Rijksvastgoedbedrijf

Expert vastgoed en infrastructuur

Rijksvastgoedbedrijf

De opdracht­omschrijving

Opdracht

Het doel van de opdracht bij het Rijksvastgoedbedrijf in Den Haag. Opdrachtnemer dient enkele specifieke thema’s aan te pakken die niet passen binnen de huidige structuur van de Directie Vastgoedbeheer met waardestromen voor ‘Projecten’ en ‘Beheer’. Het verbeteren van het onderhoudsniveau van de objecten kent de hoogste prioriteit. Daarnaast dient opdrachtnemer ook op specifieke gebieden expertise in te brengen en te verweven in de reguliere processen: ondermijning & circulariteit. Naar verwachting zal 75% van de opdracht gericht zijn op het onderhoudsniveau van de objecten.

Onderhoudsniveau

Het behalen van de geformuleerde doelen op het gebied van voldoen aan wettelijke en niet wettelijke verplichtingen en het organiseren van het correctief en preventief onderhoud is een terugkerende uitdaging waar het Rijksvatgoedbedrijf progressie in wil boeken.Ook op het gebied van correctief en preventief onderhoud heeft het RVB een grote uitdaging om te voldoen aan de afspraken.

Het is aan opdrachtnemer om een werkwijze te ontwikkelen voor de Objectmanagers zodat deze percentages in de toekomst wel gehaald zullen worden en waarbij het aantal storingen verminderd worden en de doorlooptijden van extra werken verkort. Exacte KPI’s zullen in overleg met opdrachtnemer worden vastgesteld, maar gedacht moet worden aan minimaal 15% hogere score ten opzichte van het landelijk gemiddelde bij wettelijke en niet wettelijke verplichtingen.

Opdrachtnemer zal deze werkwijze binnen een specifieke klantgroep ontwikkelen en testen zodat het RVB dat in de toekomst kan implementeren bij andere objecten en klantgroepen. Opdrachtnemer zal de eerste 6 maanden van de opdracht gebruiken om een beeld te krijgen van TLP GREEN TLP GREEN het gehele onderhoudsproces om tot een plan van aanpak te komen de percentages te verhogen. De daaropvolgende 6 maanden dient dit plan van aanpak geïmplementeerd te worden en dienen resultaten behaald te worden.

Ondermijning

Bij enkele specifieke klanten is ‘Ondermijning’ een thema dat hoog op de agenda staat. Voor de objecten van deze klanten betekent dit dat ingrepen noodzakelijk zijn om het risico op ondermijning te verminderen. De aanpak voor ondermijning is momenteel besloten in diverse projecten en programma’s. Door heroverweging van de prioriteiten en omstandigheden van buitenaf zijn er acute maatregelen nodig die niet passend zijn binnen de reguliere werkwijze met waardestromen voor ‘Projecten’ en ‘Beheer’. Op initiatie van de klant dient opdrachtnemer de acute risico’s op het gebied van fysieke beveiliging te definiëren en voorstellen (bijv. organisatorisch of technisch) te initiëren die passend zijn bij deze risico's. Resultaten kunnen tevens als blauwdruk beschouwd worden om in te zetten bij andere objecten en regio's.

Circulariteit en duurzaamheid

De Nederlandse economie moet in 2050 volledig circulair zijn. Eerste doelstelling voor 2030 is een halvering van het primaire grondstoffenverbruik. Het aandeel van de directie Vastgoedbeheer – Realisatie Regionaal aan deze doelen blijft tot dusverre beperkt en zal substantieel verhoogd moeten worden waarbij innovatie en opschaling een prominentere plek moeten krijgen binnen de sectie. Van opdrachtnemer wordt verwacht dat hij/zij adviseert over de opgave waar de sectie voor staat, het circulaire denken en handelen binnen de bestaande beheerprocessen weet te integreren en het vastgoedbeheerproces in lijn brengt met de planning.

Rapportage

Opdrachtnemer rapporteert over de voortgang en de vastgestelde KPI’s middels kwartaalrapportages. De KPI’s kunnen gedurende de opdrachtperiode gewijzigd worden. Bijvoorbeeld als gedurende de looptijd bepaalde KPI’s bereikt zijn, als de looptijd van de opdracht wijzigt of bijvoorbeeld door externe factoren. Opdrachtnemer dient rekening te houden met een vierwekelijkse bespreking van de voortgang met de opdrachtgever.

Algemeen

De opdrachtnemer is in tegenstelling tot de vaste medewerkers volledig vrij om plaats en tijd onafhankelijk te werken. De opdrachtnemer neemt geen deel aan gezamenlijke clusteroverleggen, tenzij er ontwikkelingen zijn die effect hebben op de toegewezen locaties en/of KPI’s die de opdracht kunnen beïnvloeden. De aangeboden kandidaat dient te beschikken over voor de uitvoering van de opdracht geschikte elektronische hulpmiddelen. De elektronische hulpmiddelen worden niet door Rijksvastgoedbedrijf ter beschikking gesteld. 

De Eisen

  • Eis 01: De aangeboden kandidaat beschikt aantoonbaar over WO werk- en denkniveau. Toelichting: Adhv het CV van de kandidaat moet naar voren komen of de kandidaat zodanige werkervaring heeft op basis van uitgevoerde functies danwel opleiding(en) waaruit WO werk- en denkniveau blijkt.
  • Eis 02: De aangeboden kandidaat beschikt over minimaal 5 jaar werkervaring met opdrachten op het gebied van gebouwmanagement voor een (semi-) publieke opdrachtgever waarbij aantoonbaar sprake is van de volgende aspecten: • Utiliteitsbouwen van (semi-) publieke opdrachtgever, hieronder wordt in dit verband niet verstaan loods, fabriekshal of woningbouw; • Coördineren van onderhoudsactiviteiten, aansturen van aannemers en installateurs; • Het zelfstandig uitvoeren van onderhouds- en vervangingsprojecten; • Bewaken van het voldoen aan wet en regelgeving en het beheren van een gebouwdossier/vastgoeddossier; • Waarborgen van de continuïteit van de kritische bedrijfsprocessen van gebruikers; • Initiëren, adviseren en/of uitvoeren van (adhoc) fysieke beveiligingsprojecten binnen beveiligde omgevingen. • Onderlegd op het gebied van circulariteit en duurzaamheid en in staat om innovaties op dit gebied te signaleren, ondersteunen en te implementeren. • Aantoonbare ervaring met het signaleren en bespreekbaar maken van onveilige situaties en gedrag, en het nemen van passende maatregelen om veiligheid te waarborgen. • Aantoonbaar ervaring met het samenwerken met gebruikers, aannemers en adviseurs op verschillende organisatorische niveaus, waaronder uitvoerend, management- en directieniveau. Toelichting: Deze kennis moet duidelijk zijn benoemd in het cv van de kandidaat. Benoem bij welke opdrachtgever deze werkervaring is opgedaan en de periode [mm-jjjj]. Bij het niet benoemen van het aantal jaren waarin de kennis is opgedaan en bij welke opdrachtgever, zal de aanbieding terzijde worden gelegd.
  • Eis 03: De kandidaat is in het bezit van een VCA-certificaat 'Veiligheid voor Operationeel Leidinggevenden (VOL-VCA) en een geldig GPI certificaat of is bereid het GPI-certificaat op eigen kosten te behalen binnen zes weken na startdatum opdracht. Uitwerking kandidaat Datum behalen VCA-VOL: Diplomanummer VCA-VOL: Datum behalen GPI certificaat: Diplomanummer GPI certificaat:
  • Eis 04: De aangeboden kandidaat verklaart dat hij/zij beschikbaar is conform het opdrachtprofiel (uren en opdrachtperiode inclusief eventuele verlengingen). Met als startdatum, uiterlijk een maand na de genoemde startdatum i.v.m. een mogelijke opzegtermijn. Toelichting: De opdrachtnemer deelt zijn werkzaamheden zelfstandig in. Wel vindt, voor zover dat voor de uitvoering van de opdracht nodig is, afstemming met het Rijksoverheid plaats in geval van samenwerking met anderen, zodat deze optimaal zal verlopen. Indien noodzakelijk voor de werkzaamheden richt de opdrachtnemer zich naar de arbeidstijden bij het Rijksoverheid.
  • Eis 05: Het maximum uurtarief voor deze opdracht is € 123,78 all in, excl. btw. Toelichting: Expliciet vermelden wij dat eventuele verblijfskosten en de reisduur en -kosten voor woon-werkverkeer niet door de opdrachtgever voor vergoeding in aanmerking komt. Verzoek: Vanwege de objectieve beoordeling die door de beoordelingscommissie van het Rijkvastgoedbedrijf wordt uitgevoerd, verzoeken wij u om het tarief bij de aanbieding te vermelden in Nétive Job, maar niet te noemen in de aanbiedingsformat die als bijlage wordt toegevoegd.
  • Eis 06: Benoem duidelijk in het cv bij de opleiding en werkervaringen aan welke eis (onder vermelding van het nummer van deze eis) hiermee wordt voldaan. Onder een cv verstaan wij een overzicht van de werkervaring van de kandidaat. Dit is in het Nederlands opgesteld en in Pdf-formaat van maximaal 7 pagina's A4. De kandidaat beschrijft per wens, met behulp van en verwijzing naar referenties, niet ouder dan 7 jaar, hoe en in welke mate hij daaraan voldoet. De kandidaat dient zijn antwoorden te geven op het bijgevoegde aanbiedingsformat (zie bijlage 1), dat bij het cv wordt gevoegd (max. 3 A4 voor alle wensen tezamen). Hierbij dient het verband tussen de wens en de referentie telkens duidelijk te worden omschreven, per aspect en waar mogelijk aan de hand van concrete voorbeelden en situaties. *De offerte is uitgebracht in PDF conform de richtlijnen van de Wet AVG (zie bijzonderheden). LET OP: Er kan in totaal 1 document worden geüpload. Het CV en de beschrijving van de wensen kunnen worden samengevoegd in 1 document, waardoor er een bestand (van maximaal 10 pagina’s A4) geüpload kan worden. Toelichting: de Inhuurdesk behoudt zich het recht voor om aanbiedingen terzijde te leggen indien er overmatig veel taal- en/of spelfouten in het cv en/of referentie voorkomen. In het cv dient te allen tijde een vermelding van de functienaam, start- en einddatum van de werkzaamheden en aantal gewerkte uren per week te zijn vermeld. Toelichting eisen: de werkervaring en afgeronde opleidingen zoals gevraagd in de eisen moet duidelijk zijn benoemd in het cv van de kandidaat. Benoem de functie, bij welke opdrachtgever deze werkervaring is opgedaan en de periode [mm-jjjj]. Bij het niet benoemen van de functie, het aantal jaren werkervaring en bij welke opdrachtgever deze gevraagde ervaring / kennis is opgedaan, zal de aanbieding terzijde worden gelegd. Toelichting wensen: de werkervaring / kennis zoals gevraagd in de wensen moet middels concrete voorbeelden duidelijk zijn in het cv van de kandidaat. Noem de functie, werkzaamheden, naam van de opdrachtgever(s) en de periode [dd-mm-jjjj]. Bij het niet duidelijk benoemen zal dit leiden tot aftrek van punten.
  • Eis 07: De aangeboden kandidaat dient te beschikken over voor de uitvoering van de opdracht geschikte elektronische hulpmiddelen. De elektronische hulpmiddelen worden niet door het Rijksvastgoedbedrijf ter beschikking gesteld. Onder elektronische hulpmiddelen vallen mobiele telefoon, computer, laptop en/of tablet.
  • Eis 09: In verband met de werkzaamheden is het een eis dat een positieve referentie omtrent integriteit verifieerbaar is. Daarnaast dient de kandidaat een Verklaring Omtrent Gedrag te kunnen overleggen binnen 4-6 weken na start van de opdracht.

De Wensen

  • Wens 01: De mate van ervaring als zelfstandig onderhoudsadviseur of vastgoedmanager. Aspecten: • Omvang en *complexiteit van het onderhoud of onderhoudsprojecten; * Met complexiteit wordt bedoeld: de verschillende actoren en disciplines in de onderhoudscontracten. • Complexiteit van de werkzaamheden bij gebruikers en leverenciers en de verschillende rollen en die daarin voorkomen, diversiteit aan onderwerpen die spelen en de prioritering die daarin aangebracht wordt. • Mate van ervaring met onderhouds- of verbouwprojecten van beveiligde locaties (met meerdere beveiligingsschillen) waarbij het primaire proces doorgang moest blijven hebben.
  • Wens 02: De mate van ervaring met het werken met of voor een overheidsorganisatie of semi-publieke opdrachtgever. Aspecten: • Mate van ervaring met het overbrengen van jouw standpunten in een politiek/bestuurlijke omgeving; • Mate van ervaring met het organiseren en inschakelen van de eigen organisatie (van opdrachtgever) voor inhoudelijke ondersteuning; • Mate van ervaring met het organiseren en inschakelen van derden voor ondersteuning, waarbij de werkwijze van de overheidsorganisatie leidend is; • De mate van ervaring met het schakelen tussen de verschillende abstractieniveaus binnen een overheidsorganisatie en bij externe leveranciers; • Mate van ervaring met het bereiken van overeenstemming binnen de ambtelijke organisatie.
  • Wens 03: De mate van aantoonbare kennis van het beoordelen en adviseren over werkmethoden en processen binnen een *politiek gevoelige omgeving. *toelichting politiek bestuurlijke omgeving: Hieronder wordt verstaan een organisatie waarbij er sprake is van meerdere directies waarbij op hoog niveau wordt geadviseerd over specialistische onderwerpen met uiteenlopende belanghebbenden. Aspecten: • Mate van bekend zijn met de werkmethodieken van de (rijks)overheid en automatiseringssystemen; • Mate van ervaring met het verbeteren van processen.
  • Wens 04: De mate van en ervaring met beveiligingsregimes, calamiteiten en beveligingsprojecten. Aspecten: • Mate van ervaring als vastgoedadviseur met verschillende beveiligingsregimes en de *diversiteit daarvan; • Mate van ervaring en diversiteit van verschillende projecten op het gebied van fysieke beveiliging zowel qua initiatie als uitvoering; • De mate van ervaring met calamiteiten. *toelichting diversiteit: het betreft de gelaagdheid van beveiligingsregimes binnen een gebouw die ook specifieke diensten huisvest. Voorbeeld: Een gevangenis beveiligt zowel in- als uitgaande stromen terwijl voor een regulier kantoorpand zonder specifieke bedrijfsvoering de te beschermen belangen vooral in het pand zelf zijn en dus vooral wordt ingezet op het buiten houden van vreemden.
  • Wens 05: De mate van kennis en ervaring met circulariteit, toepassen van innovaties in de praktijk. Aspecten: • De mate van ervaring met circulariteit; • De mate van ervaring met het toepassen van innovaties in de praktijk.

Interesse in deze opdracht?

Zo werkt onze dienstverlening

Reageer direct

De opdracht sluit
20 oktober 2025 om 21:59
Je reactie ontvangen we graag minimaal 1 werkdag voor sluiting van de opdracht

Eventuele motivatie volgt in een latere fase

LET OP: Dit betreft een detacheringsopdracht. Het door jou opgegeven uurtarief is all in, inclusief 15% fee Freep en exclusief BTW

Mis geen kans, word gratis lid

Ontvang direct alle opdrachten en marktontwikkelingen in je mailbox