Gemeente Amstelveen

DROP-Beheerder (juridische zaken)

Gemeente Amstelveen

  • max €60 per uur

  • Noord-Holland

  • 32 uur per week

  • Juridisch
  • 25 april 2022

  • 31 oktober 2022

De opdracht­omschrijving

Opdrachtomschrijving

“Sta jij graag aan de basis van de uitvoering? Dan ben je bij ons aan het juiste adres!”

Het team JZ maakt onderdeel uit van de afdeling Services en bestaat uit 14 juridisch adviseurs, 2 medewerkers frontoffice, 2 juridisch medewerkers, 1 DROP-beheerder en de teamleider. Als centraal juridisch team vervullen wij een spilfunctie binnen de AA-organisatie. Het team Juridische Zaken (JZ) van de gemeenten Amstelveen en Aalsmeer is tijdelijk op zoek naar een gedreven en ervaren beheerder decentrale regelgeving en officiële publicaties (DROP) voor 32 uur per week. 

Jouw rol

Decentrale regelgeving bestaat onder andere uit de verordeningen, beleidsregels en gemeenschappelijke regelingen van Amstelveen en Aalsmeer. En de officiële publicaties betreffen de bekendmaking van regelingen in het Gemeenteblad, de Staatscourant en het beschikbaar stellen van de regelingen in de Centrale Voorziening Decentrale Regelingen (CVDR) en het Register Gemeenschappelijke Regelingen. Als DROP-beheerder bestaat je werkt uit de volgende onderdelen:

1.  DROP

Je ondersteunt collega’s bij het opstellen van college/raadsvoorstellen aangaande decentrale regelgeving. Je zorgt hierbij voor een uniforme opmaak en dat verplichte bepalingen in de regelingen staan. Nadat een regeling is vastgesteld, verwerk je het besluit in de applicatie DROP, een intern register en zorg je voor de publicatie van de bekendmaking. Daarnaast beheer je het register voor de gemeenschappelijke regelingen van de gemeente Aalsmeer en Amstelveen.

Binnen de organisatie regel je het gebruikersbeheer voor andere afdelingen die de applicatie gebruiken voor publicaties in het Gemeenteblad of de Staatscourant. Je bent het aanspreekpunt voor de leverancier van de applicatie (Kennis- en Exploitatiecentrum Officiële Overheidspublicatie) en vertegenwoordigt de gemeenten in het landelijke gebruikersoverleg. Via het gebruikersoverleg volg je (aanstaande) wijzigingen in wet- en regelgeving en informeer je de organisatie daarover. Desgewenst initieer je een project voor de implementatie van gewijzigde wet- en regelgeving.

2.  Proces

De administratieve inrichting en organisatie van het proces rond decentrale regelgeving en officiële publicaties is de verantwoordelijkheid van de DROP-beheerder. Je voert de periodieke werkzaamheden uit zoals evalueren, aanpassen en implementeren van het proces. Je ontsluit informatie via onze intranetpagina Atlas en bent daar groepsbeheerder van de groep decentrale regelingen. Je verzorgt periodiek trainingen aan (nieuwe) collega’s die betrokken zijn bij het proces rond decentrale regelgeving.

3.  Controle/rapportage

De kwaliteit en de beschikbaarheid van decentrale regelgeving wordt gewaarborgd door  (periodieke) controles zoals:

  • Controle van de directie-, college en raadsbesluiten. Je regelt eventueel achteraf de bekendmaking van regelingen die niet tijdig zijn aangeleverd.
  • Controle van de regelingen die in de CVDR, het interne register en de websites van de gemeenten staan.
  • Het uitzetten van periodieke controles op actualiteit en grondslagen bij de afdelingen.

Daarnaast lever je jaarlijks input voor de accountantscontrole. Je rapporteert aan de directie over wijzigingen in het regelingenbestand en de tijdigheid van publicaties. Je behandelt periodieke onderzoeken officiële publicatie van het Kennis- en Exploitatiecentrum Officiële Overheidspublicatie.


4. Implementatie Wet elektronische publicaties

Je bent projectmedewerker bij de implementatie van de Wet elektronische publicaties. Vanaf 1 juli 2022 moeten alle beleidsregels van de gemeenten Amstelveen en Aalsmeer gepubliceerd worden. Hier is nog een slag in te maken, waar we jouw hulp goed bij kunnen gebruiken.

Kandidaatomschrijving

  • Je hebt een (juridische) HBO opleiding afgerond.
  • Je hebt kennis van het gemeentelijk besluitvormingsproces.
  • Je kan goed uit de voeten met MS office en dan met name Word en Excel.
  • Het is een pré als je al gewerkt hebt met de applicatie DROP van het Kennis- en Exploitatiecentrum Officiële Overheidspublicatie.
  • Je bent accuraat, scherp en gestructureerd.
  • Je hebt een klantgerichte instelling en proactieve werkhouding.
  • Je bent in staat zowel zelfstandig als in teamverband te opereren.
  • Je beschikt over goede mondelinge- en schriftelijke uitdrukkingsvaardigheden.

Competenties:

  • Proactief
  • Flexibiliteit
  • Nauwkeurig
  • Communicatief zeer vaardig (mondeling en schriftelijk)
  • Resultaatgericht
  • Overtuigingskracht
  • Verbinder / teamspeler
  • Betrouwbaar

Bovenstaande competenties worden tijdens het gesprek beoordeeld door de gemeente.

BYOD
Bij de Gemeente Amstelveen is Bring Your Own Device (BYOD) van toepassing. Dit houdt in dat de kandidaat die de opdracht gegund krijgt, zelf een smartphone, inclusief abonnement en een laptop moet meenemen voor zakelijk gebruik.

Referentie

Het checken van referenties kan onderdeel zijn van de procedure. Bij de gevraagde werkervaring, onder het onderdeel ‘eisen’, is het opgeven van een referentie vereist. Onder een referentie wordt het volgende verstaan: de naam en contactgegevens van een teamleider/leidinggevende van een recente opdrachtgever, die relevant is voor de uitgevraagde opdracht, zoals opgesteld door Gemeente Amstelveen.

VOG

Iedereen die bij de gemeente Amstelveen of Aalsmeer komt werken moet vóór aanvang van zijn werkzaamheden een Verklaring Omtrent het Gedrag (VOG) overleggen. De gemeente geeft aan waarop gescreend moet worden door het Centraal Orgaan Verklaring Omtrent Gedrag. Dit is afhankelijk van de werkzaamheden die uitgevoerd gaan worden. De gemeente stuurt de nieuwe collega een e-mail met een link waarmee hij/zij de nieuwe aanvraag voor een VOG af kan ronden. Kosten van de aanvraag kunnen worden gedeclareerd bij de Gemeente Amstelveen.

Interviewplanning

De top 3 van kandidaten wordt door de gemeente Amstelveen uitgenodigd voor een sollicitatiegesprek. De gesprekken worden gevoerd op donderdag 21 april 2022 tussen 09:30-11:30 of 13:30-16:30. Het gesprek zal fysiek plaatsvinden in het raadhuis. De kandidaat dient beschikbaar te zijn voor dit tijdstip.

Deze inhuuropdracht verloopt via een aanbesteding. De opdrachtgever heeft eisen en wensen opgegeven. Aan de eisen moet je voldoen om kans te maken. Op de wensen kun je punten scoren.

De Eisen

  • Opleiding Op cv aantoonbaar een HBO (bachelor) opleiding afgerond.
  • Werkervaring Op cv aantoonbaar 3 jaar werkervaring in de afgelopen 4 jaar. Referentie vereist
  • BYOD Kandidaat beschikt over eigen devices (BYOD), zoals omschreven bij de kandidaat omschrijving.
  • 2 relevante referenties, die de volgende gegevens bevatten: naam referent, functie, organisatie, e-mailadres en/of telefoonnummer.

De Wensen

  • Motivatiebrief Bij deze opdracht wordt om een motivatiebrief gevraagd. Deze weegt mee in de uiteindelijke beoordeling. Deze motivatiebrief wordt beoordeeld volgens de hieronder aangegeven criteria. Motiveer:Waarom je de juiste kandidaat bentHoe jouw aanpak is i.r.t. de opdrachtWat jouw affiniteit is met juridische zakenDe motivatiebrief dient door de kandidaat geschreven te zijn.
  • Opleiding Op cv aantoonbaar een juridische HBO (Bachelor) opleiding afgerond.
  • Werkervaring Op cv aantoonbaar 1 jaar werkervaring binnen een juridische afdeling in afgelopen 3 jaar. Licht toe waarom je voldoet aan dit criterium.
  • Werkervaring Op cv aantoonbaar 1 jaar werkervaring binnen een juridische afdeling bij een overheidsorganisatie in afgelopen 3 jaar.
  • Werkervaring Op cv aantoonbaar 1 jaar werkervaring als DROP beheerder in afgelopen 3 jaar. Licht toe waarom je voldoet aan dit criterium.
  • Systeemkennis Minimaal 1 jaar aantoonbaar werkervaring met systemen en toepassingen in de afgelopen 3 jaar. Licht toe waar je hiermee gewerkt hebt en waarom je hier goed in bent.
  • Interview Bij deze opdracht worden na de eerste selectieronde met een aantal partijen interviews afgenomen. Deze wegen mee in de uiteindelijke beoordeling. Deze interviews worden beoordeeld volgens de hieronder aangegeven criteria. Verificatie van inhoud aangeboden profiel.Resultaten/praktijkvoorbeelden vanuit vorige werkzaamheden.Competenties voor deze uitvraag.In hoeverre de kandidaat overtuigt de opdracht succesvol af te ronden.Klik en samenstelling binnen het team.

Interesse in deze opdracht?

Zo werkt onze dienstverlening

Deze opdracht is gesloten, reageren is helaas niet meer mogelijk

Gesloten

Mis geen kans, word gratis lid

Ontvang direct alle opdrachten en marktontwikkelingen in je mailbox