Nationale Politie
max €110 per uur
Utrecht
36 uur per week
01 augustus 2022
31 juli 2023
Opdracht omschrijving
De Dienst Informatiemanagement (IM) is onderdeel van het Politiedienstencentrum en is de informatiemanagement- organisatie voor de politie. De dienst is verantwoordelijk voor de continuïteit van de informatievoorziening (IV)-dienstverlening aan de business en bereidt samen met de business de IV-portefeuille voor, onder meer door middel van de intake van nieuwe behoeften. Ook de vertaling van de informatiebehoefte naar requirements tot en met de implementatie van nieuwe of gewijzigde IV behoort tot het takenpakket van de dienst. De ruim 600 medewerkers van de Dienst IM werken zowel geconcentreerd als gedeconcentreerd.
De sector Advies stemt de IV af op de strategische doelstellingen en de behoeften van de business. De sector adviseert bij vernieuwing van de IV over mogelijke proces- en organisatieveranderingen, levert IV input voor de planning & controlcyclus. De sector Advies bestaat uit de teams informatiemanagement-adviseurs en Operationele Informatievoorziening experts.
Het Team Informatiemanagement-Adviseurs is het aanspreekpunt van de Dienst IM en de Dienst ICT voor vernieuwingsvraagstukken voor alle betrokken politieonderdelen en (keten)partners in het land. De informatiemanagement-adviseurs zijn deskundig op één of meer aandachtsgebieden en zorgen voor de doorontwikkeling van de IV op die gebieden. Het betreft werkzaamheden op het gebied van informatiebeleid- en planning, tactisch portfoliomanagement.
Reizen binnen Nederland is onderdeel van de opdracht.
Verantwoordelijkheden
Bepalend voor je succes is het kennen van de business en haar specifieke problematiek en het hebben en ontwikkelen van een duurzame relatie met de business. Je zorgt voor de verbinding tussen de business (operatie en bedrijfsvoering) en de IV-keten (van vraagarticulatie tot en met de realisatie en evaluatie). Samen met jouw collega’s ben je verantwoordelijk voor de regie op de informatievoorzieningsactiviteiten voor de Politie.
Voor deze opdracht zijn we op zoek naar een Informatiemanagement-Adviseur voor de onderwerpen Operationeel Domein, Operationeel Centrum en GEO-dienstverlening.
Wat is Operationeel Domein?
Voor politiemensen op straat is het belangrijk dat zij tijdens hun dienst altijd een goed beeld hebben van wat zich in hun directe omgeving afspeelt. Dat geldt ook voor de collega’s van de Meldkamer en de RTIC’s (Real Time Intelligence Center) die bij de uitvoering van de reguliere hulpverlening-, handhaving- en opsporingstaken een sturende of coördinerende taak hebben. Bij situaties van grof geweld treedt de DSI (Dienst Speciale Interventies) of een AT (Arrestatie Team) naar voren en geeft sturing aan de acties inclusief aan de collega’s die al ter plaatse zijn. In alle situaties is het belangrijk om relevante actuele en historische informatie uit politieregisters of externe bronnen te kunnen ontsluiten en real-time de posities van collega’s en voertuigen te weten.
De term Operationeel Domein wordt gebruikt als er sprake is van een samenstel van operationele activiteiten rondom de operationele aansturing en samenwerking in de actie. Belangrijk daarbij is wat wij het “Common Operational Picture” of het “Gedeeld Situationeel Beeld” noemen. Dat geeft informatie over bijvoorbeeld de (veiligheids)situatie, de lopende werkzaamheden, de beschikbare en inzetbare capaciteit, de kwalificaties van deze capaciteit, alsook het beschikbare handelingsrepertoire. Het samenbrengen van deze informatie en sturingslijnen stelt ons in staat om meer slagvaardig en direct op te treden en een kwalitatief hoogwaardige afhandeling van veiligheidsproblemen te garanderen.
Wat is Operationeel Centrum (OC)?
De traditionele meldkamer politie, die eenheden aanstuurt naar aanleiding van vooral telefonische meldingen, is veranderd in een Operationeel Centrum (OC), dat als onderdeel van een nog steeds groeiend netwerk, continu de veiligheidssituatie in het verzorgingsgebied monitort en in afstemming met andere disciplines, duiding geeft aan informatie en initiatief neemt om (proactief en reactief) de noodzakelijke acties in gang te zetten. De OC´s vervullen een belangrijke rol in het netwerk om politieprestaties beter te maken.
Wat is de GEO-dienstverlening?
Je staat als Informatiemanagement-Adviseur Geografie in deze wereld en je bent geïnteresseerd in het gebied van geografie in de IV bij de politie. Je werkt met de verschillende formats waarin kaart- en locatielagen beschikbaar zijn. Je gaat mede zorgen voor het opzetten van een Geo Competence Center (expertiseteam) en dit competence center bestaat uit operationele collega's, geflankeerd door IV-collega's, die complexe opsporings- vraagstukken behandelen.
Algemene verantwoordelijkheden
- Wij verwachten geen kennis over deze specifieke
onderwerpen maar wel een competentie om snel het onderwerp eigen te maken.
- Je ben betrokken bij de realisatie van nieuwe IV-behoeften vanaf het ontstaan van de behoefte tot en met de implementatie en ingebruikname;
- Je adviseert proactief belanghebbenden over de impact en haalbaarheid van de IV initiatieven;
- Je maakt deel uit van het team IM-Advies dat zich ook bezig houdt met crisisbeheersing, luchtvaart, vreemdelingen & migratie en verkeer.
- Je bouwt, participeert in en onderhoudt interne en externe (internationale) netwerken van specialisten voor kennisdeling en vernieuwing binnen de politiedienstverlening;
Type inzet
Kijkende naar de inhoud van deze aanvraag en de wet DBA, leent deze aanvraag zich er niet voor om door een ZZP'er uitgevoerd te worden.
Doelstelling
Als Informatiemanagement Adviseur ben je aanspreekbaar vanuit de dienst IM voor IV-verbeterings- en vernieuwingsvragen op verschillende onderwerpen.
Contacten
Zowel intern- als externe contacten.
Opleiding
Een afgeronde, erkende en volwaardige opleiding op minimaal HBO niveau.
Professionele kennis en werkervaring
- Aantoonbare werkervaring als adviseur informatiemanagement;
- Aantoonbare werkervaring binnen de IV, informatieplanning, IV-project portfoliomanagement en/of IV-architectuur binnen een complexe multi-keten context;
- Aantoonbare werkervaring met het zelf opstellen van IV-epics, capabilities, user stories, roadmaps, portfolio realisatieplannen en het ophalen / opstellen van (non)functionele vragen en het werken met de agile/scrum manier.
- Aantoonbare werkervaring in een soortgelijke rol: meerdere inhoudelijke onderwerpen met veel verschillende stakeholders;
Competenties
- Klantgerichtheid:
Herkent en onderzoekt de wensen en behoeften van anderen en speelt daarop in.
- Initiatief:
Signaleert kansen. Handelt ernaar en durft daarbij risico’s te nemen om uiteindelijk een bepaald herkenbaar voordeel voor de organisatie te behalen. Begint liever uit zichzelf dan passief af te wachten.
- Kwaliteitsgerichtheid:
Stelt hoge eisen aan de kwaliteit van het eigen werk. Is voortdurend op zoek naar mogelijkheden om de kwaliteit te verbeteren.
- Politiek-bestuurlijke sensitiviteit:
Anticipeert op en onderkent de relevantie van gebeurtenissen in de politiekbestuurlijke context die van invloed zijn op de positionering van de politie.
- Resultaatgericht:
Maakt een vertaalslag van doelen naar beoogde resultaten en weet deze op een efficiënte en effectieve wijze te realiseren. Toont zich aanspreekbaar op resultaten.
- Probleemanalyse:
Signaleert problemen, zoekt en herkent belangrijke informatie, rafelt vraagstukken uiteen en legt verbanden tussen gegevens.
- Uitstekende mondelinge en schriftelijke communicatieve vaardigheden.
Zo werkt onze dienstverlening
Ontvang direct alle opdrachten en marktontwikkelingen in je mailbox