gemeente Utrecht

Eindverantwoordelijke Business Controller Vastgoedorganisatie Utrecht (VGU)

gemeente Utrecht

De opdracht­omschrijving



Algemeen
De gemeente Utrecht is een organisatie die groeit en zichzelf voortdurend blijft ontwikkelen. We vinden het belangrijk om voortdurend te zoeken naar manieren om ons werk beter te maken. Onze organisatie verandert, net zoals de stad en de samenleving.
In de afgelopen tijd hebben we de contouren van de organisatie en werkwijze van de Vastgoedorganisatie Utrecht verder uitgewerkt om zo te komen tot een professionele vastgoedorganisatie voor de gemeente Utrecht. Voor het team business control zoeken we een functioneel leidinggevende. Deze medewerker heeft sturende, verbindende en ontwikkelkwaliteiten, die in staat is in de complexe context te reflecteren en de juiste oplossingen te vinden en te borgen.
Het organisatieonderdeel VGU is in transitie. Voor de komende periode bestaat de veranderopgave uit invulling geven aan de samenwerking van de onderdelen Portefeuille management, Projecten, Technisch beheer en BC. BC zal werken aan het versterken van de informatie & financiële huishouding met de volgende focusgebieden:

  1. Versterk eenduidige data/informatiegegevens als basis voor professionele ontwikkeling zodat deze op uniforme wijze beschikbaar en vindbaar is, ook voor de klant;
  2. Hanteer hiervoor als inrichtingscriterium: een goede combinatie van data-analyse op strategisch niveau en een goede backoffice in de dagelijkse operatie die eenduidig informatie invoert en actualiseert;
  3. Veranker duidelijke verantwoordelijkheden binnen de afdeling over  budgeteigenaarschap en budgetmandaat voor onder andere meerjarenonderhoudsplan, huurprijs, projectcontrol, duurzaamheidsinvesteringen, etc

Van belang is om Business Control stevig te positioneren waarbij er een forse ontwikkelslag gemaakt moet worden van financiële administratie naar control waaraan ook project control moet worden toegevoegd.  Daarnaast het inregelen van een stevige financiële administratie voor sturing op onder andere contractbeheer, debiteurenbeheer en servicekosten.
Dit is je werk

  • Invulling geven aan de transitiedoelstellingen
  • Je geeft op een coachende en verbindende wijze leiding aan circa 6 medewerkers van het team Business Control. Het team is o.a. verantwoordelijk voor de coördinatie en regie van de financiële huishouding van de  Vastgoedorganisatie Utrecht en de afstemming met de gemeente brede P&C producten zoals verantwoording, tussentijdse rapportages- en begroting;
  • Vanuit jouw inhoudelijke expertise geef je richting en neem je verantwoordelijkheid voor de kwaliteit van de financiële huishouding en de dienstverlening van het team;
  • Ja maakt onderdeel uit van het managementteam en adviseert scherp, gevraagd en ongevraagd
  • Je bent sparringpartner voor de bestuurlijk contactpersoon en adviseurs op het gebied van vastgoedbeleid
  • Je neemt deel aan het gemeentebrede controlnetwerk en legt verbinding waar nodig met andere afdelingen
  • Je coördineert de P&C-cylcus
  • Je legt verantwoording af aan hoofd Vastgoedorganisatie Utrecht;
  • Zorgdragen voor verbinding en afstemming (integraliteit) met de andere bedrijfsvoeringsfuncties.

De kandidaat
Gelet op bovenstaande zoekt Gemeente Utrecht een ervaren eindverantwoordelijke manager die de naast mensen kan inspireren en verbinden voornamelijk financieel inzicht heeft om genoemde veranderingen vorm te kunnen geven.
Een stevige persoonlijkheid die positie durft in te nemen, richting geeft en aanjaagt. Je bent een scherpe gesprekspartner, rolvast en weet prioriteiten te stellen en keuzes goed beargumenteerd over te brengen aan anderen. Je kijkt met een brede blik naar wat er op het gebied van Vastgoed financiën / bedrijfsvoering nodig is om de opgaven in de stad te realiseren. Je zoekt actief de samenwerking en daarbij daag je ook anderen uit om de samenwerking op te zoeken. Je gaat uit van vertrouwen maar weet ook tijdig bij te sturen en eerlijke feedback te geven. Je kent de relevante ontwikkelingen en best practices in het brede financiële gemeentelijke vastgoed werkveld en weet deze kennis effectief te benutten voor de organisatie en de stad. En, niet onbelangrijk, je hebt oog voor de bestuurlijke en organisatorische complexiteit van de omgeving waarin de dienstverlening plaatsvindt.
 De functie-eisen zijn als volgt. De gezochte kandidaat:

  • heeft ruime kennis en ervaring op de verschillende vakgebieden (financiën, bedrijfsvoering van vastgoed en overheidsorganisaties)
  • beschikt over een relevante academisch opleiding, aangevuld met ruime werkervaring op WO-niveau.
  • heeft ruime ervaring met management op strategisch niveau in een overheidsorganisatie en in een politiek-bestuurlijke omgeving.
  • beschikt over veranderkundige ervaring met ontwikkelopgaven binnen complexe organisaties.
  • beschikt over politiek/bestuurlijke- en organisatiesensitiviteit.

Qua persoonlijkheid wordt gezocht naar een verbindend, toegankelijk en inhoudelijk sterke leider die zich herkent in onderstaand profiel:

  • is bedachtzaam en gestructureerd, doch stevig en heeft overtuigingskracht.
  • is in staat het ‘verhaal achter de cijfers’ te zien, verbindt deze aan de gemeente brede opgaven én weet dit over het voetlicht te brengen.
  • is organisatiesensitief, ontwikkelingsgericht en een teamspeler.
  • beschikt over executiekracht.
  • beschikt over een goed ontwikkeld analytisch en conceptueel vermogen.
  • is in het bezit van goede communicatieve en sociale vaardigheden. Van nature vertrouwenwekkend. Kan luisteren en omgaan met weerstand.
  • is in staat verschillende rollen te nemen passend bij de opgave, omgeving en context: sparringpartner, (inhoudelijk) adviseur en leidinggevende.
  • kan relativeren, is stressbestendig en ‘past’ bij de informele, ‘vrolijke’ én professionele sfeer van Gemeente Utrecht.

De gemeente Utrecht is een inclusieve organisatie die ruimte biedt aan iedereen en die de kracht van de diversiteit van medewerkers inzet om betere resultaten te halen voor de stad. Talent als basis, diversiteit als kracht. Naast je kwaliteiten, talenten en motivatie breng je ook jouw leeftijd, geaardheid, achtergrond of arbeidsbeperking mee. Je bent van harte welkom!

Goed om te weten
Enthousiast geworden om met de tijdelijke klus Eindverantwoordelijke Business Controller Vastgoedorganisatie Utrecht (VGU) aan de slag te gaan voor de gemeente Utrecht, reageer dan direct. Heb je vragen over de vacature neem dan contact op met Metta Streefkerk, directeur Vastgoedorganisatie Utrecht. 

​​​​​​​
De gesprekken voor de opdracht zullen plaatsvinden in de middag van 12 mei.

Deze inhuuropdracht verloopt via een aanbesteding. De opdrachtgever heeft eisen en wensen opgegeven. Aan de eisen moet je voldoen om kans te maken. Op de wensen kun je punten scoren.

De Eisen

  • Motivatiebrief en 2 referenties
  • beschikt over een relevante academisch opleiding, aangevuld met ruime werkervaring op WO-niveau.

De Wensen

  • beschikt over veranderkundige ervaring met ontwikkelopgave binnen complexe organisaties.
  • heeft ruime ervaring met management op strategisch niveau in een overheidsorganisatie en in een politiek-bestuurlijke omgeving.

Interesse in deze opdracht?

Zo werkt onze dienstverlening

Deze opdracht is gesloten, reageren is helaas niet meer mogelijk

Gesloten

Mis geen kans, word gratis lid

Ontvang direct alle opdrachten en marktontwikkelingen in je mailbox