Gemeente Rijswijk

Combinatiefunctie casemanager en secretaris intake- en omgevingstafel

Gemeente Rijswijk

De opdracht­omschrijving

Organisatie
Rijswijk is een groeigemeente in de directe nabijheid van grote steden als Den Haag en Delft, en koestert zijn eigenheid. Rijswijk groeit. Het aantal inwoners steeg in zes jaar tijd van 49.000 in 2016 naar 60.000 in 2024. De groei gaat na 2024 door.  De stad is modern én historisch maar ook druk én rustig, grijs én groen. Rijswijk biedt een interessante werkomgeving in het ‘stedelijke hart’ van de Randstad. Rijswijk heeft een overzichtelijke schaal met veel dynamiek en complexe stedelijke opgaven.
De ambtelijke organisatie telt ca. 500 interne medewerkers en ongeveer 200 externe medewerkers. Rijswijk is een organisatie die wordt getypeerd door een familiaire sfeer, korte lijnen, veel ruimte voor zelfstandigheid en eigen initiatief. We kennen binnen de gemeentelijke organisatie vier kernwaarden: Toewijding, Betrokkenheid, Betrouwbaarheid en Deskundigheid die leidend zijn in ons dagelijks handelen.  
Met de groei van de stad zal ook de organisatie een schaalsprong moeten doormaken. Zodanig dat we als organisatie in de pas lopen met de ontwikkeling die Rijswijk als stad doormaakt. En we garant blijven staan voor een goede uitvoering van onze taken.

Opdracht
Het team Vergunningen, Archeologie en Monumentenzorg bestaat uit drie onderdelen:

  • Wabo-vergunningen
  • Vergunningen APV en Bijzondere wetten
  • Archeologie en Monumentenzorg

Op dit moment wordt in afwachting van de implementatie Omgevingswet en Wet kwaliteitsborging voor het bouwen voor het onderdeel Wabo-vergunningverlening uitgewerkt hoe de formatie er uit moet zien. Met het oog hierop wordt ingezet op inhuur.
Voor de opdracht wordt uitgegaan van een combinatie van twee rollen. De eerste rol betreft de rol als casemanager en de tweede de rol als secretaris van de intake- en omgevingstafel.
Vanuit de rol als casemanager ben je verantwoordelijk bent voor de afhandeling van formele aanvragen, maar ook conceptaanvragen (voorheen zogenoemde principeverzoeken) afhandelt.

De functie van Casemanager kenmerkt zich door de diversiteit aan werkzaamheden.

  • Wekelijks worden de binnengekomen aanvragen verdeeld. Je neemt proactief cases onder je hoede. Voor jouw cases zorg je voor de vertaling van beleid naar toetsing en uitvoering.
  • Je bent hét aanspreekpunt voor de cases die je behandelt, zowel intern naar adviseurs en intern samen met de teammanager naar de wethouder, als extern naar de aanvrager.
  • Je doet zelfstandig onderzoek, controleert op volledigheid, signaleert risico’s, toetst aanvragen aan het bestemmingsplan en beleidskaders, maakt besluiten op en communiceert helder jouw besluit.
  • Je vertegenwoordigt de gemeente in diverse overlegstructuren.
  • Je bent verantwoordelijk voor de afhandeling van bezwaar en in geval van zeer juridische bezwaren samen met de teamjurist.

In de rol van secretaris ben je samen met de vaste medewerker de dienstverlenende spin in het web voor het behandelen van ruimtelijke initiatieven. Als secretaris van de Rijswijkse intake- en omgevingstafel:

  • Voer je de regie over het hele proces van de intake- en omgevingstafel en organiseer je de intake van initiatieven.
  • Ook doe je een eerste toets en beoordeling en bereid je een behandeling van een initiatief aan de tafels voor.
  • Daarnaast zorg je voor een zorgvuldig besluitvormingstraject (van de inhoudelijke voorbereiding en de feitelijke behandeling tot de uiteindelijke besluitvorming).
  • Je verzorgt de communicatie met de betrokken teams en collega’s en bent in de eerste fase van het proces aanspreekpunt voor de initiatiefnemer.

De inzet op de rol als secretaris wordt afgestemd met de vaste medewerker en is afhankelijk van het aantal verzoeken dat ingediend wordt, die afwijken van het bestemmingsplan.

Competenties
Gezien de uitdagingen waarvoor de gemeente Rijswijk zich gesteld weet, verwachten we van de kandidaat dat deze op korte termijn van meerwaarde is voor onze organisatie. Voor deze opdracht is het van belang dat je de volgende competenties bezit:

  • goed in het plannen en organiseren van processen;
  • communicatief vaardig (mondeling en schriftelijk);
  • dienstverlenend ingesteld;
  • goed gevoel voor bestuurlijk – ambtelijke verhoudingen.

Deze inhuuropdracht verloopt via een aanbesteding. De opdrachtgever heeft eisen en wensen opgegeven. Aan de eisen moet je voldoen om kans te maken. Op de wensen kun je punten scoren.

De Eisen

  • Aantoonbare werkervaring in de afgelopen 5 jaar als medewerker vergunningen WABO;
  • Een afgeronde opleiding op minimaal hbo bachelor niveau;
  • Aantoonbare werkervaring in de afgelopen 6 jaar met Centric Leefomgeving (CLO);
  • Aantoonbare werkervaring in de afgelopen 3 jaar in het zelfstandig vertegenwoordigen van het college in bezwaar;

De Wensen

  • Een afgeronde opleiding op minimaal hbo bachelor niveau in de richting van Ruimtelijke ordening en/of Planologie of Rechten
  • Minimaal 2 jaar aantoonbare werkervaring in de afgelopen 5 jaar bij een gemeentelijke organisatie binnen het ruimtelijk domein
  • Minimaal 1 jaar aantoonbare werkervaring als Casemanager WABO
  • Aantoonbare werkervaring in de rol van secretaris, licht toe waar dit opgedaan

Interesse in deze opdracht?

Zo werkt onze dienstverlening

Reageer direct

De opdracht sluit
09 oktober 2024 om 07:00
Je reactie ontvangen we graag minimaal 1 werkdag voor sluiting van de opdracht

Eventuele motivatie volgt in een latere fase

LET OP: Het door jou opgegeven uurtarief is all in, inclusief 10% fee Freep en exclusief BTW

Mis geen kans, word gratis lid

Ontvang direct alle opdrachten en marktontwikkelingen in je mailbox