Stedin Groep

Business & implementatie consultant electric office bij consument

Stedin Groep

De opdracht­omschrijving

Vacature BMR: Business & Implementatie Consultant Electric Office bij Consument
 
Het BMR programma bestaat uit twee afzonderlijke projecten die integraal vanuit het programma bestuurd worden: (1) de vernieuwing van het GIS systeem van Stedin en (2) de implementatie van een nieuwe Mobile applicatie bij de buitendienst.

Het huidige GIS systeem van Stedin (BM-GIS) is verouderd. Daarom willen we dit gaan vervangen door een toekomstbestendigere versie waarmee we de energietransitie beter kunnen faciliteren; Electric Office (EO). Het GIS systeem is een bronsysteem van Stedin en bevat een digitale weergave van ons volledige netwerk in ons verzorgingsgebied, met een volledige beschrijving van o.a. onze assets, functies in ons net en de topologie. Electric Office is vernieuwend, omdat het naast inzicht in ons actuele netwerk ook inzicht zal geven in geplande wijzigingen (gepland werk) in ons net. Dit zal ons helpen om de uitdagingen waar we voor staan beter aan te pakken. Door rekening te houden met gepland werk kan netplanning en netrekenen beter uitgevoerd worden, gaat de uitvoerbaarheid van projecten omhoog doordat afhankelijkheden tussen interne projecten eerder gesignaleerd kunnen worden en kunnen we eerder potentiële netcongestie signaleren en hierop acteren.

Naast de vernieuwing van ons GIS systeem zal er een Mobile applicatie worden geïmplementeerd bij de buitendienst medewerkers; zowel bij eigen monteurs van Stedin als de monteurs van externe aannemers die werkzaamheden voor ons verrichten. Met deze applicatie zijn we straks in staat om in de sleuf op zeer efficiënte wijze assetdata te collecteren en terug te sturen naar EO voor een snellere verwerking dan voorheen. Hierdoor gaan we beschikken over actuelere assetdata en voldoen we ook beter aan de WIBON (Wet informatie-uitwisseling bovengrondse en ondergrondse netten en netwerken).

Electric Office en Mobile zullen met elkaar worden geïntegreerd om de hele ontwerp- en revisieketen beter te verbinden en ondersteunen dan voorheen. De twee projecten moeten dan ook goed samenwerken om toe te zien op een goede integratie en het behalen van de beoogde benefits. EO en Mobile worden onderdeel van ons Bedrijfsmiddelen Register (BMR). De implementatie van beide systemen (Electric Office en Mobile) is een groot en complex traject. Niet alleen de technische realisatie is complex, maar ook de business verandering:

  • Zes business afdelingen (met elk een eigen cultuur) maken gebruik van GIS of een systeem dat afhankelijk is van GIS zullen direct worden geraakt door de verandering.
  • De processen zullen maximaal geïnformeerd worden naar de standaard applicaties (EO en Mobile).
  • Huidige verschillende werkwijzen en representatie van informatie zullen geüniformeerd worden over regio’s heen en waar mogelijk ook over afdelingen heen. Van medewerkers gaan we vragen om nog meer in ketenverband te gaan denken.
  • Voor honderden interne Stedin medewerkers betekent de vervanging van GIS door EO dat hun werk verandert; voor sommige functies komt er werk bij en voor andere functies wordt het werk vereenvoudigd. Op ketenniveau zullen de prestaties verbeterd worden.  
  • Een groot deel van de monteurs zal getraind moeten worden in het werken met de nieuwe applicatie.
  • Deze veranderingen (vervanging van BM-GIS voor EO en implementatie van Mobile) staan hoog in de prioritering van change initiatieven van Stedin, omdat ze zullen bijdragen aan de strategische doelstellingen van het bedrijf. Het programma heeft de aandacht van de Stedin directie; zij wil regelmatig geïnformeerd worden.

Een dergelijke grote verandering zal altijd gepaard gaan met uitdagingen en weerstand. Het zal jouw taak zijn om de geraakte medewerkers en hun management door deze verandering te begeleiden.

Waarom is deze opdracht er? 
We gaan het huidige GIS systeem moderniseren door de implementatie van Electric Office. Op deze manier kunnen we als bedrijf de prestaties verbeteren zodat we de energietransitie in het land effectiever kunnen ondersteunen. We hebben in 2020 al de selectiefase van een software product doorlopen en daarbij is de keuze gevallen op Electric Office als software ter vervanging van het huidige GIS systeem. In 2021 zijn we gestart met de technische realisatie, hetgeen nog doorloopt gezien de complexiteit van de integratie van de aangekochte software pakketten binnen het IT landschap en de bedrijfsprocessen van Stedin. De livegang van EO zal zoals het er nu naar uitziet in 2026 plaatsvinden, met voorafgaand een opleidingstraject van een kwartaal en achteraf een nazorgperiode.

De komende kwartalen moet de technische ontwikkeling en configuratie van Electric Office afgerond worden, moeten de wijzigingen in de bedrijfsprocessen in detail uitgewerkt worden, moet het opleidingsmateriaal gemaakt worden en het opleidingstraject voorbereid worden. We hebben nog veel werk te verzetten. Aangezien de impact en uitdagingen per business afdeling die geraakt wordt uiteenloopt, hebben we eerder dit jaar besloten om meer focus aan te brengen door aan iedere business afdeling een Business & Implementatie Consultant te verbinden. Deze Change Professional is verantwoordelijk voor het uitwerken en trekken van de afdeling specifieke proces- , IT- en opleidingsvraagstukken- en activiteiten.

Voor de afdeling Consument zijn we op zoek naar een Business & Implementatie Consultant. Je wordt daarbij geholpen door afdeling vertegenwoordigers (key-users en Business Owner) die naar voren geschoven zijn om mee te helpen, keuzes te maken en besluiten te nemen. De afdeling Consument doet geen grote projecten, maar grote aantallen kleine projecten met een hoog repeterend karakter op het gebied van laagspanning. Vrijwel alle klantaanvragen voor nieuwe aansluitingen of het vervangen of verwijderen van bestaande aansluitingen van consumenten die bij Stedin binnenkomen, worden door de afdeling Consument geholpen. Naast consumenten worden ook aanvragen van onder andere gemeenten, woningbouwcorporaties en Charge Point (laadpalen) Operators opgepakt.

Wat is de verwachte looptijd van de opdracht? 
We zoeken een Business & Implementatie Consultant die fulltime (0,9 of 1,0 FTE) beschikbaar is en op korte termijn kan starten.
De opdracht zal naar verwachting minimaal doorlopen tot en met het derde kwartaal van 2026, met de optie voor een verlenging van een kwartaal.  


Inhoud

  • Kennis en ervaring met grote verandertrajecten met een sterke IT-, proces- en HR component.
  • Algemene kennis van operationele processen van een netbeheerder van gas en elektra is vereist.
  • Affiniteit met de menskant, maar kan ook de vertaling kunnen maken van systeemverandering naar mensverandering.
  • Kennis van het ontwikkelen van nieuwe processen en dit weten te borgen en continu te verbeteren.
  • Vermogen om complexe inhoudelijke vraagstukken te analyseren en te vertalen naar onderbouwde besluitvormingsvraagstukken.


Professioneel

  • Zelfstandig en gedreven om duidelijkheid te scheppen en resultaat te boeken.
  • Je bent in staat om eigen en andermans werk goed te organiseren en te structureren.
  • Je bent in staat om in de dynamiek de betrokkenen een comfortabel gevoel te geven, te enthousiasmeren en vanuit ervaring te gidsen in de verandering.
  • Je bent in staat om op diverse niveaus te acteren en te communiceren (van senior management tot klantadviseurs en engineers).
  • Je bent in staat om de stakeholders op het juiste moment te betrekken en stapsgewijs de teams door de verandering te begeleiden.
  • Je bent in staat om effectief te presenteren voor specialistische groepen van 30 tot 50 personen.
  • Je bent een verbinder met afdelingen/collega’s, maar ook tussen de afdelingen zodat er draagvlak ontstaat.
  • Je durft knopen door te hakken op 80/20-basis en keuzes transparant uit te leggen.
  • Je bent in staat om op maandagen en woensdagen op kantoor (Stedin locatie) te werken.
     


Wat gaat de Change Office collega doen?
Als lid van het Business Consultatie & Implementatieteam EO zul je samenwerken met een Implementatie Lead en vijf andere Business & Implementatie Consultants die ieder een eigen afdeling als focusgebied hebben. Wij hebben wekelijks diverse overlegmomenten met elkaar waarin we afstemming zoeken en afspraken maken over prioriteiten, aanpak en werkwijzen, onderlinge afhankelijkheden en overige uitdagingen. Je zult ook samenwerken met de bouwteams (IT), het Technische Lead team van het EO project (IT Lead, Interface Lead, Migratie Lead, Test Lead etc.) en het Mobile project. Daarnaast zal je uiteraard intensief samenwerken met de business afdelingen en dan met name de afdeling Consument.
 

  • De hoofdactiviteit is het uitvoeren van de Business Consultatie en Implementatie werkzaamheden om Electric Office goed te implementeren binnen Consument. Je bent verantwoordelijk voor:
    • Het vaststellen van de acceptatie criteria namens de afdeling.
    • Het monitoren of de IT oplossingen voldoen aan de business verwachtingen en waar nodig actie te ondernemen.
    • Het in detail uitwerken van de veranderingen in de processen.
    • Het organiseren van sessies met key-users, analyseren van bevindingen en uitzetten hiervan in de organisatie.
    • Het uitvoeren van een impactanalyse.
    • Het opzetten en uitvoeren van een impact meting.
    • Het voorbereiden van de geraakte functiegroepen op de verandering. Het betreft met name klantadviseurs en engineers.
    • Het opzetten en organiseren van de opleidingen voor de geraakte functiegroepen.
    • Het voorbereiden en reviewen van het opleidingsmateriaal.
    • Het opzetten en uitvoeren van het communicatieplan (nieuwsbrieven/demo’s/ zeepkisten etc.).
    • Het reviewen en uitvoeren van het Business Implementatieplan.
    • Het actief betrekken en informeren van stakeholders over voortgang, vraagstukken en acties.
    • Het ondersteunen van de business afdeling in de migratieperiode (de laatste weken vóór en vlak na de livegang van EO) door tijdelijke werkwijzen in te voeren, de operatie te coördineren en ad hoc issues op te lossen.
    • Het begeleiden van de business in de nazorgperiode, zowel ad hoc als volgens planning volgens het Business Implementatieplan.


Het Team
Het BMR team is een gevarieerd team met interne en externe collega’s. We weten elkaar goed te vinden en hebben diverse vaste overlegmomenten met elkaar. De samenwerkdagen op kantoor helpen daarnaast om waar nodig ad hoc met elkaar de afstemming te zoeken. Naast de grote opdracht die er ligt zijn we erg betrokken bij elkaar. Op maandagen werken we met de business vertegenwoordigers en IT in Delft op kantoor en op woensdagen werken we binnen het projectteam in Utrecht op kantoor. Op de overige dagen kan er thuis worden gewerkt, tenzij er anders is afgesproken.


De Eisen

  • Kandidaat heeft aantoonbare ervaring met GIS
  • Kandidaat dient de Nederlandse taal machtig te zijn in woord en geschrift, een aanbieding op deze aanvraag is hierbij een akkoordverklaring
  • Kandidaat heeft minimaal een aantoonbare afgeronde HBO opleiding in relevante richting
  • Kandidaat heeft minimaal 5 jaar aantoonbare werkervaring in een soortgelijke rol. (Business consultancy en Implementatie) Bijvoorkeur bij een netbeheerder
  • Kandidaat heeft ervaring met het maken van: - Impactanalyses - Acceptatie criteria - Besluitdocumenten opstellen
  • Het CV is voorzien van referenties (naam, functie en contactgegevens referent) of deze kunnen op aanvraag aangeleverd worden.
  • Kandidaat is bereid om de volgende dagen op kantoor te werken: - Maandag Delft - Woensdag Utrecht
  • Kandidaat heeft aantoonbare ervaring met: - Materialen ontwikkelen - Pilot trainingen voorbereiden - Het organiseren van sessies met key-users - Het opzetten en organiseren van de opleidingen voor de geraakte functiegroepen. - Het voorbereiden en reviewen van het opleidingsmateriaal. - Het opzetten en uitvoeren van het communicatieplan (nieuwsbrieven/demo’s/ zeepkisten etc.).

De Wensen

  • Graag marktconform aanbieden. Tarieven dienen all in te zijn. Losse declaraties zijn niet toegestaan
  • De kandidaat beschikt over onderstaande competenties. Deze kunnen worden getoetst in een gesprek met de opdrachtgever. - Goed kunnen plannen - Verantwoordelijkheidsgevoel - Flexibele instelling - Goede communicatieve vaardigheden - Resultaatgericht - Proactief - Luistervaardig
  • Is de kandidaat eerder werkzaam geweest binnen Stedin? Indien kandidaat eerder werkzaam is geweest binnen Stedin dan dient de reden van vertrek in het CV te staan. Tevens worden intern referenties ingewonnen. Mocht de reden van vertrek en de referentie(s) niet overeenkomen, dan wordt de toelating in het Dynamisch Aankoopsysteem ontnomen.

Interesse in deze opdracht?

Zo werkt onze dienstverlening

Reageer direct

De opdracht sluit
22 mei 2025 om 07:00
Je reactie ontvangen we graag minimaal 1 werkdag voor sluiting van de opdracht

Eventuele motivatie volgt in een latere fase

LET OP: Dit betreft een detacheringsopdracht. Het door jou opgegeven uurtarief is all in, inclusief 15% fee Freep en exclusief BTW

Mis geen kans, word gratis lid

Ontvang direct alle opdrachten en marktontwikkelingen in je mailbox