Gemeente Meppel

Businesscontroller sociaal domein

Gemeente Meppel

De opdracht­omschrijving

Ben jij een kritische sparringpartner die staat voor kwaliteit, efficiency en een kritische blik op hoe we omgaan met publiek geld? Ben jij proactief en je weet jouw weg binnen onze organisatie snel en effectief te vinden?
Dan zijn wij op zoek naar jou!


In 2020 is de Gemeente Meppel gestart met het werken volgens Koers. Na een jaar ervaring opdoen, heeft het management Sociaal Domein de opdracht gekregen een voorstel te maken hoe het Sociaal domein nog beter tot haar recht komt. Kern daarin, naast het nog beter aansluiten bij Koers, is de wijze waarop we de vele opgaven die het Sociaal domein wachten, het hoofd bieden. Om dit op een verantwoorde wijze vorm te geven, willen we de rol van Business Controller in het Sociaal Domein invullen.
Binnen het Sociaal domein zijn wij op zoek naar een:

Business Control Sociaal Domein
Pilot, tijdelijk voor de duur van 2 jaar,
28 tot 36  uur per week

De rol van Business Control
In de rol van businesscontroller ben je, de adviseur op strategisch/tactisch niveau van het management van het Sociaal domein over zowel de uitvoering als de koers en de ontwikkeling van het SD. Je adviseert gevraagd en ongevraagd en je bent de spin in het web in de ‘staf’ van het SD tussen de diverse adviseurs, de beleids- en kwaliteitsmedewerkers, de projectleiders, programmamanager, de data-analist en concerncontroller.
Als businesscontroller ben je onafhankelijk in je control, maar daarnaast krijg je een aantal gerichte ontwikkelopdrachten mee.
Ook wordt vanuit je rol verwacht dat je je goed in verbinding stelt met de concerncontroller, in praktische zin, om te voorkomen dat er dubbelingen ontstaan. Maar zeker ook in strategische zin; van jou wordt gevraagd te beoordelen en te adviseren of business control in deze pilot uiteindelijk ook over de rest van de gemeentelijke organisatie kan worden verspreid en zo ja in welk vorm.

Concreet zijn je taken:

  • Control op de kwaliteit van de stukken
    • Beoordeling van de kwaliteit en procedure van de bestuurlijke stukken
    • Het doen van voorstellen om dit proces te verbeteren en de actoren in dit proces beter te ondersteunen

 

  • Control op de processen (managementinformatie)
    • Verantwoordelijk voor de control op de business; control op de processen die dagelijks uitgevoerd worden.
    • Een kritische blik op de doorontwikkeling van de managementinformatie via Qliksense
    • Afstemming met beleidsadviseurs, kwaliteitsmedewerkers en data-analist
    • Samen met concerncontroller inhoud geven aan het risicomanagement

 

  • P&C cyclus
    • Samen met de strateeg Sociaal Domein komen tot een goede rolverdeling bij de aansturing en de coördinatie op de P&C cyclus; zowel op inhoud als op het proces.

 

  • Project en programma control
    • Toetsen of doelstellingen en baten vanuit het programma Toegang (werknaam) gehaald worden
    • Beheer over de portfolio van de ontwikkelingen, de projecten in het Sociaal Domein

 

  • Subsidies
    • Monitoren of de gewenste effecten met de subsidieaanpak bereikt worden en waar nodig hierover te adviseren.


Wat breng je mee?

  • HBO-WO werk- en denkniveau.
  • Minimaal 3 jaar relevante ervaring in een soortgelijke functie binnen de lokale overheid.
  • Goede financieel-bedrijfseconomische kennis.
  • Gedegen kennis van de BBV.
  • Je bent in staat om 'door de cijfers heen te kijken' door een uitstekend analytisch vermogen en een helikopterview


Vaardigheden en eigenschappen
Je bent kritisch en onafhankelijk en ook verbindend en energiek. Je staat boven de materie en ziet samenhang, maar bent ook in staat om je snel in een dossier te verdiepen. Je weet discussies scherp te krijgen, hebt visie en een uitstekende politieke antenne en je bent maatschappelijk betrokken.
Je communicatieve vaardigheden zijn goed en het opstellen van heldere en goed leesbare rapportages past helemaal bij jou.
   
Waarom Meppel?
Omdat jij van een uitdaging houdt. Je gaat aan de slag in een functie die veel ruimte biedt voor eigen initiatief. Je krijgt de ruimte om je te ontwikkelen en je werkt met plezier aan je opgaven. In Meppel varen we een koers die de bedoeling van de vraagstukken centraal stelt, waarin we betrouwbaar partnerschap nastreven en samen flexibel werken aan de dienstverlening naar onze inwoners. Er heerst een open, informele en collegiale werksfeer en dit spreekt jou aan. De loyaliteit en betrokkenheid van medewerkers van de gemeente Meppel zie en waardeer jij.

Meppel in het kort
De Gemeente Meppel is een groeiende stad met 34.085 inwoners en bestaat uit Broekhuizen, Meppel, Nijeveen, Rogat en de Schiphorst. Gelegen in het zuiden van Drenthe, onderdeel van de regio Zwolle. Meppel is een bijzondere stad aan het Meppelerdiep. Opmerkelijk en uitnodigend is het geluk dat de bewoners daar telkens weten te vinden en te delen. Een geluk diep van binnen dat zich op mooie manieren laat zien en ook tegen een stootje kan. Meppel diep geluk. Kernwaarden: geluk, gastvrij, ondernemend, knooppunt, groen, karakteristiek. Met de samenleving willen we Meppel neerzetten als gelukkigste en meest gastvrije stad.





Deze inhuuropdracht verloopt via een aanbesteding. De opdrachtgever heeft eisen en wensen opgegeven. Aan de eisen moet je voldoen om kans te maken. Op de wensen kun je punten scoren.

De Eisen

  • Kandidaat heeft minimaal een afgeronde HBO opleiding.
  • Kandidaat heeft minimaal 3 jaar relevante werkervaring in de afgelopen 5 jaar in een soortgelijke functie binnen de lokale overheid
  • 2 relevante referenties, die de volgende gegevens bevatten: naam referent, functie, organisatie, e-mailadres en/of telefoonnummer.

De Wensen

  • De competenties, kennis, vertrouwen en ervaringen worden getoetst tijdens het gesprek. Je bent kritisch en onafhankelijk en ook verbindend en energiek. Je staat boven de materie en ziet samenhang, maar bent ook in staat om je snel in een dossier te verdiepen. Je weet discussies scherp te krijgen, hebt visie en een uitstekende politieke antenne en je bent maatschappelijk betrokken. Je communicatieve vaardigheden zijn goed en het opstellen van heldere en goed leesbare rapportages past helemaal bij jou.KeuzemogelijkhedenUitstekend (25 Punten)Goed (10 Punten)Voldoende (5 Punten)Onvoldoende (0 Punten)
  • Kandidaat heeft een goede financieel- bedrijfseconomische kennis aantoonbaar door opleiding, training of werkervaring. Dit is duidelijk beschreven op het cv.KeuzemogelijkhedenJa (5 Punten)Nee (0 Punten)
  • Kandidaat heeft kennis van de BBV (Bestuurlijk Behandel Voorstellen) door middel van training, opleiding en of werkervaring.KeuzemogelijkhedenJa (10 Punten)Nee (0 Punten)

Interesse in deze opdracht?

Zo werkt onze dienstverlening

Deze opdracht is gesloten, reageren is helaas niet meer mogelijk

Gesloten

Mis geen kans, word gratis lid

Ontvang direct alle opdrachten en marktontwikkelingen in je mailbox