Gemeente Breda

Financieel adviseur gebiedsontwikkeling

Gemeente Breda

De opdracht­omschrijving

Financieel adviseur gebiedsontwikkeling

Heb jij een scherpe blik op financiën en wil je er aan bijdragen om onze ambitieuze gebiedsontwikkelingen waar te maken?

Introductie
In Breda werken we samen aan een toekomstbestendige, inclusieve en bruisende stad. Als financieel adviseur speel je een cruciale rol in het behalen van de ambities om Breda nog mooier te maken en help je ons de financiële stabiliteit van de gemeente te waarborgen. Jouw expertise zorgt ervoor dat we onze ambities waarmaken en tegelijkertijd de belangen van onze inwoners bewaken. Dit is jouw kans om niet alleen met cijfers te werken, maar ook echt impact te maken op de stad en haar mensen.

Wat ga je doen?
Wij zijn op zoek naar een financieel adviseur met ervaring op het gebied van grote projecten, grondexploitatie en gebiedsontwikkeling.
De huidige financieel adviseur voor een belangrijke gebiedsontwikkeling vertrekt binnenkort. De gemeente Breda zoekt daarom op korte termijn een ervaren interim-professional die:

  • Continuïteit waarborgt door de programmamanagers en projectteams te blijven ondersteunen en kennis van de vertrekkende adviseur te borgen.
  • De functie structureert en overdraagbaar maakt voor een toekomstige vaste medewerker, inclusief een overdrachtsperiode van 2 tot 3 maanden.

De opdracht duurt naar verwachting 6 maanden bij een inzet van 24-32 uur per week en als onderdeel van deze functie voer je onder andere de volgende taken uit:

  • Project inrichting en beheersing: Je adviseert en draagt zorg voor de inrichting van de projectstructuur. Waar nodig geef je financieel advies rondom de gebiedsontwikkeling en grondexploitatie samen met de planeconoom.
  • Subsidiebeheer: Je adviseert bij het aanvragen, uit nutten en verantwoorden van subsidies.
  • Project rapportages: Je stelt de financiële paragraaf op van de voortgangrapportages voor een diverse groep van betrokkenen (B.v. Raad, Provincie en Rijk)
  • Eerste aanspreekpunt: Je voert periodiek budgetgesprekken met de programmamanagers en acteert als sparringpartner voor project teams binnen jouw aandachtsgebied.
  • Cyclische financiële producten: Je stelt begrotingen, jaarrekeningen, bestuurs- en maandrapportages op in samenwerking met inhoudelijke collega’s.                                          
  • Heldere financiële adviezen: Je adviseert gevraagd en proactief over financiële vraagstukken waarbij je complexe financiële informatie vertaalt naar duidelijke en begrijpelijke adviezen voor je collega’s.                                                                                                                         

Wie zijn wij?
Breda is een stad die alles heeft: een aantrekkelijke historische binnenstad, een mooie groene omgeving, een strategische ligging midden in de Benelux, ondernemerschap, cultuur en gezelligheid. De Gemeente Breda is een dynamische werkgever die zich richt op het realiseren van ambities voor de stad en haar inwoners. De organisatie bestaat uit enthousiaste medewerkers die zich inzetten voor maatschappelijke vraagstukken zoals duurzaamheid, woningbouw en armoedebestrijding.
Het team Financieel Advies en Beleid speelt een cruciale rol in het waarborgen van een gezonde financiële balans tussen de ambitieuze doelen van de gemeente en de beschikbare middelen. Een divers team van 28 financiële collega’s werkt effectief samen om deze doelen te bereiken.
Lees meer over de Gemeente Breda.

Werken bij de Gemeente Breda is werken in een stad met ambities. We denken vooruit en maken mogelijk. Voor onze inwoners én voor onze medewerkers.

De Eisen

  • De wet Deregulering Beoordeling Arbeidsrelaties (DBA) reguleert de inzet van zzp’ers. Vanwege de aard en inhoud van de opdracht is het niet mogelijk hierop een zzp’er te laten starten. Geïnteresseerde zzp’ers kunnen zich uitsluitend in loondienst laten detacheren via een bureau. Doorleenconstructies (met een modelovereenkomst) zijn daarbij niet toegestaan.
  • De Gemeente Breda volgt de Wet Normering Topinkomens. Het algemeen bezoldigingsmaximum voor het jaar 2025 is vastgesteld op € 246.000. Ook de bezoldigingsmaxima voor topfunctionarissen zonder dienstbetrekking zijn voor 2025 geïndexeerd. De eerste twaalf kalendermaanden mag de bezoldiging niet meer bedragen dan de som van € 32.700 per maand voor de eerste zes maanden en € 24.900 per maand voor de volgende zes maanden waarin de functie wordt vervuld. Het maximumuurtarief bedraagt vanaf 2025 voor de eerste twaalf kalendermaanden € 235. Bevestigt u hierbij dat met het tarief dat u gedurende de opdracht hanteert deze norm niet overschrijdt? NB: Mocht gedurende de looptijd van de opdracht deze norm overschreden (dreigen te) worden, dan is opdrachtgever gerechtigd de opdracht per direct eenzijdig te ontbinden.
  • Uw kandidaat heeft minimaal een afgeronde HBO-opleiding. Dit moet blijken uit het cv.
  • Uw kandidaat heeft minimaal 3 jaar werkervaring met financieel advies in een gemeentelijke organisatie. Dit moet blijken uit het cv.
  • Uw kandidaat heeft minimaal 1 jaar ervaring met financieel advies rondom gebiedsontwikkeling of grondexploitatie. Dit moet blijken uit het cv.
  • Uw kandidaat heeft kennis van gemeentelijke regelgeving (BBV – Begroten, besluiten, verantwoorden). Dit moet blijken uit het cv.
  • Uw kandidaat is bereid om minstens twee dagen in de week, op maandag en als het werk hierom vraagt op het Stadskantoor of de project locatie in Breda te werken. Dit kan getoetst worden in het gesprek.

De Wensen

  • Uw kandidaat beschikt over onderstaande competenties. Dit kan worden getoetst in een persoonlijk gesprek. - Je hebt passie voor Breda. - Je hebt sterke communicatieve vaardigheden. - Je beschikt over een proactieve werkhouding. - Je bent gewend om te schakelen met een diverse groep aan belanghebbenden. - Je bent sterk in het plannen en het stellen van prioriteiten. - Je beschikt over een flexibele werkhouding. - Je bent erg resultaatgericht. - Je bent analytisch sterk. - Je weet de hoofdzaken goed van de bijzaken te scheiden. - Je kan aantonen tijdens het gesprek dat je beschikt over de uitgevraagde kennis en ervaring. - Je bent in staat om werkprocessen effectief te documenteren en over te dragen. De week van 20 oktober is gereserveerd voor persoonlijke gesprekken. Wij verzoeken u (uw kandidaat) vriendelijk hier reeds rekening mee te houden.
  • Uw kandidaat heeft minimaal een afgeronde HBO-opleiding, bij voorkeur op WO-niveau in de richting van Finance & Control, Accountancy, Bedrijfskunde met financiële gerichte vakken. Dit moet blijken uit het cv.
  • Uw kandidaat heeft bij voorkeur meer dan 3 jaar ervaring met financieel advies rondom gebiedsontwikkeling of grondexploitatie. Dit moet blijken uit het cv.
  • Uw kandidaat heeft bij voorkeur meer dan 3 jaar ervaring met subsidies. Bijvoorbeeld met de aanvragen, monitoring en verantwoording hiervan. Dit moet blijken uit het cv.
  • Uw kandidaat heeft bij voorkeur ervaring met samenwerkingsverbanden gemeente - provincie rondom gebiedsontwikkeling. Dit moet blijken uit het cv.

Interesse in deze opdracht?

Zo werkt onze dienstverlening

Reageer direct

De opdracht sluit
20 oktober 2025 om 06:00
Je reactie ontvangen we graag minimaal 1 werkdag voor sluiting van de opdracht

Eventuele motivatie volgt in een latere fase

LET OP: Dit betreft een detacheringsopdracht. Het door jou opgegeven uurtarief is all in, inclusief 15% fee Freep en exclusief BTW

Mis geen kans, word gratis lid

Ontvang direct alle opdrachten en marktontwikkelingen in je mailbox