Gemeente Zoetermeer
geen max tarief
Zuid-Holland
32 uur per week
05 november 2024
05 mei 2025
Organisatie
Iedereen die bij de gemeente werkt, bouwt direct of indirect en uit volle overtuiging mee aan Zoetermeer. Door heldere keuzes te maken, verbindingen te leggen en uit te gaan van ieders eigen kracht zien we de stad mooier en beter worden. We zijn trots op het resultaat van vandaag en bouwen aan de resultaten van morgen.
Samen, open, flexibel en lerend creëren we oplossingen voor maatschappelijke vraagstukken. Groot en klein, voor de stad en de mensen, voor nu en de toekomst We zien mogelijkheden, benutten kansen en maken ruimte voor ideeën en initiatief. Met hart voor de stad samen bouwen aan het Zoetermeer van vandaag én morgen. Dat is de misse waar wij voor gaan!
Afdeling
Concern control in Zoetermeer is integrale business control; niet alleen het financiële deel van control, maar ook de bedrijfsvoerings- en beleidscontrol. De afdeling is rechtstreeks gepositioneerd onder de algemeen directeur/gemeentesecretaris. De doelen van de afdeling zijn:
- Een doeltreffende en doelmatige sturing en beheersing van de organisatie;
- Een optimale transparantie in de bedrijfsvoering en informatievoorziening naar alle niveaus in de organisatie: raad, college van B&W, ambtelijke organisatie (directie, afdelingshoofden).
De afdeling bestaat uit de clusters Ondersteuning Concerncontrol (inclusief CISO en functionaris gegevensbescherming (FG)), verbijzonderde interne controle (VIC), de administratieve organisatie (AO). In totaal 10 professionals.
Opdracht
Als concern controller heb je een toetsende en signalerende functie gericht op het versterken van het werken met checks & balances in de organisatie. De concerncontroller verricht het kritische tegenspel en vervult de onafhankelijke gewetensfunctie (integriteit). De functie heeft een eigenstandige verantwoordelijkheid en een directe ingang naar het bestuur. Het betreft de volgende rollen/verantwoordelijkheden:
- Het adviseren en ondersteunen van het college van B&W, gemeentesecretaris en directie ten aanzien van vraagstukken op gebied van sturing, beheersing en verantwoording van en toezicht op de gemeentelijke organisatie;
- Het ondersteunen van het college van B&W, de gemeentesecretaris en de directie bij het ontwikkelen en in stand houden van een passend systeem van control in brede zin, niet alleen financieel control (kwalitatief hoogwaardige p&c-instrumenten en adequate administratieve organisatie en interne controle) maar ook (in samenhang) beleidscontrol, juridisch control, HR control en ICT control;
- Toetsing en advisering bij de totstandkoming van bestuurlijke planning & control-instrumenten zoals voorjaarsnota, programmabegroting, jaarverslag en tussenrapportages. Toetsing kan plaatsvinden op juistheid en volledigheid, rekening houdend met alle vastgestelde bedrijfsvoeringkaders door gemeenteraad en/of college van B&W;
- Het op rechtstreeks verzoek van het college van B&W of gemeentesecretaris (laten) doen van onderzoek naar doelmatigheid, doeltreffendheid en rechtmatigheid van activiteiten in (onderdelen van) de gemeentelijke organisatie;
Daarnaast geeft de concern controller leiding aan de afdeling Concern control.
Competenties
-Standvastig waar het moet, flexibel als het kan;
- Verbindend
- Uitstekend gevoel voor politiek-bestuurlijke verhoudingen;
- Analytisch en helicopterview;
- Positief kritisch;
- Goede adviesvaardigheden.
CV-eisen
Maximaal 5 pagina’s, opgesteld in het Nederlands, minimaal 2 referenties.
Werkdagen
De opdracht wordt uitgevoerd op de volgende werkdagen: maandag t/m vrijdag.
Planning
De gesprekken bij de gemeente zijn gepland op dinsdag 12 november 2024.
Zo werkt onze dienstverlening
Ontvang direct alle opdrachten en marktontwikkelingen in je mailbox