Het Kadaster

Functional SAP Analytics Cloud Consultant

Het Kadaster

De opdracht­omschrijving

Opdracht omschrijving

Het Kadaster
Het Kadaster registreert en verstrekt gegevens over de ligging van vastgoed in Nederland en de daarmee samenhangende rechten, zoals eigendom en hypotheek. Als zelfstandig bestuursorgaan is dat onze wettelijke taak. Onze gegevens bieden houvast bij het onderzoeken van maatschappelijke vraagstukken, of het nu gaat om de beste route voor een nieuwe snelweg, actuele ontwikkelingen op de woningmarkt of het in beeld brengen van leegstand.

 

Omschrijving project waarbinnen de inhuurkracht te werk wordt gesteld
In de periode 2020 – juli 2021 is binnen het Kadaster het project ‘Doorontwikkeling Management informatie uitgevoerd’. Dit project had de volgende doelen:

  • fase 1: het ontwerpen van datamanagementprocessen en het aanbesteden van Business Intelligence (BI)-tooling
  • fase 2: het opzetten van een Management Information Competence Center (MICC) vanuit een self-service gedachte waarbij rapporten door afdelingen zelf gebouwd en aangepast kunnen worden, begeleid en ondersteund door het Management Informatie Competence Center.

 

Het project is in juli 2021 afgerond waarbij is gekozen voor SAP Analytics Cloud (SAC) als BI tooling dat aangesloten is op het BI data platform met o.a. het datawarehouse (SAP BW), SAP ECC en productiesystemen als databronnen.  Daarnaast is het MICC opgericht en geplaatst binnen de afdeling Data-, Proces- en Informatiemanagement (DPI) Bedrijfsvoering met de volgende taken:

  • het opleiden en ondersteunen van rapportbouwers door het hele Kadaster heen bij het maken van rapportages in de nieuwe SAC tooling
  • het leveren van gevalideerde datasets in een BI platform (oa SAP BW) op basis waarvan de rapportbouwers hun rapporten kunnen bouwen. Dit doet het MICC niet alleen maar in samenwerking met een DevOps team bij de directie BOI (Beheer en Onderhoud van IT).
  • het faciliteren van het omzetten van lokaal gebouwde rapportages naar centraal gevalideerde rapportages en het beheren van deze rapportages

 

Intussen zijn ca. 40 rapportbouwers opgeleid en wordt binnenkort het eerste centraal gevalideerde rapport in SAC gepubliceerd.

 

Opdrachtomschrijving
Als functional SAC consultant kom je te werken in het Management Informatie Competence Center (MICC) binnen de afdeling Data-, Proces- en Informatiemanagement (DPI) Bedrijfsvoering. In dit MICC werk je samen met de productowner, de business analisten en de medewerker operationeel informatie management.

Jij bent het eerste aanspreekpunt voor onze rapportbouwers voor alle vragen rondom SAC. Zo beantwoord jij vragen van onze rapportbouwers, help je met het oplossen van issues waar ze tegenaan lopen, wijs je ze op mogelijkheden binnen SAC, enz. Jij houdt de ontwikkelingen van SAC bij en weet onze rapportbouwers (zowel in 1-op-1 situaties als in groepsverband) weer helemaal bij te praten over de nieuwe features en mogelijkheden.

Om je kennis van SAC te onderhouden, zul je de rest van de tijd ook zelf aan de slag gaan om rapportages te bouwen. Daarbij is het van belang dat jij de informatiebehoefte van stakeholders kunt vertalen naar een rapportage. Je gaat hiervoor in gesprek met de diverse stakeholders en weet de vraag achter de vraag te achterhalen.

Belangrijkste technieken, methoden en tools

  • SAP Analytic Cloud;
  • SAP BW;
  • SAP Hana Cloud;
  • Agile/scrum.


Verantwoordelijkheden

De belangrijkste taken en verantwoordelijkheden zijn

  • beantwoorden van vragen van rapportbouwers over SAC;
  • het ondersteunen van rapportbouwers bij het bouwen van dashboards en rapporten;
  • oplossen van gebruikersissues bij het gebruik van SAC;
  • het organiseren van verdiepende sessies voor rapportbouwers naar aanleiding van gebruikersvragen, -issues en nieuwe mogelijkheden binnen SAC;
  • geven van introductie cursussen aan beginnende SAC bouwers;
  • op de hoogte blijven van nieuwe ontwikkelingen binnen SAC en het communiceren hierover naar rapportbouwers;
  • vertalen van informatiebehoefte van stakeholders naar rapportages, zowel binnen het bedrijfsvoeringsdomein als binnen het primaire proces domein van het Kadaster;
  • het gevraagd en ongevraagd adviseren van aspecten op het gebied van SAC en SAP BW;
  • samenwerking zoeken en voortouw nemen richting belangrijke stakeholders en dit betreft dan met name de rapportbouwers.

Deze inhuuropdracht verloopt via een aanbesteding. De opdrachtgever heeft eisen en wensen opgegeven. Aan de eisen moet je voldoen om kans te maken. Op de wensen kun je punten scoren.

De Eisen

  • HBO/WO werk- en denkniveau, verkregen door opleiding of ervaring in de IT.
  • 2 relevante referenties, die de volgende gegevens bevatten: naam referent, functie, organisatie, e-mailadres en/of telefoonnummer.
  • De kandidaat is inzetbaar vanaf 01-09-2022 of zo spoedig mogelijk daarna tot en met 31-08-2023 voor 40 uur per week. De inhuuropdracht kan optioneel worden verlengd met 1 maal 4 maanden. De opdrachtgever kan de overeenkomst eenzijdig tussentijds opzeggen met een opzegtermijn van één (1) maand. De startdatum is onder voorbehoud van een tijdige afronding van de Offerteprocedure. Dit kan ook betekenen dat de startdatum van de opdracht zal moeten worden opgeschoven. Aan de vermelde startdatum in de Offerteaanvraag kunnen zodoende geen rechten worden ontleend.
  • Minimaal 3 jaar bewezen ervaring met SAP Analytics Cloud én SAP BW in de rol van zowel rapportbouwer áls gebruikersondersteuner.
  • Bij voorkeur SAP gecertificeerd voor SAP Analytics Cloud en volledig op de hoogte van alle mogelijkheden en toepassingen die deze BI tooling biedt.
  • Minimaal 3 jaar ervaring met Business Intelligence binnen een grote uitvoeringsorganisatie (> 1000 fte), bij voorkeur binnen de overheid.
  • Competenties waar de kandidaat over dient te beschikken: • Communicatief vaardig, zowel schriftelijk als mondeling sterk; • In staat om zelfstandig binnen een organisatie te bewegen en omgevingssensitief; • Klantgericht; • Analytisch vermogen; • Proactief en initiatiefrijk; • Teamspeler; • Resultaatgericht.   Als bijlage zijn 3 conceptovereenkomsten toegevoegd: • Bijlage 1a 'concept modelovereenkomst’; indien inschrijver zich aanbiedt als ZZP'er; • Bijlage 1b concept opdrachtovereenkomst indirecte ZZP’ers’; indien inschrijver als bemiddelaar een ZZP'er als kandidaat aanbiedt; • Bijlage 1c 'concept opdrachtovereenkomst inhuur’; indien inschrijver een eigen werknemer als kandidaat aanbiedt. Afhankelijk van de aangeboden kandidaat kiest het Kadaster de best passende overeenkomst. Indien u niet akkoord gaat met de gekozen overeenkomst c.q. inhoud van de overeenkomst zal uw offerte terzijde worden gelegd en niet worden meegenomen in de beoordeling van de gunningscriteria.

De Wensen

  • U geeft een beschrijving van aanpak (max. 400 woorden) voor de uit te voeren werkzaamheden gezien het specifieke vraagstuk van het Kadaster (zie ook opdrachtomschrijving en verantwoordelijkheden). Beoordeling: De mate waarin de beschrijving van aanpak aansluit bij de wensen van het Kadaster.
  • U beschrijft 2 cruciale knelpunten (max. 300 woorden) die zich vaak voor doen in dit soort processen / opdrachten en geeft hierbij aan hoe u deze oplost (zie ook opdrachtomschrijving en verantwoordelijkheden). Beoordeling: De mate waarin de knelpunten relevant zijn en de oplossingen aansluiten bij de wensen van het Kadaster.
  • U toont duidelijk aan (max. 300 woorden) welke wijze de door u geleverde expertise en competenties binnen de geschetste situatie een bijdrage leveren aan te behalen resultaten (zie ook opdrachtomschrijving en verantwoordelijkheden). Beoordeling: Hoe beter de expertise en competenties aansluiten bij de wensen van het Kadaster en de geschetste situatie hoe hoger de score.

Interesse in deze opdracht?

Zo werkt onze dienstverlening

Deze opdracht is gesloten, reageren is helaas niet meer mogelijk

Gesloten

Mis geen kans, word gratis lid

Ontvang direct alle opdrachten en marktontwikkelingen in je mailbox