Rijksvastgoedbedrijf

Coördinerend projectleider omgevingsvergunningen milieu

Rijksvastgoedbedrijf

De opdracht­omschrijving

Opdrachtomschrijving

Als coördinerend projectleider milieu en natuur werk je aan de strategie, coördinatie en uitvoering van de vergunningaanvragen van het Rijksvastgoed. Je neemt hierin de projectleidersrol op je. Je maakt een plan van aanpak met een stappenplan en risicobeoordeling. Je stemt diverse complexe procedures in het juridische en ruimtelijke domein op elkaar af. Je adviseert over de vergunningenstrategie en coördineert en verzorgt samen met de specialisten de aanvragen voor toestemmingen milieu en natuur voor hoofdzakelijk defensieactiviteiten. Denk hierbij aan toestemmingen voor het uitvoeren van schietoefeningen, activiteiten op militaire vliegbases en kazernes of zeehavens. Je bereidt zelfstandig en met inhoudelijke specialisten de (onderdelen van) de aanvraag / melding voor.

Jouw rol is vervullen van de brugfunctie tussen vastgoed projectleiders, de opdrachtgever (Defensie), bevoegd gezagen en vakinhoudelijke experts. Je hebt snel inzicht in de diverse vergunningen- en ruimtelijke procedures die nodig zijn en voorziet waar deze knellen. Je komt met oplossingen om deze knelpunten vlot te trekken. Je zorgt dat procedures inhoudelijk, juridisch en planmatig op elkaar zijn afgestemd. Dit vergt een strakke sturing op zowel interne als externe adviseurs.

Je zorgt hierbij voor een strategie die aansluit bij de projecten en de strategische omgeving waarin deze zich bevinden. Daarnaast voer je deze strategie uit, bepaal je welke benodigde onderzoeken voor de nieuwe vergunningen of onderdelen daarvan nodig zijn en hoe je die verkrijgt. Dit vergt strakke aansturing op zowel interne als externe adviseurs. Hierbij heb je kennis van de complexiteit van zowel de markt als de inhoudelijke afwegingen van de uit te zetten onderzoeken.

Je werkt in teamverband en werkt samen met andere disciplines tot een gedragen aanvraag. Als coördinerend projectleider neem je zelfstandig beslissingen over de inhoud. Je bent in staat de opdrachtgever en projectleider hierover te adviseren en waar nodig te overtuigen. Jij weet hoe jij de omgeving van het project strategisch meeneemt en de externe en overige interne belangen daarbij afweegt. Ook voer je vooroverleg met het bevoegd gezag en andere ketenpartners. Waar nodig begeleid je externe onderzoeken, zoals geluidsonderzoek of onderzoek naar stikstofdepositie en zet je deze ook uit in de markt.

De locaties van de projecten zijn verspreid over het hele land. Het is meestal nodig om een goed beeld te krijgen om te reizen naar een locatieVoor een goede samenwerking met ’andere disiplines en de opdrachtgever zullen ook afspraken op locatie plaats vinden. Het team werkt vanuit vestigingen in Utrecht, Tilburg, Arnhem en Den Haag. Utrecht is de centrale samenwerklocatie.

Positie

Ons cluster is: Verkrijgen Vergunningen. Je werkt met een vijfentwintigtal specialisten binnen het cluster. In samenwerking met projectleiders, vergunninghouders en specialisten uit andere vakdisciplines borgen we de juridische basis voor realisatie en gebruik van vastgoed. Wij zorgen voor het verkrijgen van een breed scala van toestemmingen, waarover we voorafgaand aan projecten of lopende aanvragen adviseren. Zoals toestemmingen voor bouw, sloop, kap, natuur, milieu, water en brandveiligheid. We zijn hiervoor afhankelijk van anderen waarbij we de brede en complexe afstemming zoeken met bevoegd gezagen.

Omschrijving van de uit te voeren werkzaamheden, te behalen resultaten en te onderhouden contacten (niet onder leiding en toezicht van het Rijksvastgoedbedrijf).

Projectleider over en coördinatie van diverse vergunningentrajecten in afstemming met ruimtelijke procedures en voeren van de projectleiding hierover;

Opstellen van plan van aanpak met stappenplan en risicobeoordeling;

Opstellen van vergunningenstrategieën, inclusief vergunningenplanning;

Aansturen van marktpartijen specialisten voor het uitvoeren van onderzoeken;

Inventariseren en verzamelen van de benodigde informatie voor aanvragen;

Opstellen en indienen van aanvragen toestemmingen milieu/natuur;

Advisering aan de projectleider of opdrachtgever over de inhoud van de aanvraag;

Terugkoppeling aan en afstemming met de projectleider en opdrachtgever over de aanvraag;

Indienen van aanvragen via het DSO;

Inhoudelijk beoordelen van (ontwerp)beschikkingen;

Verkregen toestemming opleveren aan opdrachtgever en overdragen in de beheeromgeving RVB;

Administratie en registratie van processtappen en documenten in diverse systemen.

Meest essentiële competenties

De aangeboden kandidaat bezit de competenties:

Resultaatgerichtheid;

Analytisch vermogen;

Klantgerichtheid;

Nauwkeurigheid;

Initiatief;

Samenwerken;

Schriftelijk communiceren;

Adviesvaardigheid;

Plannen en organiseren.

Voor het volledige FGR-profiel zie http://www.functiegebouwrijksoverheid.nl/functiegebouw.]

Deze inhuuropdracht verloopt via een aanbesteding. De opdrachtgever heeft eisen en wensen opgegeven. Aan de eisen moet je voldoen om kans te maken. Op de wensen kun je punten scoren.

De Eisen

  • Eis1: De aangeboden kandidaat heeft WO werk- en denkniveau aangevuld met kennis van de Omgevingswet. Dit kan worden aangetoond door minimaal een afgeronde WO opleiding Planologie en/of 2 jaar werkervaring binnen de Omgevingswet. Toelichting: Deze afgeronde en erkende opleidingen moet duidelijk zijn benoemd in het cv van de kandidaat. Benoem bij elke opleiding of deze is afgerond en wanneer het diploma is behaald. Bij het niet benoemen of het diploma is behaald zal de aanbieding terzijde worden gelegd. Toelichting ervaring: Deze kennis moet duidelijk zijn benoemd in het cv van de kandidaat. Benoem bij welke opdrachtgever deze werkervaring is opgedaan en de periode [mm-jjjj]. Bij het niet benoemen van het aantal jaren, waarin de kennis is opgedaan en bij welke opdrachtgever, zal de aanbieding terzijde worden gelegd.
  • Eis3: De aangeboden kandidaat verklaart dat hij/zij beschikbaar is conform het opdrachtprofiel (uren en opdrachtperiode inclusief eventuele verlengingen). Met als startdatum, uiterlijk een maand na de genoemde startdatum i.v.m. een mogelijke opzegtermijn. Toelichting: De opdrachtnemer deelt zijn werkzaamheden zelfstandig in. Wel vindt, voor zover dat voor de uitvoering van de opdracht nodig is, afstemming met het Rijksoverheid plaats in geval van samenwerking met anderen, zodat deze optimaal zal verlopen. Indien noodzakelijk voor de werkzaamheden richt de opdrachtnemer zich naar de arbeidstijden bij het Rijksoverheid.
  • Eis4: Het maximum uurtarief voor deze opdracht is €123,87 all in, excl. btw. Toelichting: Expliciet vermelden wij dat eventuele verblijfskosten, de reiskosten en reisduur voor zowel werk-werkverkeer als woon-werkverkeer niet door de opdrachtgever voor vergoeding in aanmerking komt. Verzoek: Vanwege de objectieve beoordeling die door de beoordelingscommissie van het Rijkvastgoedbedrijf wordt uitgevoerd, verzoeken wij u om het tarief bij de aanbieding te vermelden in DioR, maar niet te noemen in de aanbiedingsformat die als bijlage wordt toegevoegd.
  • Eis2: De aangeboden kandidaat beschikt over minimaal 5 jaar ervaring met omgevingsmanagement van projecten op verschillende schaalniveaus, daarbij was tenminste sprake van: - Organiseren van een omgevingsstrategie met daarbij oog voor de verschillende partijen en diens belangen en krachtenvelden. - Het voeren van overleg met verschillende stakeholders, waaronder bevoegd gezag, - Het organiseren van ontwerpsessies met diverse stakeholders en het werken met diverse contractvormen en overeenkomsten. - Minimaal 5 jaar werkervaring in een *politiek-bestuurlijk gevoelige omgeving. - Minimaal 5 jaar ervaring met het begeleiden, voorbereiden en beoordelen van projecten/initiatieven waarbinnen de kandidaat verantwoordelijk is voor het milieu/ planologisch deel. - Mimimaal 3 jaar ervaring met omgevingsplan- en/of bestemmingsplan wijzigingen en/of voorbereiding. *Toelichting politiek bestuurlijke omgeving: hiermee wordt bedoeld een complexe samenwerking en besluitvorming op meerdere niveaus en plaatsen, meer dan op basis van eenvoudige hiërarchische sturing. Toelichting: Deze kennis moet duidelijk zijn benoemd in het cv van de kandidaat. Benoem bij welke opdrachtgever deze werkervaring is opgedaan en de periode [mm-jjjj]. Bij het niet benoemen van het aantal jaren waarin de kennis is opgedaan en bij welke opdrachtgever, zal de aanbieding terzijde worden gelegd.
  • Eis5: Benoem duidelijk in het cv bij de opleiding en werkervaringen aan welke eis (onder vermelding van het nummer van deze eis) hiermee wordt voldaan. Onder een cv verstaan wij een overzicht van de werkervaring van de kandidaat. Dit is in het Nederlands opgesteld en in Pdf-formaat van maximaal 7 pagina's A4. De kandidaat beschrijft per wens, met behulp van en verwijzing naar referenties, niet ouder dan 7 jaar, hoe en in welke mate hij daaraan voldoet. De kandidaat dient zijn antwoorden te geven op het bijgevoegde aanbiedingsformat (zie bijlage 1), dat bij het cv wordt gevoegd (max. 3 A4 voor alle wensen tezamen). Hierbij dient het verband tussen de wens en de referentie telkens duidelijk te worden omschreven, per aspect en waar mogelijk aan de hand van concrete voorbeelden en situaties. *De offerte is uitgebracht in PDF conform de richtlijnen van de Wet AVG (zie bijzonderheden). LET OP: Er kan in totaal 1 document worden geüpload. Het CV en de beschrijving van de wensen kunnen worden samengevoegd in 1 document, waardoor er een bestand (van maximaal 10 pagina’s A4) geüpload kan worden. Toelichting: de Inhuurdesk behoudt zich het recht voor om aanbiedingen terzijde te leggen indien er overmatig veel taal- en/of spelfouten in het cv en/of referentie voorkomen. In het cv dient te allen tijde een vermelding van de functienaam, start- en einddatum van de werkzaamheden en aantal gewerkte uren per week te zijn vermeld. Toelichting eisen: de werkervaring en afgeronde opleidingen zoals gevraagd in de eisen moet duidelijk zijn benoemd in het cv van de kandidaat. Benoem de functie, bij welke opdrachtgever deze werkervaring is opgedaan en de periode [mm-jjjj]. Bij het niet benoemen van de functie, het aantal jaren werkervaring en bij welke opdrachtgever deze gevraagde ervaring / kennis is opgedaan, zal de aanbieding terzijde worden gelegd. Toelichting wensen: de werkervaring / kennis zoals gevraagd in de wensen moet middels concrete voorbeelden duidelijk zijn in het cv van de kandidaat. Noem de functie, werkzaamheden, naam van de opdrachtgever(s) en de periode [dd-mm-jjjj]. Bij het niet duidelijk benoemen zal dit leiden tot aftrek van punten.
  • Eis6: De aangeboden kandidaat dient te beschikken over voor de uitvoering van de opdracht geschikte elektronische hulpmiddelen. De elektronische hulpmiddelen worden niet door Rijksvastgoedbedrijf ter beschikking gesteld. Toelichting: Onder elektronische hulpmiddelen vallen mobiele telefoon, computer, laptop en/of tablet.
  • Eis8: In verband met de werkzaamheden is het een eis dat een positieve referentie omtrent integriteit verifieerbaar is. Daarnaast dient de kandidaat een Verklaring Omtrent Gedrag te kunnen overleggen binnen 4-6 weken na start van de opdracht.

De Wensen

  • Wens2: De mate van ervaring met het werken in teamverband bij vergunning trajecten waar meerdere vergunning disciplines/specialisten samenwerken. Aspecten: · Mate van ervaring in het samenwerken met en aansturen van intern en externe specialisten; · Mate van ervaring met het werken met/in een projectorganisatie; · Mate van ervaring in het onderdeel zijn van vergunning trajecten waar meerdere vergunningprocedures / onderzoeken samenhangen en/of komen.
  • Wens1: De mate van ervaring met het afstemmen met stakeholders. Aspecten: · Mate van sturing op uitdagingen binnen projecten; · Mate van ervaring in het overtuigen en afstemmen met bevoegd gezag; · Mate van kennis van de Omgevingswet en deze overdragen.

Interesse in deze opdracht?

Zo werkt onze dienstverlening

Reageer direct

De opdracht sluit
07 juli 2025 om 21:59
Je reactie ontvangen we graag minimaal 1 werkdag voor sluiting van de opdracht

Eventuele motivatie volgt in een latere fase

LET OP: Het door jou opgegeven uurtarief is all in, inclusief 10% fee Freep en exclusief BTW

Mis geen kans, word gratis lid

Ontvang direct alle opdrachten en marktontwikkelingen in je mailbox