Ministerie van Justitie en Veiligheid

Inhuur senior beleidsmedewerker acbb

Ministerie van Justitie en Veiligheid

De opdracht­omschrijving

Beschrijving Opdrachtgever
De missie van de NCTV is om bij te dragen aan een veilig en stabiel Nederland. In een complexe, 
veranderende en steeds meer gedigitaliseerde wereld is Nederland kwetsbaar voor dreigingen. 
Cyberaanvallen, buitenlandse inmenging, terrorisme, pandemieën – het zijn dreigingen voor onze 
nationale veiligheid die zich op vele manieren voordoen. De NCTV zet zich in voor drie 
maatschappelijke opgaven: contraterrorisme, cybersecurity en statelijke dreigingen. Ook zorgen we 
voor het bewaken en beveiligen van objecten, personen en evenementen, en voor de 
burgerluchtvaart. Als coördinator zorgt de NCTV voor de strategische verbinding tussen alle 
betrokken spelers in het Nederlandse veiligheidsdomein, voor het reduceren van nationale 
veiligheidsrisico’s en - als het erop aan komt - het beheersen van nationale crisis.


Beschrijving directie/afdeling 
De Afdeling Coördinatie Bewaken en Beveiligen (ACBB) is verantwoordelijk voor het treffen van 
proportionele bewakings- en beveiligingsmaatregelen om personen, objecten, diensten die tot het 
zogenaamde Rijksdomein behoren te beschermen. Daarbij kun je denken aan nationale politici of 
buitenlandse ambassades in ons land. Wanneer personen, objecten of diensten te maken hebben 
met een dreiging, kan een beroep worden gedaan op de Nederlandse overheid om veiligheid te 
bieden. Welke partijen hierin een verantwoordelijkheid hebben en wat ieders rol is, is geregeld 
binnen het stelsel bewaken en beveiligen. Dat doen we door te adviseren over (complexe) 
beveiligingsbeslissingen en deze voor te bereiden, operationele diensten opdrachten te geven, en 
gezagen hierover te informeren en adviseren. Er wordt centrale regie gevoerd op de ontsluiting van 
dreigingsinformatie en de vertaling daarvan in benodigde maatregelen. Vanuit de 
verantwoordelijkheid voor het stelsel bewaken en beveiligen en het stelsel speciale eenheden 
regisseert de afdeling niet alleen onderhoud maar ook duurzame ontwikkeling en implementatie van 
een samenhangend bewakings- en beveiliging beleid. 


ACBB is een team van adviseurs en beleidsmedewerkers dat is opgedeeld in verschillende 
taakaccenten, er is in het team een groot verantwoordelijkheidsgevoel voor het maatschappelijke 
belang. Er is veel afstemming tussen de verschillende taakaccenten binnen de afdeling. Je werkt ook 
veel samen met collega’s binnen het ministerie van Justitie en Veiligheid en andere ministeries, 
operationele partners - waaronder verschillende organisatieonderdelen van de politie, de Koninklijke 
Marechaussee en het Openbaar Ministerie - en gemeenten.


Beschrijving omschrijving dienst, aanleiding en doel
In reactie op het OvV-rapport d.d. 31 maart 2023, heeft het kabinet aangegeven te hechten aan 
toezicht op het nieuwe stelsel en monitoring van de kwaliteit. Dit wordt onder andere vormgegeven 
middels het opzetten van de stelselmonitor; de NCTV monitort vanuit de gezagsrol op de kwaliteit in 
het stelsel om, indien nodig, bij te kunnen sturen. Net als nu al het geval is, worden hierbij de 
ervaringen van te beveiligen personen en professionals binnen het stelsel meegenomen. 


Het doel van het project stelselmonitor is het opzetten van een overkoepelende kwaliteitsmonitor en 
evaluatiefunctie voor het stelsel beveiligen van personen, die voor elke functionaris in het stelsel 
duidelijk maakt wat de uitvoeringskaders zijn waarop getoetst wordt, naar welke aspecten van het 
werk gekeken wordt, hoe dit gemeten wordt en op welke wijze(n) dit gebeurt. Zodoende wordt ieder 
aspect op een gestructureerde en transparante manier gemonitord. De kwaliteitsmonitor is 
aanvullend op de leerprocessen en -instrumenten die reeds bij partners aanwezig zijn ten behoeve 
van een overkoepelend stelselbreed beeld. Het is van belang te benadrukken dat de monitor en 
evaluatiefunctie bedoeld zijn als hulpmiddel om de kwaliteit te borgen. Het moet het stelsel en 
professionals daarbinnen juist helpen en verbeteren.


De kwaliteitsmonitor moet leiden tot een actueel beeld van de kwaliteit van het stelsel beveiligen 
van personen. In algemene zin, maar ook per onderwerp of processtap. Daarbij is vanzelfsprekend 
ook aandacht voor de samenhang omdat bewaken en beveiligen nou eenmaal een 
ketensamenwerking betreft. Op basis daarvan wordt (tijdig) duidelijk of en op welke manier 
verbeteringen moeten worden doorgevoerd en wanneer bijsturing nodig is. 


Aanleiding inhuur
Omdat het een ontwikkeltraject betreft waar tijdsdruk mee gemoeid is, zoeken we een externe 
kracht die als volledig projectmedewerker meewerkt aan het tijdig tot een succesvol einde brengen 
van dit project. Daarnaast is er binnen het team behoefte aan extra kennis op het gebied van 
risicomanagement en (het opzetten van) projectevaluaties. Om deze reden is het wenselijk dat de 
externe kracht beschikt over kennis op het gebied van risicomanagement/projectevaluatie (d.m.v. 
werkervaring en/of vooropleiding). Door het inbrengen van deze extra kennis als projectmedewerker 
levert deze persoon een belangrijke inhoudelijke bijdrage aan het vlot laten verlopen van het 
proces. Onderdeel van het traject zijn onder meer sessies met de verschillende partnerorganisaties 
(NCTV, OM, Politie, KMar, AIVD, MIVD) en expertsessies om te bepalen op welke 
kwaliteitsindicatoren getoetst moet worden en welke manier daar het beste bij past. Het is van 
belang dat het een door het gehele stelsel gedragen en werkbare monitor is die het stelsel helpt 
zichzelf te verbeteren.

 
Functiebenaming en beschrijving werkzaamheden
Functiebenaming conform functiegebouw Rijk: (Senior) Beleidsmedewerker.
Noot vooraf: bij onderstaande taken is niet aangegeven dat de taken al gedeeltelijk door vaste 
teamleden worden uitgevoerd. Dit is uiteraard wel het geval en in sommige gevallen is de taak al 
gedeeltelijk opgepakt. Het gaat dan ook om ondersteuning bij het uitvoeren van deze taken.
De werkzaamheden die de externe kracht kan uitvoeren bestaan uit:
Input ophalen bij externe organisaties
Inzicht verkrijgen in de bruikbare werkwijzen en methodieken die externe organisaties hanteren 
voor kwaliteitssystemen. Denk hierbij aan evaluatiemethoden, KPI’s etc. Het doel is om input op te 
halen bij vergelijkbare sectoren. De taken bestaan uit: het benaderen van relevante externe 
organisaties, afspraken daarmee inplannen om input op te halen en het bepalen welke organisaties 
geschikt zijn om uit te nodigen voor expertsessies.
In kaart brengen van al bestaande evaluatiemethodieken bij partners
Inventariseren wat partners reeds doen op het gebied van kwaliteit en evaluaties. Welke 
kwaliteitssystemen hanteren zij? Wat kunnen we daarvan voor de stelselmonitor gebruiken? Welke 
aspecten moeten we wel/niet meenemen? Zijn er organisaties waarbij de evaluaties alleen op een 
specifieke manier kunnen worden uitgevoerd? 


Bijdragen aan de organisatie van werksessies
Het bijdragen aan de organisatie van sessies met de werk-/klankbordgroep waarin 
vertegenwoordigers van de betrokken organisaties zitten. Het gaat hierbij om een startsessie en 
tussentijdse sessies waarin updates worden gegeven en hulpvragen kunnen worden uitgezet 
(bijvoorbeeld: welke vertegenwoordigers van de organisaties aansluiten bij welke expertsessies). 


Organiseren van expertsessies
Organisatie van de expertsessies, inclusief het bepalen van de inhoud, het kiezen van een methode 
om tot resultaten te komen tijdens de sessie, het bepalen van de geschikte deelnemers en het 
uitnodigen van deze deelnemers, het organiseren van opvolging en alle andere daarmee 
samenhangende zaken.


Begeleiden van expertsessies
Externe begeleiding van de expertsessies. Het gaat erom dat hiermee objectiviteit wordt uitgestraald 
en dat partners op een neutrale manier worden meegenomen in de ontwikkeling van de 
stelselmonitor. Er moeten discussies worden begeleid op zo’n manier dat er daadwerkelijk resultaten 
uit komen waar de partners het over eens zijn – of resultaten waarmee duidelijk wordt gemaakt op 
welke punten de partners het niet eens zijn en waarom. Het doel is afhankelijk van de expertsessie. 


De volgende doelen zijn reeds gedefinieerd:
1. Het in kaart brengen van de belangrijkste uitgangspunten en doelstellingen van het stelsel.
2. Het identificeren van passende evaluatiemethodieken inclusief meetbare indicatoren.
Bijdragen aan in-kind trainingen en software
Afhankelijk van de beleidsmedewerker zou diegene bij kunnen dragen aan de in-kind training, dan 
wel mee kunnen bepalen welke training nuttig zou zijn voor team stelselverantwoordelijkheid. 
Hetzelfde geldt voor het implementeren van een bepaalde software/het bepalen welke software bij 
de werkwijze van de stelselmonitor aansluit.


Bijdragen aan structurele inbedding ervaringen TBP’s 
Bij het in kaart brengen van de kwaliteit van het stelsel, wat met het opzetten van de stelselmonitor 
wordt beoogd, is het van belang dat de ervaringen van TBP’s hier structureel bij worden betrokken. 
De TBP staat immers centraal in het stelsel. Onderdeel van het traject stelselmonitor vormt daarom 
de structurele inbedding van het betrekken van ervaringen van TBP’s.


Op termijn zouden de volgende taken bij het pakket kunnen horen:
Uitvoeren van pilots
Specifieke evaluaties, bijvoorbeeld casusevaluaties, uitvoeren om de werkwijze van de 
stelselmonitor te toetsen en om met de resultaten de kwaliteit op de getoetste gebieden te kunnen 
bepalen. Hier kunnen aanbevelingen uit volgen.

Deze inhuuropdracht verloopt via een aanbesteding. De opdrachtgever heeft eisen en wensen opgegeven. Aan de eisen moet je voldoen om kans te maken. Op de wensen kun je punten scoren.

De Eisen

  • De kandidaat is beschikbaar voor gemiddeld 24 uur per week voor de gehele duur van de opdracht.
  • De kandidaat heeft minimaal een afgeronde hbo opleiding.
  • De kandidaat heeft minimaal 2 jaar werkervaring op het gebied van risicomanagement en projectevaluatie.
  • De kandidaat heeft (werk)ervaring bij een private of publieke instantie binnen de veiligheidssector.
  • De kandidaat heeft werkervaring in de publieke sector in een soortgelijke rol.
  • De kandidaat heeft (werk)ervaring met kwaliteitsmanagement of risicomanagement danwel het formuleren van meetbare kwaliteitsnormen
  • U heeft een persoonlijke motivatie van de kandidaat toegevoegd waarin hij/zij toelicht waarom zij geschikt is voor deze functie en wat hij/zij voor ons zou kunnen en willen betekenen (maximaal 1 A4 – niet in de 3e persoon geschreven).
  • De leverancier moet op elk moment in het inkoopproces een geldige Gedragsverklaring Aanbesteden en KvK uittreksel aan kunnen leveren aan de aanbestedende dienst.
  • VOG Bij eventuele gunning levert de Kandidaat voorafgaand aan de startdatum bij de inhurende manager, een rechtsgeldig VOG die betrekking heeft op de aard van de uit te voeren diensten/werkzaamheden.

De Wensen

  • De kandidaat heeft minimaal een afgeronde hbo opleiding in de richting van risicomanagement/analyse of gelijkwaardig:
  • De kandidaat heeft x-aantal jaar werkervaring binnen een soortgelijke functie in de veiligheidssector:
  • De kandidaat heeft kennis van en ervaring met bestaande evaluatiemethodieken en het opstellen van KPI’s, idealiter op het vakgebied van Beveiligen en Bewaken. Dit blijkt duidelijk uit het cv.:
  • Inschrijver vult hieronder de naam van de Kandidaat in en het telefoonnummer voor het maken van een eventuele afspraak voor een Interview.
  • Inschrijver vult hieronder de NAAM en Functie in van de persoon die de eventuele overeenkomst ondertekent. Dit is de rechtsgeldig tekenbevoegde wat blijkt/volgt uit het uittreksel van de KvK of een door deze rechtsgeldig tekenbevoegde gevolmachtigd persoon. Indien een volmacht van toepassing is dient deze in de map bij deze vraag te worden gevoegd.
  • De kandidaat heeft ervaring met het werken in een omgeving waarin verschillende organisaties met verschillende doelen/belangen samenwerken:

Interesse in deze opdracht?

Zo werkt onze dienstverlening

Deze opdracht is gesloten, reageren is helaas niet meer mogelijk

Gesloten

Mis geen kans, word gratis lid

Ontvang direct alle opdrachten en marktontwikkelingen in je mailbox