijn. Zichtbaar, vindbaar, herkenbaar en dichtbij. Met het juiste aanbod op de juiste plekken. We brengen mensen samen en zijn daarmee een verbindende factor in onze veelkleurige samenleving. Een baken van betrouwbare informatie en een bron van kennis, cultuur en ontspanning. Met programma’s die je verrassen en stimuleren, je horizon verbreden en die je soms op het verkeerde been zetten. De taken van de NPO bestaan uit het bevorderen van de samenwerking en cohesie tussen de landelijke omroepen, de programmering van het media-aanbod, het verdelen van de budgetten voor de verschillende omroepen, het verzorgen van distributie, het ontwikkelen en beheren van de publieke streamingplatforms, het ondersteunen van omroepen bij de ondertiteling, aankoop en verkoop van programma’s en het uitvoeren van zelfstandig onderzoek naar de kwaliteit en het imago van de platforms radio, televisie en internet. Het Nederlandse publieke omroepbestel bestaat uit de NPO en 13 landelijke publieke omroepen. De NPO is in beweging Als interim-directeur kom je in een omgeving die sterk in beweging is. Om daarin de juiste koers te varen, hebben de NPO en de omroepen in 2023 een gezamenlijke strategie bepaald.  Een mijlpaal in de omroepgeschiedenis. De strategie draait om ‘Voortdurend in Verbinding’ zijn met onze kijkers en luisteraars. Om de variëteit aan doelgroepen op maat te bedienen, speelt onze reeds ingezette datastrategie een sleutelrol. Daarnaast werken we samen met de omroepen aan de uitvoering van een overkoepelend plan van aanpak, om de omgangscultuur op werkvloer binnen onze organisaties te verbeteren. Directie Technologie & Operations De Directie Technologie & Operations (DTO) is sinds 1 juli 2021 één directie en bestaat uit verschillende onderdelen:   Technologie, met daarin Front-end, IT Infrastructuur en Mediatechniek; Operations met daarin Traffic & Eindregie en Access Services; Data & Personalisatie; Distributie; De stafafdeling. Binnen deze onderdelen werken ca. 240 specialisten in diverse (product)teams, waarbij je als interim-directeur 16 direct reports hebt voor lopende project- en HR-gerelateerde zaken. Onze producten zijn het (digitale) gezicht van de NPO. Denk hierbij aan websites en apps, maar ook de (lineaire) tv- en radiokanalen, de studio’s in het Radiohuis en de distributie naar providers en publiek. Zo zorgen de collega’s van Traffic & Eindregie en Access Services er 24 uur per dag voor dat de programma’s van de omroepen worden uitgezonden, inclusief ondertiteling. Daarnaast stelt DTO de NPO-organisatie in staat steeds betere datagedreven beslissingen te nemen en het publiek een steeds volwaardigere klantreis te bieden o.b.v. een klantprofiel, betere aanbevelingen en hogere kwaliteit van (meta)data. We werken samen aan producten voor heel Nederland, die zorgen voor informatie, inspiratie en ontspanning. Uit oogpunt van doelmatigheid staat het leveren van kwalitatieve producten en diensten voorop. En de toegevoegde waarde? Die zit in het relevant en persoonlijk maken van de gebruikerservaring, tegen aanvaardbare kosten en inspanning. Inschrijver heeft bovenstaande gelezen en begrepen en gaat akkoord met het gestelde.
  • Beschrijving Werkzaamheden en Profiel DTO staat voor grote technische en financiële uitdagingen. In jouw rol van interim-Directeur Technologie & Operations zorg je ervoor dat de reeds ingezette koers van de directie voortgezet wordt: zo vindt er komend jaar een impactvolle livegang plaats van een nieuw videopublicatieplatform en zijn de eerste stappen gezet op het gebied van de digitale transitie. Kostenbeheersing is essentieel; we verwachten van jou dat je scherpe keuzes durft te maken. Als lid van het directieteam vertegenwoordig je hiermee DTO, ondersteund door het DTO-leadershipteam.   Je focus ligt op het leveren van waarde voor ons miljoenenpubliek. Je stuurt op het verhogen van de wendbaarheid, terwijl je de continuïteit niet uit het oog verliest. Waar nodig los je problemen voor en met je afdeling op. Je weet beslissingen te forceren en eigen keuzes te maken over de teams heen. Als resultaatgerichte interim-directeur Technologie & Operations ben je in staat een professionele cultuur te creëren, die gericht is op samenwerking en waar ruimte is voor ondernemerschap en experimenteren, zo laag mogelijk in de organisatie. Hierbij houd je wel scherp zicht op de financiële kaders.   Verantwoordelijkheden Concreet werk je de komende tijd samen met de teams en stakeholders aan de volgende speerpunten:   Je vertegenwoordigt DTO in het directieteam op belangrijke dossiers. Denk hierbij aan de livegang van een nieuw videopublicatieplatform, evenals de doorontwikkeling van onze consumerfacing producten NPO Start en NPO Luister en de uitvoering van de datastrategie; je zet de gekozen richting voort met behoud van de vereiste snelheid; je zorgt voor continuïteit van de diensten van de NPO, in het bijzonder de uitzendingen van televisie en radio, de digitale platforms en de IT- en data-infrastructuur; je ontwikkelt de afdeling Technologie door met speciale aandacht voor: het op orde brengen en houden van ICT-beheer, netwerkmanagement, werkplekautomatisering, hosting en streaming en het ontwikkelen, uitwerken en beheren van onze sourcingstrategie; je faciliteert het uitbouwen van het databewust werken binnen de NPO en het uitrollen van datadiensten als NPO-id en Data-analyse; je concretiseert de strategie naar besluiten ten behoeve van prioritering van activiteiten, sourcingstrategie en architectuur; je bouwt het multidisciplinaire werken over directies heen verder uit; je coördineert, monitort en versterkt de financiën en contracten met betrekking tot technologie; je voert het relatiebeheer uit met leveranciers in de hele uitzend- en publicatieketen. Hier herken je jezelf in Academisch werk- en denkniveau; minimaal 5 jaar ervaring als CTO met een brede technologische achtergrond, scope en visie op een datagedreven manier van werken; kennis en ervaring op het gebied van product development, media- en broadcasttechniek; ervaring in een omnichannel of tech-omgeving een pre; een stevige people manager die ervaring heeft met het bouwen aan autonome teams in een agile omgeving; ervaring in het aanbrengen van een transitie naar een engineering cultuur; ervaring met veranderingen aansturen op een pragmatische, resultaatgerichte en mensgerichte manier; uitstekende communicatieve vaardigheden en leiderschapskwaliteiten. Arbeidsvoorwaarden De functie van interim-Directeur Technologie & Operations is een tijdelijke opdracht voor 36 uur per week tot het einde van het jaar, 31 december 2024 met mogelijkheid tot een verlenging van 3 maanden. ​​​ Inschrijver heeft bovenstaande gelezen en begrepen en gaat akkoord met het gestelde.
  • CV en motivatiebrief ​​​​​​​Inschrijver levert per kandidaat een CV inclusief motivatiebrief. Bevat uw inschrijving een CV en motivatiebrief? Upload het CV en de motivatiebrief van de voorgestelde kandidaat bij Gunningscriteria.
  • Uurtarief.  Toelichting: U geeft hier het uurtarief van de kandidaat op. Het uurtarief is exclusief BTW en inclusief reis- en andere kosten. De weging van het onderdeel prijs is 25% en de te bepalen punten worden berekend met de Low Bid scoring Formule. Het tarief dient tussen de 120 en 149 Euro per uur te liggen.
  • Tarief per uur Het tarief per uur, dient tussen de aangegeven bandbreedte te liggen (zie Prijs). Het uurtarief is exclusief BTW en inclusief reis- en andere kosten.  Inschrijver heeft bovenstaande gelezen en begrepen en gaat akkoord met het gestelde.
  • Opleiding en Vakkennis ​​​​De kandidaat beschikt minimaal over Academisch werk- en denkniveau De kandidaat heeft minimaal: minimaal 5 jaar ervaring als CTO met een brede technologische achtergrond, scope en visie op een datagedreven manier van werken; kennis en ervaring op het gebied van product development, media- en broadcasttechniek; ervaring in een omnichannel of tech-omgeving een pre; een stevige people manager die ervaring heeft met het bouwen aan autonome teams in een agile omgeving; ervaring in het aanbrengen van een transitie naar een engineering cultuur; ervaring met veranderingen aansturen op een pragmatische, resultaatgerichte en mensgerichte manier; uitstekende communicatieve vaardigheden en leiderschapskwaliteiten. Uit het ingediende CV dient duidelijk te blijken dat kandidaat over dergelijk niveau en ervaring beschikt. Voldoet uw kandidaat hieraan?
  • Verklaring Omtrent Gedrag ​​​​​Wanneer opdracht aan u of uw kandidaat wordt gegund is het noodzakelijk dat een VOG wordt overlegd binnen 2 weken na aanvang van de opdracht.  Kunt u voldoen aan deze eis.
  • Beschikbaarheid De aangeboden kandidaat is beschikbaar vanaf 6 mei voor 36 uren per week (werkzaam op locatie van NPO);  gedurende een periode t/m 31 december 2024 met mogelijkheid tot een verleninging van 3 x 3 maanden. Inschrijver gaat akkoord met het gestelde en voldoet hier aan.

De Wensen

  • Integriteit Wanneer een opdracht aan u of uw kandidaat wordt gegund is het noodzakelijk dat gedurende de uitvoering van de werkzaamheden (de schijn van) belangenverstrengeling te allen tijde wordt tegengegaan. Dit betekent dat de kandidaat de in dit kader relevante overige opdrachtnemers/functies, financiële belangen en beleggingen voorafgaande aan de start van de opdracht opgeeft, en indien dit zich voordoet ook tussentijds. Deze door de kandidaat opgegeven opdrachtgevers/functies, belangen en beleggingen worden door onze Compliance Officer beoordeeld. Mocht deze constateren dat er sprake is van belangenverstrengeling, dan kan dit tot gevolg hebben dat de gunning wordt ingetrokken. Opdrachtnemers accepteren geen geschenken, uitnodigingen of andere voordelen van derden om in het kader van de werkzaamheden die de opdrachtnemer bij de NPO verricht iets te doen of te laten. Hier geeft u in een bijlage eventueel relevante overige opdrachtnemers/functies, financiële belangen en beleggingen voorafgaande aan de start van de opdracht op.
  • Beoordeling CV ​​​​​​​De door u aangeboden kandidaat zal op basis van het ingediende CV en de bijbehorende motivatiebrief zullen worden beoordeeld. Naarmate er naar oordeel van de NPO een betere aansluiting bestaat tussen het in deze aanvraag geschetste ideale profiel en de kennis en ervaring van de kandidaat zal er een hogere score worden toegekend. CV's van kandidaten worden relatief, ten op zichte van elkaar, beoordeeld. Aan de CV van de kandidaat die naar oordeel van de NPO het beste past in het geschetste ideale profiel wordt een score van 100 punten toegekend.   Aan de overige ontvangen CV's worden scores toegekend op een schaal variërend van 100 punten tot 0 punten. Het aantal punten dat een kandidaat scoort CV hangt af van de mate waarin de CV van de kandidaat minder wordt beoordeeld ten opzichte van de kandidaat die het best is beoordeeld. De opgedane kennis en ervaring moet blijken uit het CV en de motivatiebrief.

Interesse in deze opdracht?

Zo werkt onze dienstverlening

Deze opdracht is gesloten, reageren is helaas niet meer mogelijk

Mis geen kans, word gratis lid

Ontvang direct alle opdrachten en marktontwikkelingen in je mailbox

Gesloten