Provincie Utrecht

Coördinator Afronding SUNIJ-lijn

Provincie Utrecht

De opdracht­omschrijving

Werken bij de Provincie Utrecht betekent een waardevolle bijdrage leveren aan de oplossing van maatschappelijke vraagstukken. Mobiliteit verbindt mensen, hun activiteiten en hun leefomgeving. Een goede bereikbaarheid per fiets, openbaar vervoer en auto in een gezonde omgeving maakt de provincie Utrecht tot een aantrekkelijkere vestigingsplaats, het versterkt de economie en het bevordert een duurzame leefomgeving. Dat is de drijvende kracht die wij uit mobiliteit willen halen.
Het trambedrijf is onderverdeeld in een team TPM (Trambedrijf Projectmanagement) en een team TBO (Trambedrijf Beheer en Onderhoud). Het doel van de organisatie is “Veilig en betrouwbaar Openbaar Vervoer binnen de gestelde kaders en tegen zo laag mogelijke kosten gedurende de levenscyclus”. Voor meer informatie over het trambedrijf, zie de website: https://regiotramutrecht.provincie-utrecht.nl

Jouw team
Je komt te werken binnen het team Trambedrijf Projectmanagement, dat werkt aan de ontwikkeling en realisatie van een aantal grote projecten waaronder Vernieuwde Regionale Tramlijn en de Nieuwe busstalling Westraven. Projecten van deze omvang en complexiteit zijn geen routine voor de provincie. De provincie en Team Trambedrijf Projectmanagement zijn dan ook zoekende naar de meest adequate aanpak en werkwijze van projectmanagement. Daarbij wordt uitdrukkelijk geleerd van eerder opgedane ervaringen (onder andere de Uithoflijn).
 
Je komt te werken binnen het project Vernieuwing Regionale Tramlijn. Binnen dit koepelproject worden verschillende deelprojecten uitgevoerd, met als doel om de tramlijn tussen Utrecht Centraal en Nieuwegein en IJsselstein gereed te maken voor nieuw exploitatie met nieuwe lagevloer-tramvoertuigen. Het is een uitdagend en uniek project: niet alleen vanwege de technische inhoud, maar ook door de relevantie voor reiziger van de tram en ondernemer aan de tramlijn. Een proces dat de nodige risico’s kent en derhalve onder een politiek en maatschappelijk vergrootglas ligt.

Wat ga je doen
Bij het project Ombouw SUNIJ-lijn zijn de voorbije maanden diverse ingrijpende aanpassingen en vervangingswerkzaamheden uitgevoerd aan de bestaande tramlijn. Op dit moment staat het project aan de vooravond  van het verkrijgen van de benodigde indienststellingsvergunning en vervolgens het doorlopen van het zgn. proefbedrijf, waarna de lijn in exploitatie kan worden genomen. Parallel aan het weer in exploitatie gaan van de tramlijn, wordt de (administratieve) decharge van het project voorbereid, welke naar verwachting in de zomer van 2021 plaatsvindt.
De focus van je rol betreft het afronden van (deel)project Ombouw SUNIJ-lijn en het borgen van de opgedane ervaringen binnen het Trambedrijf en de Provincie Utrecht. Het is jouw rol, als coördinator afronding, om het project te sturen richting afronding. Concreet zijn we op zoek naar een coördinator afronding die als rechterhand van de projectmanager zeer strak stuurt op het proces om weer in exploitatie te gaan en parallel daaraan helpt het project beheerst tot decharge te brengen.
Je eerste verantwoordelijkheid is het sturen op, en actueel houden van de planning om uiterlijk februari 2021 alle tram tracés weer in exploitatie te hebben. Deze planning bevat activiteiten en randvoorwaarden op dagniveau en vraagt continue (bij)sturing op risico’s en issues. Daarvoor stem je af met actoren waaronder de safety manager, het hele safety team, de coördinator van het proefbedrijf, beherende partij, etc. Je maakt, als speciaal lid, onderdeel uit van het IPM-team van Ombouw SUNIJ-lijn. Zo maak je direct onderdeel uit van het projectteam en de integrale afstemming die daar plaatsvindt. Je bent, naast de projectmanager, de schakel tussen projectteam en ambtelijk opdrachtgever en levert input voor de verantwoording aan de politiek over voortgang van dit element van het project.

Je tweede verantwoordelijkheid is het project tot decharge brengen. Op basis van het overzicht van onderwerpen die nog afgerond moeten worden voordat decharge verleend kan worden, stel je een dechargeplan op. Daarna ben jij degene die uitvoering geeft aan dit dechargeplan. Onderdeel daarvan is het (laten) afwikkelen van alle inhoudelijke restpunten, het zowel financieel als breder contractueel (laten) afwikkelen van de overeenkomst met de opdrachtnemer, het (doen) sluiten van de financiële boeken, bijdragen aan evaluatieonderzoeken, borgen van geleerde lessen binnen andere tramprojecten en de provincie in de breedte, het opstellen van het dechargedocument (formele stuk op basis waarvan decharge wordt verleend door de ambtelijk opdrachtgever), etc. In wezen ben jij het schaap met de vijf poten en degene die ‘het licht uitdoet’ bij het project. Mogelijk dat je na decharge van het project Ombouw SUNIJ-lijn een expliciete rol krijgt om de geleerde lessen breder te verspreiden binnen de provincie, een en ander afhankelijk van de evaluatie-uitkomsten van het project.
 

Deze inhuuropdracht verloopt via een aanbesteding. De opdrachtgever heeft eisen en wensen opgegeven. Aan de eisen moet je voldoen om kans te maken. Op de wensen kun je punten scoren.

De Eisen

  • Eis 7 De aangeboden kandidaat heeft aantoonbare werkervaring met het weer in dienst stellen van een tram of metro na werkzaamheden. Toelichting: Benoem in het cv het nummer van deze eis bij de passende werkervaring. Benoem duidelijk ( SMART) bij welke opdrachtgever de werkervaring en onderbouwing van het gevraagde is opgedaan. Bij het niet duidelijk onderbouwen : hoe en waarom benoemen van bovenstaande kan de aanbieding terzijde worden gelegd.
  • Eis 6 De aangeboden kandidaat heeft minimaal 2 jaar werkervaring binnen de afgelopen 5 jaar als projectteamlid van een of meerdere infrastructurele uitvoeringsprojecten van minimaal € 40 miljoen (in de realisatiefase). Toelichting: Benoem in het cv het nummer van deze eis bij de passende werkervaring. Benoem duidelijk ( SMART) bij welke opdrachtgever de werkervaring en onderbouwing van het gevraagde is opgedaan. Bij het niet duidelijk onderbouwen : hoe en waarom benoemen van bovenstaande kan de aanbieding terzijde worden gelegd.
  • Eis 5 De aangeboden kandidaat heeft minimaal 4 jaar ervaring als een van de IPM-rolhouders op senior niveau van infrastructurele projecten aan opdrachtgeverszijde en vanuit een overheidsorganisatie. Toelichting: Benoem in het cv het nummer van deze eis bij de passende werkervaring. Benoem duidelijk ( SMART) bij welke opdrachtgever de werkervaring en onderbouwing van het gevraagde is opgedaan. Bij het niet duidelijk onderbouwen : hoe en waarom benoemen van bovenstaande kan de aanbieding terzijde worden gelegd.
  • Eis 3 De aangeboden kandidaat heeft een afgeronde opleiding op wo- bachelor, - en/of master niveau. Toelichting: Deze afgeronde en erkende opleiding moet duidelijk zijn benoemd in het cv van de kandidaat. Benoem bij elke opleiding waar deze is gevolgd, of deze is afgerond en wanneer het diploma is behaald. Bij het niet benoemen van bovenstaande kan de aanbieding terzijde worden gelegd.
  • Eis 0 De leverancier is akkoord met de procedure en de inhuurvoorwaarden. De aanbieding is een all-in tariefstelling, waaronder o.a. reiskosten, woon-werk en evt fee-kosten. Tevens dient na definitieve gunning een VOG niet ouder dan 3 maanden te worden verstrekt door leverancier/ inhuurkracht). Het aantal uren voor deze opdracht is 24 uur per week. Toelichting: Benoem het nummer van deze eis in uw cv en of u akkoord bent met ja /nee

De Wensen

  • Shortlistcriterium 5 De aangeboden kandidaat heeft werkervaring met het opstellen van projectplannen in infrastructurele projecten. Toelichting: Benoem in het cv het nummer van dit shortlistcriterium bij de passende werkervaring. Benoem duidelijk ( SMART) bij welke opdrachtgever deze werkervaring en de onderbouwing van het gevraagde is opgedaan. Bij het niet duidelijk onderbouwen: hoe en waarom van bovenstaande kan de aanbieding terzijde
  • Shortlistcriterium 4 De aangeboden kandidaat heeft projectmatige werkervaring met het voeren van financiële onderhandelingen tussen opdrachtgever en opdrachtnemer bij complexe, omvangrijke infrastructurele projecten (minimale omvang: 50 miljoen) in de realisatiefase. Toelichting: Benoem in het cv het nummer van dit shortlistcriterium bij de passende werkervaring. Benoem duidelijk ( SMART) bij welke opdrachtgever deze werkervaring en de onderbouwing vanhet gevraagde is opgedaan. Bij het niet duidelijk onderbouwen: hoe en waarom van bovenstaande kan de aanbieding terzijde
  • Shortlistcriterium 3 De aangeboden kandidaat heeft projectmatige werkervaring in de rol van strategisch risicomanager aan opdrachtgeverszijde bij infrastructurele projecten in de realisatie- of nazorgfase Toelichting: Benoem in het cv het nummer van dit shortlistcriterium bij de passende werkervaring. Benoem duidelijk ( SMART) bij welke opdrachtgever deze werkervaring en de onderbouwing van het gevraagde is opgedaan. Bij het niet duidelijk onderbouwen: hoe en waarom van bovenstaande kan de aanbieding terzijde
  • Shortlistcriterium 2 De aangeboden kandidaat heeft werkervaring in infra projecten waarbij hij of zij een rol vertolkt die direct betrekking heeft op politiek-bestuurlijke risico’s . Toelichting: Benoem in het cv het nummer van dit shortlistcriterium bij de passende werkervaring. Benoem duidelijk ( SMART) bij welke opdrachtgever deze werkervaring en de onderbouwing vanhet gevraagde is opgedaan. Bij het niet duidelijk onderbouwen: hoe en waarom van bovenstaande kan de aanbieding terzijde
  • Shortlistcriterium 1 De aangeboden kandidaat heeft werkervaring als: a. lid van een IPM-team aan opdrachtgeverszijde, b. waarbij minimaal 6 maanden werkervaring per project noodzakelijk is c.en projecten een omvang hebben van minimaal € 40 miljoen Toelichting: Benoem in het cv het nummer van dit shortlistcriterium bij de passende werkervaring. Benoem duidelijk ( SMART) bij welke opdrachtgever deze werkervaring en de onderbouwing vanhet gevraagde is opgedaan. Bij het niet duidelijk onderbouwen: hoe en waarom van bovenstaande kan de aanbieding terzijde

Interesse in deze opdracht?

Zo werkt onze dienstverlening

Deze opdracht is gesloten, reageren is helaas niet meer mogelijk

Gesloten

Mis geen kans, word gratis lid

Ontvang direct alle opdrachten en marktontwikkelingen in je mailbox