gemeente Utrecht
max €90 per uur
Utrecht
12 uur per week
15 oktober 2024
15 oktober 2025
De gemeente Utrecht heeft in het coalitieakkoord 2022-2026 de programmatische aanpak van de Amsterdamsestraatweg geprioriteerd. Voor deze opdracht zijn wij op zoek naar een communicatieadviseur voor dit werkgebied.
Amsterdamsestraatweg
Vanuit de integrale programma aanpak werkt de gemeente in de Amsterdamsestraatweg aan:
• Een vernieuwde openbare ruimte met verbeterde verkeersveiligheid en aantrekkelijke uitstraling;
• Een aantrekkelijk en krachtig winkelgebied;
• Een plek waar het veilig, ontspannen en gezond wonen en ondernemen.
Dit programma heeft drie inhoudelijke pijlers: sociale veiligheid, ruimtelijke kwaliteit en economische vitaliteit. De inhoudelijke pijlers worden ondersteund door een pijler ‘communicatie, participatie en alliantievorming’. Ook voor dit gebied zoeken we een communicatieadviseur voor de pijlers ‘communicatie, participatie en alliantievorming’.
Je taken zijn:
Als communicatieadviseur ben je verantwoordelijk voor het opbouwen van de positionering van het programma en het desbetreffende gebied. Je zorgt voor een strategie en infrastructuur voor de programmacommunicatie. Dit doe je in nauwe afstemming met het programmateam, de betrokken communicatieadviseurs van de herinrichting, het wijkbureau, gemeentelijke afdeling Openbare Orde en Veiligheid, het ‘zusterprogramma’ Kanaalstraat-Damstraat en bestuurscommunicatie. Je hebt daarbij voeling met en oog voor de bewoners en ondernemers van het gebied.
Concreet betekent dit:
• Geeft samen met de alliantiemanager vorm aan positionering en alliantievorming met een brede groep van belanghebbenden (ondernemers, bewoners, vastgoedeigenaren, wijkorganisaties en gemeente);
• Onderhoudt daartoe een relevant netwerk in het desbetreffende gebied;
• Stelt een strategisch communicatieplan voor het programma in samenwerking met de gemeentelijk communicatieadviseur van het programma;
• Werkt het strategisch communicatieplan uit in een operationeel communicatieplan inclusief een communicatieagenda voor het programma van het gebied;
• Geeft uitvoering aan het communicatieplan en als onderdeel daarvan, waar nodig, mogelijk en/of relevant voor momenten met pers, bestuur en netwerken;
• Bouwt aan een communicatieve infrastructuur met duidelijke boodschap en inzet van communicatiekanalen zoals social media;
• Zorgt voor en begeleidt participatietrajecten in het kader van het programma van de Amsterdamsestraatweg, zoals de herontwikkeling van de Julianaschool;
• Maakt specifieke communicatieplannen bijvoorbeeld voor feestelijke momenten;
• Zorgt voor placemaking voor het pand Amsterdamsestraatweg 210 als uitvalsbasis voor het programma met bijbehorend plan voor bemensing en programmering van activiteiten;
• Ondersteunt en jaagt aan als het gaat om agendering van het programma aan relevante tafels;
• Haalt actief informatie op bij alle programmateamleden en in de wijk om de interne en externe communicatieagenda te vullen en richting te geven;
• Is lid van programmateam van het gebied en vormt een netwerk met betrokken communicatieadviseurs van onder andere Openbare Orde en Veiligheid, de wijk en andere programmateams;
• Adviseert gevraagd en ongevraagd de leden van het programmateam over communicatiestrategie en – uitvoering;
• Rapporteert aan de programmamanager.
Halfjaarlijks plan van aanpak
De communicatieadviseur maakt halfjaarlijks een plan van aanpak waarin in grote lijnen de werkzaamheden en ijkmomenten worden opgenomen. Dit Plan van Aanpak wordt geagendeerd in het programmateam van het gebied. De communicatieadviseur heeft periodiek overleg met onder andere de programmamanager, de alliantiemanager, de vastgoedregisseur en de trekkers van de verschillende pijlers.
Deze inhuuropdracht verloopt via een aanbesteding. De opdrachtgever heeft eisen en wensen opgegeven. Aan de eisen moet je voldoen om kans te maken. Op de wensen kun je punten scoren.
Zo werkt onze dienstverlening
Ontvang direct alle opdrachten en marktontwikkelingen in je mailbox