Gemeente Hattem

Inkomensconsulent Participatiewet

Gemeente Hattem

De opdracht­omschrijving

Ervaren inkomensconsulent all round Participatiewet

Start: 1 november 2022
Duur: tot 1 juli 2023 (bij gebleken geschiktheid een mogelijkheid tot overname)

De organisatie
De gemeente Hattem is een kleine stad van ongeveer 12.000 inwoners. Hattem is ambitieus en volop in ontwikkeling! We werken vanuit de kernwaarden: Duidelijkheid, Samenwerken, Vertrouwen en Verbeteren. Aan deze waarden hangen wij ons professionele handelen.
Als gemeente zijn we gestart met een organisatieontwikkeling waarbij we toewerken naar samen sturende teams die procesgericht gaan werken. Recent is het Loket 0-100 van start gegaan waarbij de Hattemer en zijn hulpvraag centraal staat. In dit loket 0-100 werken professionals van de gemeente én het voorveld in het sociaal domein integraal en nauw met elkaar samen.

Plaats in de organisatie
Je werkt in het team Werk en Inkomen. Dit team bestaat uit 9 personen. De functie van inkomensconsulent wordt ingevuld door één collega. Samen met de collega die de aanvragen bijzondere bijstand en de minimaregelingen verricht ben jij de spil voor wat betreft de rechtmatigheid van de Participatiewet. Jullie ondersteunen elkaar tijdens vakantie en bij onverwachte drukte.
Het  team werk en inkomen is enthousiast en bevlogen. Vertrouwen en op elkaar kunnen bouwen zijn belangrijke uitgangspunten. Het team maakt onderdeel uit van een integraal team Loket 0-100 waarvan jij ook onderdeel bent. Naast de rechtmatige taken en verantwoordelijkheden vragen wij dus ook een integrale blik.

De taken en verantwoordelijkheden
Als zelfstandig werkend inkomensconsulent beheer je alle uitkeringen Participatiewet van de gemeente Hattem. Je hebt voornamelijk de onderstaande taken en verantwoordelijkheden, maar bij onverwachte landelijke ontwikkelingen vragen we je een bijdrage te leveren wanneer dat nodig is. (bijvoorbeeld energie-armoede en de Oekraïense vluchtelingen)

  • Je geeft informatie en advies aan inwoners over de diverse (voorliggende) voorzieningen en wetten;
  •  Je geeft informatie en advies over de sociale kaart van Hattem over financiële vraagstukken  (bijv. maatschappelijk werk en de vrijwilligers van Op KO€RS);
  • Je voert intakegesprekken voor aanvragen levensonderhoud Participatiewet en IOAW;
  • Je verricht onderzoek in het kader van deze aanvragen. Je stelt aansluitend rapportage en beschikkingen op naar aanleiding van het uitgevoerde onderzoek;
  • Je verricht tussentijdse mutaties/heronderzoeken en beëindigingsonderzoeken;
  • Je werkt nauw samen met de consulent Werk met als doel de inwoner te activeren;
  • Je werkt samen met instanties (bijv. woningbouwvereniging, bewindvoerders etc.) en hebt daarin oog voor verbinding en integrale dienstverlening;
  • Indien nodig maak je een voorstel over terug-en afbetalingsregeling;
  • Je hebt een radar voor het signaleren van fraude en weet deze gesprekken goed te voeren;
  • Je fungeert als achterwacht bij afwezigheid en periodieke drukte van de consulent bijzondere bijstand/minimaregelingen.


Wat zijn jouw kwaliteiten?

  • Je hebt HBO werk- en denkniveau en werkervaring in een vergelijkbare functie;
  • Je beschikt over een afgeronde HBO opleiding op het gebied van Sociaal Juridische Dienstverlening;
  • Je beschikt over actuele kennis van wet- en regelgeving en jurisprudentie op gebied van sociale zekerheidswetgeving, Participatiewet, IOAW, Wet inburgering, Schuldhulpverlening en algemene sociaal juridische kennis;
  • Je hebt affiniteit met de verschillende doelgroepen en beschikt over een sterk empathisch vermogen;
  • Je werkt zelfstandig. Als eenpitter vind je makkelijk je weg in de organisatie. Je zoekt en vindt ook makkelijk de verbinding;
  • Je beschikt over zeer goede communicatieve vaardigheden zowel schriftelijk als mondeling;
  • Je hebt ervaring met de applicaties die gebruikt worden in het sociaal domein voor werk en inkomen. Ervaring met Civision is een pré;
  • Ervaring met integrale dienstverlening is een pré. 

De Eisen

  • De kandidaat heeft op het CV aantoonbaar minimaal 3 jaar werkervaring als Inkomensconsulent in de afgelopen 8 jaar bij een gemeente
  • Kandidaat heeft een afgeronde HBO opleiding, bij voorkeur in de richting van Sociaal Juridische Dienstverlening
  • 2 relevante referenties, die de volgende gegevens bevatten: naam referent, functie, organisatie, e-mailadres en/of telefoonnummer.

De Wensen

  • Kandidaat beschikt over aantoonbare ervaring met integrale dienstverlening.
  • De kandidaat heeft een zelfgeschreven motivatie toegevoegd op het CV.
  • De volgende competenties zullen worden getoetst tijdens het gesprek: - communicatieve vaardigheden - zelfstandig - gestructureerd - verbindend - empatisch vermogen
  • De kandidaat heeft op het CV aantoonbaar minimaal 3 jaar werkervaring als Inkomensconsulent in de afgelopen 8 jaar bij een gemeente
  • Kandidaat heeft kennis van wet- en regelgeving en jurisprudentie op gebied van sociale zekerheidswetgeving, Participatiewet, IOAW, Wet inburgering, Schuldhulpverlening en algemene sociaal juridische kennis.
  • Kandidaat heeft een afgeronde HBO opleiding, bij voorkeur in de richting van Sociaal Juridische Dienstverlening
  • Kandidaat heeft aantoonbare ervaring met het systeem Civision (5 Punten)Kandidaat heeft geen aantoonbare ervaring met het systeem Civision (0 Punten)

Interesse in deze opdracht?

Zo werkt onze dienstverlening

Deze opdracht is gesloten, reageren is helaas niet meer mogelijk

Gesloten

Mis geen kans, word gratis lid

Ontvang direct alle opdrachten en marktontwikkelingen in je mailbox