gemeente Utrecht
max €125 per uur
Utrecht
24 uur per week
01 januari 2025
31 december 2025
De Nationale Agenda Laadinfrastructuur (NAL) richt zich op het optimaliseren van de uitrol van laadinfrastructuur in Nederland, zodat elektrisch vervoer zich probleemloos kan ontwikkelen. De G4 (Amsterdam, Den Haag, Rotterdam, Utrecht) werken intensief samen binnen dit kader, en de rol van de coördinator zal cruciaal zijn voor de logistieke transitie naar zero-emissiezones, die per 1 januari 2025 in deze steden worden ingevoerd.
Een groot deel van de afspraken en acties worden lokaal en regionaal uitgevoerd. Ondernemers, overheid, netbeheerders en kennisinstellingen werken daarin samen. De G4 is een aparte NAL-regio bestaande uit de gemeentes: Den Haag, Rotterdam, Amsterdam en Utrecht. Alle regio's werken vanuit een Samenwerkingsovereenkomst voor laadinfrastructuur die ze met het Rijk samen hebben afgesproken.
Door het ondertekenen van een nieuwe Samenwerkingsovereenkomst (SOK) is ook onze opgave groter geworden. Zo ook voor de deelopgave logistiek, doordat het aantal elektrische voertuigen binnen de logistieke sector de komende jaren sterk zal groeien. Hoewel deze voertuigen grotendeels op privaat terrein gaan laden, zal het tijdig voorzien in voldoende laadinfrastructuur niet vanzelf gaan. Ook omdat voor veel bedrijven elektrisch rijden en laden een nieuw fenomeen is. Daarom zoeken wij een deskundige op het gebied van logistiek laden die voor de G4 enkele zaken kan coördineren.
Je taken zijn: Faciliteren en verbinden: De coördinator moet een verbindende rol spelen tussen de verschillende initiatieven in de G4-steden, gericht op het faciliteren van ondernemers bij de realisatie van laadinfra. Deze persoon zorgt voor kennisuitwisseling, het delen van best practices en helpt bij het samenvatten van geleerde lessen. Netwerkcoördinatie: Fungeren als aanspreekpunt voor de themagroep Logistiek West NL en Randstedelijk snellaadnetwerk binnen de G4, en afstemmen met landelijke NAL-werkgroepen en andere regionale samenwerkingsverbanden, zoals Zuidwest en MRA-e. Ondersteunende en adviserende rol: Primair faciliterend naar de G4, met focus op procesmanagement en inhoudelijke ondersteuning en advisering, in plaats van een sturende rol. De coördinator zal taken zoals het monitoren van voortgang, actiepunten bijhouden, en structuur aanbrengen binnen de logistieke projecten. Op basis van inhoudelijke kennis over snelladen en de logistieke sector en initiatieven, doet de coördinator adviesvoorstellen voor de G4 samenwerking en mogelijke projecten. Projectcoördinatie: Verantwoordelijk voor het coördineren van gezamenlijke projecten en onderzoeken, zoals laadinfrastructuur voor verlengde bestelbussen, het laden op bedrijventerreinen en truck parkings, en privaat laden van logistieke voertuigen. Plan van Aanpak: Het jaarlijks PvA opstellen en bijwerken samen met de deelnemers van de themagroep Logistiek, waarin prognoses, acties en maatregelen opgenomen zijn die aansluiten op de Regionale Aanpak Laadinfrastructuur 2024-2025. Afstemming met taak- en werkgroepen: Hoewel dit een uitdaging vormt op lokaal niveau, zal de coördinator het G4-belang uitdragen, door het delen van ervaringen en best practices tussen regio's, en bijdragen aan landelijke werk- en taakgroepen en indien gewenst vertegenwoordiger zijn. Beperkte sturing, sterke coördinatie: Hoewel het om een coördinerende rol gaat, moet de coördinator procesmatig sterk zijn en ervaring hebben met logistiek en laadinfrastructuur om effectief te functioneren binnen de complexe netwerken van samenwerkingen.
Deze inhuuropdracht verloopt via een aanbesteding. De opdrachtgever heeft eisen en wensen opgegeven. Aan de eisen moet je voldoen om kans te maken. Op de wensen kun je punten scoren.
Zo werkt onze dienstverlening
Ontvang direct alle opdrachten en marktontwikkelingen in je mailbox