gemeente Noardeast-Fryslan

Informatiemanager

gemeente Noardeast-Fryslan

De opdracht­omschrijving

Opdracht omschrijving

Werkomgeving

De gemeentelijke organisatie heeft de afgelopen jaren te maken gehad met een ambtelijke fusie van 4 ge­­meenten en daarna een herindeling van 3 van de 4 gemeenten. De gemeenteambtenaren van Noard-east-­Fryslân werken daarom ook voor de buurgemeente Dantumadiel. Tijdens deze jaren is veel aan­dacht gegaan naar integratie van processen, harmonisatie van beleid en het gelijktijdig openhouden hou­den van de winkel.

Noardeast-Fryslan heeft zijn ‘harde ICT’ uitbesteed aan het shared service centrum van de gemeente Leeu­warden. Qua ontwikkeling van ons applicatielandschap werken we samen met Leeuwarden, Waad­hoeke, Dienst SoZaWe Noardwest Fryslân en de Waddeneilanden: wanneer we dezelfde behoeften hebben starten we een gezamenlijk project om kwaliteits- en kostenvoordeel te bereiken.

Onze ambitie voor 2020/21 omvat onder andere het maken van een informatieplan zodat we colleges en raden in staat stellen om op middellange termijn keuzes te maken en structureel geld ter beschikking te stellen in ruil voor heldere te bereiken doelstellingen. Daarnaast moet het projectportfolio inzichtelijker worden evenals de besluitvorming daarover, als onderdeel van onze ambitie om onze volwassenheid op het gebied van informatiemanagement en ICT te vergroten. Waarbij we ook een betere demandpartner voor SSC Leeuwarden worden en daarmee de samenwerking kunnen versterken.


Verantwoordelijkheden

De functie

Als informatiemanager ben je de expert als het gaat om de informatiebehoefte, informatie­stro­men en informatievoorziening van de organisatie. Je adviseert en begeleidt de organisatie op deze on­der­­wer­pen en vertegenwoordigt de gemeente in het overleg met onze samenwerkings­partners. Je houdt het over­zicht over alle ontwikkelingen en de daarmee gemoeide budgetten en zorgt voor transparante be­­sluit­­vor­­ming. Je voert de taken uit in nauwe samenspraak met informatie-adviseurs uit de afdeling Gegevens & Applikaasjes. De informatiemanager is ook de lokale projectleider van het project DSO dat in het kader van de invoering van de Omgevingswet wordt uit­ge­voerd. Hierbij wordt onder andere de lo­ka­le VTH-applicatie vervangen en een aansluiting gerealiseerd met het nieuwe zaaksysteem. Het project DSO wordt samen met een aantal andere gemeenten in de re­gio opgepakt.

Taken en verantwoordelijkheden

  • Je adviseert, ondersteunt en informeert het management over alle aspecten van informatie­voor­ziening.
  • Je ontwikkelt beleid en instrumenten ter ondersteuning van de veranderingen, zoals bijvoorbeeld een jaarplan, informatiearchitectuur, stuurinformatie, etcetera.
  • Je ondersteunt en adviseert het management bij het inrichten, verbeteren en door ontwikkelen van informatievoorziening in relatie tot de processen en maakt hierbij de verbinding met visie, doel­stellingen en concepten.
  • Je formuleert concrete opdrachten en business cases die projectmatig kunnen worden uitgevoerd.
  • Je fungeert als expert, betrouwbare (inspiratie)bron en sparringpartner voor het management, le­ver­anciers, ketenpartners en andere overheidsinstanties.
  • Je volgt nauwlettend relevante ontwikkelingen in de IT, beoordeelt deze op relevantie en ver­taalt deze naar beleid of opdrachten.
  • Je borgt de continuïteit, integriteit, veiligheid en toegankelijkheid van de informatiesystemen en werkt daarbij nauw samen met vakspecialisten op het gebied van privacy, informatieveiligheid, informatie architectuur en archivering.
  • Je bouwt en onderhoudt een efficiënt relatienetwerk bij de overheid, andere sectoren en de IT-wereld.
  • Je geeft leiding aan het project DSO en realiseert de projectdoelstellingen.

Deze inhuuropdracht verloopt via een aanbesteding. De opdrachtgever heeft eisen en wensen opgegeven. Aan de eisen moet je voldoen om kans te maken. Op de wensen kun je punten scoren.

De Eisen

  • Minimaal 3 jaar aantoonbare ervaring als projectmanager
  • Kennis van het vakgebied informatie- en procesmanagement
  • Minimaal 5 jaar aantoonbare ervaring in een soortgelijke functie
  • HBO/WO opleiding in een relevante richting
  • De kandidaat is per direct inzetbaar tot en met 1 november 2020. De omvang van de opdracht is afhankelijk van tarief minimaal 490 uren en maximaal 600 uren. De inhuuropdracht kan optioneel worden verlengd. De startdatum is onder voorbehoud van een tijdige afronding van de Offerteprocedure. Dit kan ook betekenen dat de startdatum van de opdracht zal moeten worden opgeschoven. Aan de vermelde startdatum in de Offerteaanvraag kunnen zodoende geen rechten worden ontleend.

De Wensen

  • Beheersing van de Friese taal
  • Ervaring bij de overheid

Interesse in deze opdracht?

Zo werkt onze dienstverlening

Deze opdracht is gesloten, reageren is helaas niet meer mogelijk

Gesloten

Mis geen kans, word gratis lid

Ontvang direct alle opdrachten en marktontwikkelingen in je mailbox