Gemeente Waalwijk

Business controller sociaal domein

Gemeente Waalwijk

De opdrachtĀ­omschrijving

Opdrachtomschrijving

De opgave
De Raad van de gemeente Waalwijk heeft een nieuwe koers voor het Sociaal Domein vastgesteld. Met deze koers kiest de gemeente ervoor om mensen in kwetsbare situaties beter te ondersteunen. Tegelijkertijd willen we met de koers bereiken dat we beter omgaan met de steeds stijgende kosten voor de zorg, de stijgende complexiteit van vraagstukken en de roep naar betere inrichting en samenwerking met voorliggende voorzieningen en partners. Het resultaat moet zijn dat we een vitalere samenleving hebben. Hierdoor kunnen we zorg- en ondersteuningsvragen sneller en adequater oppakken, of simpelweg voorkomen dat ze ontstaan.

Om de nieuwe koers vorm te geven is een interne opdracht geformuleerd met geformuleerde ambities en concrete doelen. Deze opdracht wordt verder uitgewerkt in een implementatieplan en een meerjarenbegroting voor de koers sociaal domein. Het implementatieplan wordt uitgewerkt op basis van inhoudelijke thema’s per levensfase, waarbij het (op hoofdlijnen) de inzet is om te kantelen van geïndiceerde zorg naar indicatievrije zorg.

Om de gewenste ontwikkeling te monitoren moet een instrumentarium worden ontwikkeld, waarmee de ontwikkelingen zowel financieel als kwalitatief kunnen worden gevolgd, zodat zowel de organisatie als de gemeenteraad in staat wordt gesteld om bij te sturen. Te denken valt aan beleidsindicatoren, financiële analyses, narratieve evaluaties etc.

De rol

Als business controller binnen het sociaal domein ben je een stevige gesprekspartner voor het management en het bestuur. Je geeft integraal advies over complexe sturing, financiële en informatievraagstukken op het brede gebied van het Sociaal Domein. Je kijkt strategisch vooruit en zorgt ervoor dat er op afgesproken prestaties wordt gestuurd en signaleert tijdig (financiële) consequenties zodat de grip op financiën behouden blijft. Daarnaast bouw je een netwerk binnen de organisatie. Je initieert verbeterprojecten en je houdt de ontwikkelingen in het vakgebied scherp in de gaten en deelt dit met je collega's.

Voor de nieuwe koers sociaal domein ben je daarnaast een echte spin in het web.

  • Je bent nauw betrokken in de totstandkoming van het implementatieplan, zodat je de vertaling kunt maken naar de directe financiële gevolgen voor de organisatie en beleidsuitvoering én naar de verwachte gevolgen van de zorgkosten. Deze financiële gevolgen kun je vertalen naar gevolgen voor de gemeentelijke begroting;
  • Je bent een echte verbinder. Je ondersteunt de (project)leiding in de benodigde informatie en bent pro-actief en innovatief in het vertalen van het beleid naar de financiële gevolgen;
  • In overleg met de projectleiding en de verschillende beleidsambtenaren ontwikkel je een bruikbaar instrumentarium om de ontwikkelingen en de resultaten te monitoren;
  • Dit instrumentarium is niet statisch, maar je analyseert de juistheid, volledigheid en effectiviteit van de monitoring continu en komt met verbetervoorstellen;
  • Je zet de financiële structuur opnieuw op voor zowel de lijn- als de projectorganisatie.

 

Kandidaatomschrijving

  • Je bent in het bezit van een afgeronde financiële HBO/WO-opleiding
  • Je hebt minimaal 2 jaar ervaring in een soortgelijke functie
  • Je hebt minimaal 3 jaar ervaring binnen een gemeente en aantoonbare affiniteit met het sociaal domein
  • Je hebt ruime ervaring in het adviseren op strategisch en tactisch niveau
  • Je kan verbanden leggen tussen ontwikkelingen op beleidsterreinen en de impact op de financiële situatie

 

Deze inhuuropdracht verloopt via een aanbesteding. De opdrachtgever heeft eisen en wensen opgegeven. Aan de eisen moet je voldoen om kans te maken. Op de wensen kun je punten scoren.

De Eisen

  • Opleiding De kandidaat is in het bezit van een succesvol afgeronde HBO/WO-opleiding.
  • Werkervaring De kandidaat heeft minimaal 2 jaar recente ervaring in een adviserende rol op het gebied van gemeentefinanciĆ«n.

De Wensen

  • Werkervaring 3 De kandidaat heeft meer dan 2 jaar recente aantoonbare ervaring met werken binnen een gemeente in een beleids en/of adviesrol (strategisch/tactisch). Arceer het antwoord met de kleur groen.
  • Interview Bij deze opdracht worden na de eerste selectieronde met een aantal partijen interviews afgenomen. Deze wegen mee in de uiteindelijke beoordeling. Deze interviews worden beoordeeld volgens de hieronder aangegeven criteria. Op basis van het gesprek willen we vaststellen dat de kandidaat een prettige en stevige gesprekspartner is en een goed inzicht heeft in wat er gevraagd wordt.
  • Werkervaring 1 De kandidaat heeft meer dan 3 jaar ervaring in soortgelijke functie. Een soortgelijke functie wil zeggen adviserende rol op het gebied van gemeentefinanciĆ«n.
  • Werkervaring 2 De kandidaat heeft aantoonbare en meerjarige kennis/affiniteit met het sociaal domein. Het zorgdomein is omvangrijk en complex. Kennis/affiniteit met dit zorgdomein blijkt met name uit de werkervaring en is een must om deze opdracht tot een succes te kunnen maken. Arceer het antwoord met de kleur blauw.

Interesse in deze opdracht?

Zo werkt onze dienstverlening

Deze opdracht is gesloten, reageren is helaas niet meer mogelijk

Gesloten

Mis geen kans, word gratis lid

Ontvang direct alle opdrachten en marktontwikkelingen in je mailbox