Stedin Groep
geen max tarief
Zuid-Holland
24 uur per week
01 september 2025
31 maart 2026
Vacature NetVerder Warmte PAO: Business & Implementatie Consultant
1) Voor wie is de vacature geschikt?
Change Professional of ervaren Medior/ Senior externe consultant.
2) Algemene omschrijving van de opdracht en de uitdaging/complexiteit die deze opdracht kenmerken
Het NetVerder Warmte verandertraject Prototype Administratieve Organisatie (afgekort NVW PAO) bestaat uit 3 productwerkstromen:
- Ontwerp AO
- Prototype AO
- Bus. Requirements, Acc. criteria & Implementatie AO
In deze werken diverse experts en key users samen, die integraal door een kernteam samen met een projectleider/EPIC Owner gecoördineerd en begeleid worden. Boven deze combinatie staat een stuurgroep voor managerial beslissingen, die hierin geadviseerd en bijgestaan worden door een drietal stafleden (Juridisch advies, IFRS en ACM compliance expert en QA).
Het Prototype Administratieve Organisatie (PAO) omvat het eerste Minimal Viable Product (MVP) in lijn met het inrichten van de streefarchitectuur warmtestrategie vanuit de Stedin Groep.
Er dient een belangrijke administratieve basis neergezet voor het functioneren van zowel NetVerder (100% dochter binnen de Stedin Groep) als de juridische entiteit daaronder, NetVerder Warmte BV.
De inrichting van de AO vindt plaats in een ERP systeem (in dit geval SAP). Het traject beoogt het volledig uitrol klaar (“operational ready”) realiseren van de AO: het zoveel mogelijk standaard ontwerpen, inrichten en configureren van de Administratieve Organisatie van NetVerder Warmte in het ERP.
Dit omvat o.a. de financiële administratie, juridische entiteiten en IT-systemen voor NetVerder Warmte B.V., het Warmte ServiceBedrijf, het Regionaal WarmteBedrijf en de gerelateerde Integrale WarmteBedrijven, in lijn met de Wet Collectieve Warmte (WCW), Stedin Groep rapportage en consolidatie structuren en compliance eisen.
Op het moment dat NetVerder Warmte namens NetVerder (en als 100% dochter, daarmee namens Stedin Groep) een deelname in een warmtenet heeft, dan moet de ingerichte AO volgens ontwerp en configuratie direct correct kunnen functioneren.
Het PAO moet bijdragen aan een einddoel van NetVerder in de warmtestrategie ontwikkeling: een gedragen, schaalbare en uitvoerbare inrichting van de Administratieve Organisatie, voor alle financiële aspecten van NetVerder Warmte, die voldoet aan compliance-eisen en is voorbereid op toekomstige groei.
De complexiteit van de opdracht zit niet zozeer in de technische realisatie (in feite het zoveel als mogelijk standaard configureren met “out of the box” functionaliteit in een zeer bekend ERP Systeem). De complexiteit wordt vooral gevoed door onderstaande factoren:
· NetVerder (100% dochter binnen en eigendom van de Stedin Groep Holding) is als organisatie sterk in ontwikkeling en heeft als bedrijf begin 2025 de status “scale-up” binnen de Stedin Groep. Het aantal medewerkers groeit zeer gestaag om straks o.a. aan alle aspecten van de Wet Collectieve Warmte te voldoen.
· De activiteiten verantwoordelijkheden en rollen van NetVerder binnen de warmtetransitie worden ondergebracht bij het in februari 2025 juridisch opgerichte bedrijfsonderdeel NetVerder Warmte BV (100% dochter en eigendom van NetVerder).
· Beide organisaties, NetVerder met daaronder NetVerder Warmte, zijn als organisatie nog niet volwassen. Bedrijfsfunctiehuis, uitwerking waarde modellen, processen, IT systemen, deelname constructies en samenwerkingsverbanden met de andere partijen zijn allen nog in ontwikkeling. Dit brengt veel dynamiek op diverse vlakken met zich mee.
· Het is te verwachten dat vanaf jan 2026 met name de activiteiten op gebied van realisatie, beheer en exploitatie van warmtenetten, een sterke vlucht zullen nemen. Van nu honderden (ong. 346) naar ong. 30.000 in 2030 en vervolgens 377.000 aangeslotenen op warmtenetten in 2050.
· Deze activiteiten worden gedreven door de opgave en noodzaak van de warmtetransitie, de aanhangige Wet Collectieve Warmte en de warmtestrategie van Stedin. Dat zijn 3 primaire drijfveren, die elk hun eigen dynamiek kennen.
· Binnen al deze dynamiek zal een traceerbare, transparante, toekomstbestendige, compliant en robuuste Administratieve Organisatie neergezet moeten worden om de voortvloeiende financiële stromen in goede banen te leiden.
· Betrokken Gebruikersgroepen en key users zijn verspreid over de Stedin Groep en NetVerder organisatie en hebben in hun dagelijks werk impact van al deze dynamiek. Zij hebben een “anker” nodig en zullen goed begeleid moeten worden in de beoogde inrichting en het uiteindelijk beoogde functioneren en gebruik van de AO.
Een dergelijke grote verandering zal altijd gepaard gaan met uitdagingen en weerstand. Het zal jouw taak zijn om de geraakte medewerkers en hun management, samen met het kernteam, inhoudelijk door deze verandering te begeleiden.
3) Waarom is deze opdracht er? Wat is de noodzaak?
NetVerder Warmte moet als onderdeel van NetVerder (100% dochter van Stedin groep) concrete proposities kunnen aanbieden aan partijen (Gemeentes / Energie Beheer Nederland / Provincies) én operationeel klaar zijn om aan de slag te gaan met de realisatie van de Warmtetransitie in lijn met de aanhangige Wet Collectieve Warmte (verwacht te worden aangenomen eind 2025 en in werking te treden vanaf 01 jan 2026). Binnen een transitieperiode van 2 jaar moet voldaan gaan worden aan de WCW.
Stedin Groep zal in lijn met haar warmtestrategie, met NetVerder (- Warmte) als uitvoerende dochter(-s), moeten gaan voldoen aan de nog definitief te worden WCW (Wet Collectieve Warmte).
Stedin Groep moet op dat moment óf in ieder geval ruim vóór het einde van de transitieperiode van 2 jaar, ook gaan voldoen aan de geldende regulatorische rapportage en consolidatie eisen, waaronder IFRS standaarden en de RAR (Regulatorische Accounting Regels) vanuit de ACM.
Op het moment van schrijven voldoet Stedin Groep hier voor wat betreft bijvoorbeeld het OWD (Open Warmte Net Delft) niet aan: er is al gestart met de aanleg van het net. De administratie wordt op dit moment zeer beperkt gevoerd binnen NetVerder. Dit is niet in lijn met de beschreven Enterprise streefarchitectuur.
De juridische structuur van de warmte bedrijven is nog onderdeel van discussie tussen de Netbeheer Nederland, Energie Beheer Nederland en ministerie Klimaat, Gezondheid en Groei (KGG). Echter zal naar verwachting de WCW eind 2025 definitief worden aangenomen en de juridische structuur zoals daarin beschreven bekrachtigd worden.
De huidige administratie binnen NetVerder is niet toekomstbestendig genoeg ten aanzien van o.a. financial reporting en financiële consolidatie binnen de Stedin groep.
4) Wat is de verwachte looptijd van de opdracht? Wat is de gevraagde fte?
We zoeken een Business & Implementatie Consultant die in elk geval voor min. 3 dagen in de week structureel beschikbaar is (0,6 FTE), met verwachte piek inzet van 4 dagen in de week (0,8 FTE) gedurende bepaalde weken en vanaf uiterlijk 3e week augustus kan starten.
De opdracht zal naar verwachting doorlopen vanaf de start tot en met minimaal Q1-2026, met de optie voor verlenging per kwartaal.
5) Welke verwachtingen heb je van de Change Office collega (rol, expertise, vaardigheden, etc.)? Over welke competenties, expertise of management drives moet de Change Office collega beschikken om succesvol te zijn in deze opdracht?
Inhoud
· Kennis van en ervaring met inrichten van administratieve organisaties in ERP systemen, met de nadruk op de financiële aspecten en stromen.
· Algemene kennis van en operationele processen in het bijzonder van een warmtenetbeheerder is een pré.
· Affiniteit met de menskant, maar kan ook de vertaling maken van systeemverandering naar eventuele verandering voor en van de mens.
· Flexibiliteit, betrokkenheid, mentale rust en doorzettingsvermogen om in de dynamische omgeving te kunnen functioneren en tot resultaten te komen.
· Kennis van en ervaring met het vertalen van conceptuele aspecten (procesontwerpen, bedrijfsfunctiehuis, bedrijfswaardemodel, informatie- en datastromen) naar een concrete inrichting van een Administratieve Organisatie.
Professioneel
· Zelfstandig en gedreven om duidelijkheid te scheppen en resultaat te boeken, ondanks onduidelijkheden en dynamiek in de organisatie: Het “anker in woeste baren”, Het “stille oog van de storm” en het “luisterende oor”.
· Mentaliteit: ‘We weten het niet, dus we kunnen het!”
· In staat om eigen en andermans werk goed te organiseren en te structureren.
· Enig empatisch vermogen: je goed kunnen verplaatsen in ander mans werk of in ieder geval op professioneel vlak minimaal nieuwsgierig naar zijn.
· ADKAR kennis en kunde is een Pré.
· Je bent in staat om in de dynamiek (en soms hectiek) de betrokkenen een comfortabel gevoel te geven, vertrouwen te wekken, te enthousiasmeren en van daaruit te gidsen in de verandering.
· In staat om op diverse niveaus te acteren en te communiceren (van senior management, procesexperts, Solution en Enterprise architecten tot Key users ERP).
· In staat om effectief te presenteren voor diverse en soms specialistische groepen van 10 tot 20 personen.
· Je bent een verbinder met afdelingen/collega’s, maar ook tussen de afdelingen en expertises, zodat er draagvlak ontstaat.
· In staat om op minimaal maandagen en al naar gelang werkzaamheden dat vereisen afwisselend dinsdagen, woensdagen en donderdagen op kantoor (een Stedin locatie) te werken.
6) Wat gaat de Change Office collega doen (kerntaken en verantwoordelijkheden)? Wat levert hij/zij (tussentijds) op? Wat is zijn/haar output?
Als Business & Implementatie Consultant zul je samenwerken met een kernteam van divers experts (zowel business als IT) en de projectleider/EPIC Owner, diverse aanpalende IT experts zoals de SAP-configuratiespecialisten en een groep van ong. 6 tot 8 key users. Daarnaast zal je uiteraard intensief samenwerken met de vertegenwoordigers van business afdelingen en dan met name Stedin IT, de afdeling Business Support Services van Stedin Groep Services en NetVerder afdelingen gebiedsontwikkeling, productontwikkeling, realisatie en exploitatie.
· De hoofdactiviteit is het ondersteunen van de business implementatie (0,6 - 0,8 FTE). Samen met een team van change en andere professionals ben je als Business & Implementatie Consultant verantwoordelijk voor:
o Het inhoudelijk aan elkaar rijgen van de 3 werkstromen in het traject, middels o.a. workshops, analyse sessies, Bi-lateralen en overige meetings. Zowel online als fysiek op kantoor.
o Het deels zelfstandig en deels samen met de projectleider/EPIC Owner begeleiden en coördineren van de werkstromen 1 (Ontwerpen AO) en 3 (Business requirements, criteria en implementatie voorbereiding) in samenhang met werkstroom 2 (Prototype AO configureren in SAP ERP).
o Het vormen van het “dynamische duo” samen met de projectleider/EPIC Owner.
o Het fungeren als inhoudelijke “Single Point of Contact” en “anker” voor met name Key Users en direct betrokkenen.
o Het inventariseren en borgen van de business requirements.
o Het vaststellen van de acceptatie criteria namens NetVerder en de relevante aanpalende afdelingen (met name BSS).
o Het in samenwerking met de Product Owner opstellen van een Feature Roadmap
o Het monitoren of de IT oplossingen voldoen aan de business verwachtingen en waar nodig actie ondernemen of escaleren.
o Het organiseren van sessies met key-users, bevindingen analyseren en uitzetten in de organisatie.
o Het uitvoeren van een impactanalyse van de verandering.
o Het opzetten en uitvoeren van een impact meting.
o Het voorbereiden van de geraakte functiegroepen/users op de verandering.
o Het ontwerpen en vastleggen van de opleidingen voor de geraakte functiegroepen/users .
o Het voorbereiden en reviewen van het opleidingsmateriaal.
o Het opstellen en werken volgens een beknopt communicatieplan.
o Het opzetten van een Business Implementatieplan met doorkijk naar een brede uitrol van de ingerichte AO over meerdere integrale warmtebedrijven.
o Het actief betrekken en informeren van kernteam en andere relevante stakeholders over inhoudelijke voortgang, belangrijkste inhoudelijke vraagstukken, zorgen en acties.
o Het ondersteunen van de betrokken business afdelingen en betrokken key users in het operationeel klaarstomen voor het werken met de nieuw ingerichte AO.
o Het inhoudelijk begeleiden van alle betrokkenen in de nazorgperiode, zowel ad hoc als volgens planning.
7) Wat is van belang om te weten wat hierboven nog niet beschreven is?
Het traject bestaat uit een gevarieerd kernteam met interne en externe collega’s, dat samenwerkt met andere Business en IT teams. We weten elkaar goed te vinden en hebben diverse vaste overlegmomenten met elkaar. De samenwerkdagen op kantoor helpen daarnaast om waar nodig ad hoc met elkaar de afstemming te zoeken. Naast de opdracht die er ligt zijn we gedreven en nog in “forming” fase van teamsamenwerking. We hopen echter met jouw hulp snel de stap naar “storming” te nemen. Op maandagen werken we met de business vertegenwoordigers en IT in Delft op kantoor en op de overige dagen kan er op andere locaties en/of thuis worden gewerkt, tenzij er anders is afgesproken.
Deze inhuuropdracht verloopt via een aanbesteding. De opdrachtgever heeft eisen en wensen opgegeven. Aan de eisen moet je voldoen om kans te maken. Op de wensen kun je punten scoren.
Zo werkt onze dienstverlening
Heb je interesse in deze opdracht?
Reageer directOntvang direct alle opdrachten en marktontwikkelingen in je mailbox