
Gemeente Leiden
max €87 per uur
Zuid-Holland
24 uur per week
08 januari 2026
08 juli 2027
Omschrijving gemeente
Gemeente Zoeterwoude werkt met veel inzet aan onze dienstverlenende taken in een prettig informele sfeer. Dat doen we met korte lijnen in alle ruimte. Ruimte die onze weidse & groene omgeving biedt. Maar ook in het werk. Daar is ruimte voor eigen initiatieven, ruimte voor ambities en zelfontwikkeling. We vinden flexibiliteit, toegankelijkheid en open staan voor gesprekken met ondernemers en bewoners belangrijk. We staan voor elkaar klaar, zijn betrokken bij elkaar. We leveren maatwerk in onze dienstverlening altijd met oog voor mensen, luisterend naar hun wensen. De juiste balans tussen een brede ondernemende scope én de menselijke maat, dat maakt onze gemeente uniek. We werken, zowel lokaal als regionaal, aan verbinding door gezamenlijke belangen te signaleren. We nemen verantwoordelijkheid en gaan aan de slag. Voor toekomstige generaties zetten we in op duurzame samenwerkingen. Ons handelen heeft niet alleen gevolgen voor het hier en nu, maar ook voor daar en straks. Onze ambities zijn om nog meer structuur en professionele ondersteuning te bieden. De (reeds gewaardeerde) kwaliteit van dienstverlening gaan we verder verhogen.
Onze afdeling
Als Wmo-consulent maak je deel uit van team Zorg, Werk en Inkomen, een energiek team van zes consulenten op de werkterreinen Wmo, Werk en Inkomen en Schuldhulpverlening. Het team Zorg, Werk en Inkomeneen vormt samen met een team van beleidsmedewerkers het cluster Samenleving (circa 20 medewerkers). We combineren verschillende expertises en achtergronden binnen het sociaal domein, en leren graag van elkaar. Informeel overleg tijdens de wekelijkse donderdag tosti-lunch is net zo waardevol als formeel werkoverleg met collega’s uit jouw team of collega’s van regiogemeenten. We staan klaar voor elkaar en vieren samen onze successen! In Zoeterwoude werken we sinds 2023 samen in een Sociaal Team.
De opdracht
Als Wmo-consulent ben je de cruciale schakel in het Wmo-proces, van vraagverheldering tot verstrekking van een maatwerkoplossing, van het keukentafelgesprek tot een persoonlijk advies. Je pakt zowel de eenvoudige aanvragen als de complexe aanvragen op. Bij eenvoudige aanvragen moet je denken aan aanvragen voor een rolstoel of een gehandicaptenparkeerkaart. Bij een complexe aanvraag gaat het om een hulpvraag met meervoudige problematiek waarvoor specialistische kennis en een uitgebreider traject nodig is om een passende oplossing te vinden. Dit kan gaan om bijvoorbeeld gaan om een aanvraag voor begeleiding bij een inwoner met een combinatie van psychische problemen en verslavingsproblematiek. Een complexe aanvraag kan ook gaan om een zeer ingrijpende aanpassing in huis. Jij schakelt als consulent naadloos tussen verschillende zorgvragen, waarbij je luistert naar de werkelijke behoefte achter elke hulpvraag. Met jouw expertise zorg je voor maatwerkoplossingen die écht aansluiten bij de individuele situatie van inwoners. Jouw werk bestaat in ieder geval uit:
• Uitvoeren van integrale keukentafelgesprekken
• Adviseren over passende ondersteuning
• Afstemmen met betrokken zorgverleners en adviseren bij vraagstukken waarbij sprake is van complexe problematiek
• Verzorgen van administratieve verslaglegging (opstellen rapportages en beschikkingen)
• Adviseren en uitvoering bij begeleidingsvraagstukken
Daarnaast ben je Je bent onderdeel van het sociaal team
Zo werkt onze dienstverlening
Heb je interesse in deze opdracht?
Reageer directOntvang direct alle opdrachten en marktontwikkelingen in je mailbox