Ministerie van Justitie en Veiligheid
geen max tarief
Zuid-Holland
24 uur per week
03 april 2024
31 januari 2025
Beschrijving Opdrachtgever
De missie van de NCTV is om bij te dragen aan een veilig en stabiel Nederland. In een complexe,
veranderende en steeds meer gedigitaliseerde wereld is Nederland kwetsbaar voor dreigingen.
Cyberaanvallen, buitenlandse inmenging, terrorisme, pandemieën – het zijn dreigingen voor onze
nationale veiligheid die zich op vele manieren voordoen. De NCTV zet zich in voor drie
maatschappelijke opgaven: contraterrorisme, cybersecurity en statelijke dreigingen. Ook zorgen we
voor het bewaken en beveiligen van objecten, personen en evenementen, en voor de
burgerluchtvaart. Als coördinator zorgt de NCTV voor de strategische verbinding tussen alle
betrokken spelers in het Nederlandse veiligheidsdomein, voor het reduceren van nationale
veiligheidsrisico’s en - als het erop aan komt - het beheersen van nationale crisis.
Beschrijving directie/afdeling
De Afdeling Coördinatie Bewaken en Beveiligen (ACBB) is verantwoordelijk voor het treffen van
proportionele bewakings- en beveiligingsmaatregelen om personen, objecten, diensten die tot het
zogenaamde Rijksdomein behoren te beschermen. Daarbij kun je denken aan nationale politici of
buitenlandse ambassades in ons land. Wanneer personen, objecten of diensten te maken hebben
met een dreiging, kan een beroep worden gedaan op de Nederlandse overheid om veiligheid te
bieden. Welke partijen hierin een verantwoordelijkheid hebben en wat ieders rol is, is geregeld
binnen het stelsel bewaken en beveiligen. Dat doen we door te adviseren over (complexe)
beveiligingsbeslissingen en deze voor te bereiden, operationele diensten opdrachten te geven, en
gezagen hierover te informeren en adviseren. Er wordt centrale regie gevoerd op de ontsluiting van
dreigingsinformatie en de vertaling daarvan in benodigde maatregelen. Vanuit de
verantwoordelijkheid voor het stelsel bewaken en beveiligen en het stelsel speciale eenheden
regisseert de afdeling niet alleen onderhoud maar ook duurzame ontwikkeling en implementatie van
een samenhangend bewakings- en beveiliging beleid.
ACBB is een team van adviseurs en beleidsmedewerkers dat is opgedeeld in verschillende
taakaccenten, er is in het team een groot verantwoordelijkheidsgevoel voor het maatschappelijke
belang. Er is veel afstemming tussen de verschillende taakaccenten binnen de afdeling. Je werkt ook
veel samen met collega’s binnen het ministerie van Justitie en Veiligheid en andere ministeries,
operationele partners - waaronder verschillende organisatieonderdelen van de politie, de Koninklijke
Marechaussee en het Openbaar Ministerie - en gemeenten.
Beschrijving omschrijving dienst, aanleiding en doel
In reactie op het OvV-rapport d.d. 31 maart 2023, heeft het kabinet aangegeven te hechten aan
toezicht op het nieuwe stelsel en monitoring van de kwaliteit. Dit wordt onder andere vormgegeven
middels het opzetten van de stelselmonitor; de NCTV monitort vanuit de gezagsrol op de kwaliteit in
het stelsel om, indien nodig, bij te kunnen sturen. Net als nu al het geval is, worden hierbij de
ervaringen van te beveiligen personen en professionals binnen het stelsel meegenomen.
Het doel van het project stelselmonitor is het opzetten van een overkoepelende kwaliteitsmonitor en
evaluatiefunctie voor het stelsel beveiligen van personen, die voor elke functionaris in het stelsel
duidelijk maakt wat de uitvoeringskaders zijn waarop getoetst wordt, naar welke aspecten van het
werk gekeken wordt, hoe dit gemeten wordt en op welke wijze(n) dit gebeurt. Zodoende wordt ieder
aspect op een gestructureerde en transparante manier gemonitord. De kwaliteitsmonitor is
aanvullend op de leerprocessen en -instrumenten die reeds bij partners aanwezig zijn ten behoeve
van een overkoepelend stelselbreed beeld. Het is van belang te benadrukken dat de monitor en
evaluatiefunctie bedoeld zijn als hulpmiddel om de kwaliteit te borgen. Het moet het stelsel en
professionals daarbinnen juist helpen en verbeteren.
De kwaliteitsmonitor moet leiden tot een actueel beeld van de kwaliteit van het stelsel beveiligen
van personen. In algemene zin, maar ook per onderwerp of processtap. Daarbij is vanzelfsprekend
ook aandacht voor de samenhang omdat bewaken en beveiligen nou eenmaal een
ketensamenwerking betreft. Op basis daarvan wordt (tijdig) duidelijk of en op welke manier
verbeteringen moeten worden doorgevoerd en wanneer bijsturing nodig is.
Aanleiding inhuur
Omdat het een ontwikkeltraject betreft waar tijdsdruk mee gemoeid is, zoeken we een externe
kracht die als volledig projectmedewerker meewerkt aan het tijdig tot een succesvol einde brengen
van dit project. Daarnaast is er binnen het team behoefte aan extra kennis op het gebied van
risicomanagement en (het opzetten van) projectevaluaties. Om deze reden is het wenselijk dat de
externe kracht beschikt over kennis op het gebied van risicomanagement/projectevaluatie (d.m.v.
werkervaring en/of vooropleiding). Door het inbrengen van deze extra kennis als projectmedewerker
levert deze persoon een belangrijke inhoudelijke bijdrage aan het vlot laten verlopen van het
proces. Onderdeel van het traject zijn onder meer sessies met de verschillende partnerorganisaties
(NCTV, OM, Politie, KMar, AIVD, MIVD) en expertsessies om te bepalen op welke
kwaliteitsindicatoren getoetst moet worden en welke manier daar het beste bij past. Het is van
belang dat het een door het gehele stelsel gedragen en werkbare monitor is die het stelsel helpt
zichzelf te verbeteren.
Functiebenaming en beschrijving werkzaamheden
Functiebenaming conform functiegebouw Rijk: (Senior) Beleidsmedewerker.
Noot vooraf: bij onderstaande taken is niet aangegeven dat de taken al gedeeltelijk door vaste
teamleden worden uitgevoerd. Dit is uiteraard wel het geval en in sommige gevallen is de taak al
gedeeltelijk opgepakt. Het gaat dan ook om ondersteuning bij het uitvoeren van deze taken.
De werkzaamheden die de externe kracht kan uitvoeren bestaan uit:
Input ophalen bij externe organisaties
Inzicht verkrijgen in de bruikbare werkwijzen en methodieken die externe organisaties hanteren
voor kwaliteitssystemen. Denk hierbij aan evaluatiemethoden, KPI’s etc. Het doel is om input op te
halen bij vergelijkbare sectoren. De taken bestaan uit: het benaderen van relevante externe
organisaties, afspraken daarmee inplannen om input op te halen en het bepalen welke organisaties
geschikt zijn om uit te nodigen voor expertsessies.
In kaart brengen van al bestaande evaluatiemethodieken bij partners
Inventariseren wat partners reeds doen op het gebied van kwaliteit en evaluaties. Welke
kwaliteitssystemen hanteren zij? Wat kunnen we daarvan voor de stelselmonitor gebruiken? Welke
aspecten moeten we wel/niet meenemen? Zijn er organisaties waarbij de evaluaties alleen op een
specifieke manier kunnen worden uitgevoerd?
Bijdragen aan de organisatie van werksessies
Het bijdragen aan de organisatie van sessies met de werk-/klankbordgroep waarin
vertegenwoordigers van de betrokken organisaties zitten. Het gaat hierbij om een startsessie en
tussentijdse sessies waarin updates worden gegeven en hulpvragen kunnen worden uitgezet
(bijvoorbeeld: welke vertegenwoordigers van de organisaties aansluiten bij welke expertsessies).
Organiseren van expertsessies
Organisatie van de expertsessies, inclusief het bepalen van de inhoud, het kiezen van een methode
om tot resultaten te komen tijdens de sessie, het bepalen van de geschikte deelnemers en het
uitnodigen van deze deelnemers, het organiseren van opvolging en alle andere daarmee
samenhangende zaken.
Begeleiden van expertsessies
Externe begeleiding van de expertsessies. Het gaat erom dat hiermee objectiviteit wordt uitgestraald
en dat partners op een neutrale manier worden meegenomen in de ontwikkeling van de
stelselmonitor. Er moeten discussies worden begeleid op zo’n manier dat er daadwerkelijk resultaten
uit komen waar de partners het over eens zijn – of resultaten waarmee duidelijk wordt gemaakt op
welke punten de partners het niet eens zijn en waarom. Het doel is afhankelijk van de expertsessie.
De volgende doelen zijn reeds gedefinieerd:
1. Het in kaart brengen van de belangrijkste uitgangspunten en doelstellingen van het stelsel.
2. Het identificeren van passende evaluatiemethodieken inclusief meetbare indicatoren.
Bijdragen aan in-kind trainingen en software
Afhankelijk van de beleidsmedewerker zou diegene bij kunnen dragen aan de in-kind training, dan
wel mee kunnen bepalen welke training nuttig zou zijn voor team stelselverantwoordelijkheid.
Hetzelfde geldt voor het implementeren van een bepaalde software/het bepalen welke software bij
de werkwijze van de stelselmonitor aansluit.
Bijdragen aan structurele inbedding ervaringen TBP’s
Bij het in kaart brengen van de kwaliteit van het stelsel, wat met het opzetten van de stelselmonitor
wordt beoogd, is het van belang dat de ervaringen van TBP’s hier structureel bij worden betrokken.
De TBP staat immers centraal in het stelsel. Onderdeel van het traject stelselmonitor vormt daarom
de structurele inbedding van het betrekken van ervaringen van TBP’s.
Op termijn zouden de volgende taken bij het pakket kunnen horen:
Uitvoeren van pilots
Specifieke evaluaties, bijvoorbeeld casusevaluaties, uitvoeren om de werkwijze van de
stelselmonitor te toetsen en om met de resultaten de kwaliteit op de getoetste gebieden te kunnen
bepalen. Hier kunnen aanbevelingen uit volgen.
Deze inhuuropdracht verloopt via een aanbesteding. De opdrachtgever heeft eisen en wensen opgegeven. Aan de eisen moet je voldoen om kans te maken. Op de wensen kun je punten scoren.
Zo werkt onze dienstverlening
Ontvang direct alle opdrachten en marktontwikkelingen in je mailbox