Gemeente Nijmegen

Coördinator Aanpak Graffiti

Gemeente Nijmegen

De opdracht­omschrijving

Opdracht omschrijving

Afdeling Stadsbeheer faciliteert een leefbare en toekomstbestendige openbare ruimte.
We dragen zorg voor het gebruik, beheer en onderhoud van de stad van vandaag en morgen en leveren hiermee een bijdrage aan de grote opgaven van Nijmegen. De groei van de stad, technologische innovaties, veranderend gebruik van de openbare ruimte en financiële kaders vragen om een organisatie die snel kan schakelen. Waarbij duidelijk is wie waarvoor verantwoordelijk is. Kennis wordt gedeeld en we kijken vooruit.
De productgroep Afval & Reiniging houdt zich o.a. bezig met afvalinzameling, daarnaast krijgen we heel veel vragen van bewoners, meldingen en klachten over (zwerf)afval en aanvragen voor projecten met betrekking tot afval en reiniging.
Één van die projecten is de aanpak en bestrijding van illegale graffiti, waarvoor we een centraal Meldpunt gaan opzetten. Als spin in het web van de bestrijding van illegale graffiti in Nijmegen, zorgt het Meldpunt Graffiti ervoor dat alle meldingen van graffiti overlast van inwoners en bedrijven uit de stad snel en netjes worden afgehandeld.
Hiervoor worden specialistische reinigingsbedrijven ingezet, die door het Meldpunt worden aangestuurd. Het Meldpunt wordt betrokken bij de inkoop van deze contracten. Het Meldpunt Graffiti is bron van technische kennis en ervaring op het gebied van het reinigen van graffiti op diverse ondergronden. Ook is zij op de hoogte van de geldende wet- en regelgeving op het gebied van illegale bekladding. Ze is de vraagbaak voor collega’s van andere afdelingen op dit gebied en werkt nauw samen met beheerders van (civiele en beeldende) kunstwerken in de openbare ruimte en gebouwenbeheerders van de gemeente.

Behalve het schoonmaken van muren en objecten, zorgt het Meldpunt er ook voor dat overlast door graffiti op andere manieren wordt tegengegaan. Je zoekt hiervoor actief contact op met de graffiti-/urban scene om gezamenlijk de stad netjes en schoon te houden. Dit kan door bv. afspraken te maken over locaties waar ze wel graffiti mogen spuiten of op welke wijze de scene een bijdrage kan leveren aan voorlichting en educatie. Op plaatsen waar schoonmaken niet werkt, is het Meldpunt aan zet om samen met collega’s binnen de gemeente Nijmegen alternatieven te vinden om een object te beschermen. Hierbij kan worden gedacht aan het aanbrengen van een muurschildering of vergroening van de wand. Het Meldpunt Graffiti houdt tevens bij waar welke muurschilderingen zijn zodat ze niet als ongewenste graffiti gezien worden.

Voor de opstart en bemensing van het meldpunt zijn we binnen de productgroep per direct op zoek naar een Coördinator Aanpak Graffiti.


Verantwoordelijkheden

Als coördinator aanpak graffiti geef je vorm aan de opstart van het meldpunt graffiti en geef je uitvoering aan het Plan van Aanpak Graffitibestrijding. Je werkt nauw samen met de toezichthouder Aanpak Grafitti. Je zorgt er voor dat inkomende vragen, meldingen en klachten over graffiti op de juiste wijze aangepakt, opgelost en afgehandeld worden. Met alleen schoonmaken komen we er niet. Een integrale aanpak is essentieel. Dat betekent dat je ook beoordeelt en bekijkt hoe de overlast van graffiti op andere manieren kan worden aangepakt. Hierbij beheer je ook de locaties van legale muurschilderingen en ben je eerste aanspreekpunt voor nieuwe aanvragen van muurschilderingen.

Het doel is om met een integrale aanpak de graffiti zo snel mogelijk te verwijderen en zo aanzuigende werking en verloedering tegen te gaan.

Als coördinator aanpak graffiti maak je binnen bureau Dienstverlening onderdeel uit van de productgroep Afval & Reiniging, die inhoudelijk wordt aangestuurd door de producteigenaar. Je werkt zelfstandig en in overleg met de collega’s binnen de productgroep. Met grote regelmaat heb je in- en extern contact over de aanpak van illegale graffiti, de verwijdering hiervan en het adequaat afhandelen van klachten en meldingen m.b.t. graffiti. Je adviseert en rapporteert aan de producteigenaar over de ontwikkeling van de aanpak en mogelijke verbeteringen ten behoeve van monitoring van resultaten en ontwikkelingen. Je bent vraagbaak voor collega’s en je werkt nauw samen met de beheerders van (civiele en beeldende) kunstwerken in de openbare ruimte en gebouwenbeheerders van de gemeente. Je zorgt voor communicatie over de nieuwe aanpak en promotie van het meldpunt. Daarnaast zet je voorlichtingscampagnes op en stuur je ze aan. Hierbij onderhoud je ook contacten met de graffitiscene.

Deze inhuuropdracht verloopt via een aanbesteding. De opdrachtgever heeft eisen en wensen opgegeven. Aan de eisen moet je voldoen om kans te maken. Op de wensen kun je punten scoren.

De Eisen

  • Aantoonbaar minimaal 2 jaar recente ervaring met het coördineren van projecten en het aansturen van projectteams;
  • Aantoonbaar ervaring met het opstarten van meerdere voorlichtingscampagnes;
  • De kandidaat is inzetbaar vanaf 01-10-2023, of zoveel eerder als mogelijk is, tot en met 31-12-2025 voor gemiddeld18 uur per week. De inhuuropdracht kan optioneel worden verlengd 2 x 6 maanden. De startdatum is onder voorbehoud van een tijdige afronding van de Offerteprocedure. Dit kan ook betekenen dat de startdatum van de opdracht zal moeten worden opgeschoven. Aan de vermelde startdatum in de Offerteaanvraag kunnen zodoende geen rechten worden ontleend.
  • Aantoonbaar hbo werk- en denkniveau;

De Wensen

  • Aantoonbaar recente ervaring in een soortgelijke rol bij een 100.000+ gemeente;
  • Aantoonbaar recente ervaring met het coördineren en aansturen van projecten in de Openbare Ruimte;
  • Aantoonbaar goed op de hoogte van de regels en de landelijke ontwikkelingen;
  • Aantoonbaar afgeronde opleiding in de communicatie.

Interesse in deze opdracht?

Zo werkt onze dienstverlening

Deze opdracht is gesloten, reageren is helaas niet meer mogelijk

Gesloten

Mis geen kans, word gratis lid

Ontvang direct alle opdrachten en marktontwikkelingen in je mailbox