Rijkswaterstaat (RWS)

Customer experience implementatiemanager-werk aan uitvoering

Rijkswaterstaat (RWS)

  • max €105 per uur

  • Utrecht

  • 24 uur per week

  • Buitendienst
  • 26 augustus 2025

  • 31 augustus 2026

De opdrachtĀ­omschrijving

Voor Rijkswaterstaat zijn wij op zoek naar een Senior Customer Experience Implementatiemanager Ketenregie

Rijkswaterstaat is de uitvoeringsorganisatie van het ministerie van Infrastructuur en Waterstaat en werkt dagelijks aan een veilig, leefbaar en bereikbaar Nederland.

Over het project
Klanten kunnen om verschillende redenen en op verschillende manieren contact opnemen met Rijkswaterstaat. Meldingen die bij Rijkswaterstaat binnenkomen gaan bijvoorbeeld over onveilige situaties op de snelweg, verlichting die stuk is, vragen over beleid, of juridische zaken zoals schadeclaims. Mensen kunnen onder andere bellen, mailen en Whatsappen met Rijkswaterstaat.

Binnen het Rijkswaterstaat programma Werk aan Uitvoering (WaU) dienstverlening wordt gewerkt aan meerdere thema’s om de dienstverlening voor deze klanten te verbeteren. Om dit alles te borgen in de reguliere organisatie is vanuit het programma een nieuwe manier van werken geïntroduceerd: klantketenregie. Binnen deze nieuwe manier van werken zijn multidisciplinaire klantketenteams ingericht die samen zorgen voor effectieve en prettige klantreizen.

Binnen het programma zijn al meerdere klantreizen (klantketens) onderzocht en verbeteringen ingezet. Er is een plan neergezet voor het inrichten van klantketenregie.

Opdrachtomschrijving
Als senior Customer Experience Implementatiemanager ligt jouw focus op de belangrijkste klantketens (klantreizen) en hoe we deze centraal kunnen stellen in de manier van werken.
Je zorgt ervoor dat de klantketenregie geïmplementeerd wordt, waardoor het ontwerpen,
verbeteren en leveren van klantreizen continuïteit kan krijgen. Je hebt diepgaande kennis van service design methodologieën en hebt een voorbeeldfunctie voor de nieuwe multidisciplinaire teams hoe je de klantbeleving verbetert en ideeën tot implementatie brengt. Je zorgt voor een goede kwartaalplanning, en je begeleidt en adviseert je projectteam en binnen het programmateam.

Als implementatiemanager pak je zelf ketenonderzoeken op en begeleidt en adviseert
ketenregisseurs die concrete klantketens voor hun rekening nemen. Jij behoudt het overzicht en je hebt contact met de benodigde stakeholders. Zo sluiten de planningen van de ketens op elkaar aan.
Je houdt steeds de bredere programmadoelen in het oog.

Concreet ga je aan de slag met:
- Implementatie klantketenregie in de organisatie: start 1 februari 2026, afgerond 1 september 2026. Dit bestaat uit verschillende onderdelen:
- Coördineren van de experimenteerfase van klantketenregie: start 1 september, afgerond 1 februari 2026.
- Implementeren lopende verbeterinitiatieven binnen 3 bestaande klantketens: start 1 september, afgerond 1 februari 2026
- Vooronderzoek voor advies van het opstarten van nog maximaal 3 nieuwe klantketens: start 1 september 2025, afgerond 1 januari 2026
- Opstarten multidisciplinaire teams van 3 nieuwe klantketens: start 1 januari 2026, afgerond 1 juli 2026
- Vertalen van ketenregie naar de inrichting van de systemen: start 1 september 2025, afgerond 31 augustus 2026

Resultaat opdracht
Als senior Customer Experience Implementatiemanager heb je een unieke rol binnen het programma. Jij bent verantwoordelijk om de beoogde verbetering en werkwijze van ketenregie en –verbetering te realiseren en implementeren. Je krijgt de ruimte om jouw expertise en creativiteit hiervoor in te zetten. Je neemt de organisatie mee en je zorgt dat beheer en onderhoud geborgd zijn.

Leiding en toezicht
Nee

Meest essentiële competenties
Je hebt ervaring in het draaien van projecten in complexe organisaties. Kennis van klantgericht werken en procesmatig werken.
Ontwikkelen en uitvoeren door middel van creëren en leren, doen en reflecteren past goed bij jouw onderzoekende en verbindende manier van werken. Daarbij ben je goed in het vinden van alternatieve en creatieve oplossingen. Wanneer je die niet zelf bedenkt organiseer je het met anderen. Je bent communicatief vaardig.
Je hebt sterk gevoel bij de maatschappelijke opgave van Rijkswaterstaat en bent een echte ambassadeur op het gebied van klantbeleving. Dat nog niet alles is vastgelegd, maar nog ontwikkeld moet worden, past bij jouw initiatiefrijkheid en een onderzoekende houding. Je weet mensen en inhoud te verbinden en blijft de concrete stappen en het eindresultaat voor ogen houden. Jouw coachende stijl zorgt voor resultaten en voor verdere professionalisering van het team.

• Bij voortijdige beëindiging geldt dat een opzegtermijn van minimaal 1 maand in acht wordt genomen;
• BELANGRIJK!: Vul alle kandidaat gegevens juist in. Bij het voorstellen: CV in PDF met voor- en achternaam en vul bij “woonplaats” de woonplaats in van de kandidaat. Dit zijn gegevens die de klant wil ontvangen met de aanbieding;
• Bijzonderheden AVG: Géén foto. Géén persoonsgegevens zoals telefoonnummer, geboortedatum, nationaliteit of LinkedIn. Géén leveranciersgegevens (enkel de bedrijfsnaam en logo mogen zichtbaar zijn op het format).
• Mailadres wel in de motivatie vermelden, deze dienen wij in te vullen tijdens het aanbieden! (Bij geen mailadres van de kandidaat, kunnen wij de aanbieding niet accepteren!).

Deze inhuuropdracht verloopt via een aanbesteding. De opdrachtgever heeft eisen en wensen opgegeven. Aan de eisen moet je voldoen om kans te maken. Op de wensen kun je punten scoren.

De Eisen

  • Kandidaat beschikt over minimaal 5 jaar werkervaring met projecten in organisaties met meer dan 500 medewerkers, bijvoorbeeld overheid of financiĆ«le organisaties
  • Kandidaat beschikt over minimaal een relevante opleiding op HBO niveau, zoals op het gebied van innovatiemanagement, industrieel ontwerpen of verandermanagement
  • Kandidaat heeft minimaal 5 jaar werkervaring bij het werken aan optimalisatie van dienstverlening van grote publieke dienstverleners aan burgers, klanten en/of bedrijven

De Wensen

  • Mate waarin de kandidaat beschikt over kennis van en ervaring met implementatie en verbetering van processen binnen een klantenservice omgeving.
  • Mate waarin de kandidaat beschikt over kennis van en ervaring met Journey teams, rollen en verantwoordelijkheden, Governance.
  • Mate waarin de kandidaat beschikt over ervaring van complexe veranderkundige projecten
  • Mate waarin de kandidaat ervaring heeft met implementaties met een ontwerpgerichte aanpak.
  • Mate waarin de kandidaat beschikt over ervaring met servicedesign werkzaamheden, zoals klantonderzoek, Journey Mapping, prototyping en implementatie
  • Mate waarin de kandidaat ervaring heeft met een projectleiders rol met stakeholders, inclusief Senior Management.

Interesse in deze opdracht?

Zo werkt onze dienstverlening

Reageer direct

De opdracht sluit
26 augustus 2025 om 10:00
Je reactie ontvangen we graag minimaal 1 werkdag voor sluiting van de opdracht

Eventuele motivatie volgt in een latere fase

LET OP: Het door jou opgegeven uurtarief is all in, inclusief 10% fee Freep en exclusief BTW

Mis geen kans, word gratis lid

Ontvang direct alle opdrachten en marktontwikkelingen in je mailbox