Gemeente Amsterdam

Business Analist

Gemeente Amsterdam

De opdracht­omschrijving

Functieomschrijving
De Business Analist vertaalt informatiebehoeften vanuit de opgaven en programma's naar concrete informatieproducten. Hierbij speelt het achterhalen van functionele eisen en de vertaling naar de benodigde gegevens en technische oplossing een hoofdrol.

Werkzaamheden
• Je identificeert, analyseert en specificeert de behoefte van de business. Draagt bij aan de vraagformulering, gaat met eindgebruikers in gesprek over hun wensen en komt gezamenlijk tot de beste oplossing. Bepaalt hierbij de scope en definieert de doelen van de opdracht.
• Je initieert, regisseert en realiseert het oplossingsontwerp, blauwdruk, user stories, prototyping (mock-ups). De Business Analist houdt de regie op de levering van de oplossingen.
• Je coördineert de (project)werkzaamheden en zorgt er, in de rol van Scrum Master, voor dat de Agile aanpak op de juiste wijze binnen het DR&I-team wordt uitgevoerd.
• Je hebt ook een uitvoerende rol in het bouwen van datamodellen en ontwikkelen van informatieproducten.

Gemeentelijke organisatie
De gemeentelijke organisatie bestaat uit vijf clusters, een bestuurs- en concernstaf en zeven bestuurscommissies (stadsdelen). De stadsdelen besturen samen met de gemeenteraad, burgemeester en wethouders de stad Amsterdam. De clusters Ruimte en Economie, Sociaal, Dienstverlening en Informatie, Interne Dienstverlening en Stadsbeheer bestaan uit afdelingen die expertise hebben op een specifiek terrein, zoals sport, jeugd of parkeren. Zij werken beleid uit tot stadsbrede kaders waarbinnen de stadsdelen het uitvoerende werk kunnen doen. Ook bieden zij directe ondersteuning aan bewoners die dit nodig hebben, bijvoorbeeld op het gebied van participatie of werk. De stadsdelen houden zich onder andere bezig met de inrichting van straten en pleinen, groen en parken en welzijnswerk in de buurt. Ze zorgen ervoor dat wat ze doen, past bij de behoeften in hun stadsdeel en bij het beleid voor de hele stad. Meer informatie over de gemeentelijke organisatie is te vinden op: https://www.amsterdam.nl/

De opdrachtgever(s)
De gemeente Amsterdam heeft de ambitie om haar dienstverlening op het gebied van financiën en inkoop een kwaliteits- en vereenvoudigingsimpuls te geven. Deze ambitie is binnen de directie Financiën en Inkoop verwoord in de doelstelling om data-gedreven besluitvorming en digitalisering vorm te geven.
De directie Financiën en Inkoop is verantwoordelijk voor de inkoop, financiële administratie, planning en control, financiële advisering en financiële verantwoording van het concern. Door slim en effectief gebruik te maken van data en verdergaande digitalisering beoogt de directie de gemeentelijke organisatie beter te ondersteunen voor wat betreft het inzicht in de financiën en de samenhang met beleidsinhoudelijke data. De inzichten bieden het fundament om toekomstgericht beslissingsondersteunend te kunnen zijn. De verandering op het gebied van data en digitalisering faciliteert de veranderende rol van Financiën en Inkoop ten opzichte van de stad. Tegelijkertijd is ingezet op het verbeteren van de prestaties van de backoffice-activiteiten door digitalisering en sturing op kpi's beter vorm te geven.

Het team Data, Rapportages en Innovatie speelt hier een belangrijke rol in, door vorm te geven aan de transitie naar data gedreven werken en digitalisering van de financiële werkprocessen. Het levert passende innovatieve dataoplossingen en automatiseert processen. Zodat er efficiënter en transparanter gewerkt kan worden met minder handmatige handelingen om de organisatie te voorzien van juiste, tijdige en volledige financiële (al dan niet in combinatie met beleidsinhoudelijke) informatie.
Binnen het team werken verschillende experts (i.e. product owner, BI-specialisten, data scientists) samen aan data-vraagstukken. In verband met de toenemende vraag naar informatievoorziening, zijn we ter versterking van het team op zoek naar een Business Analist.


De Eisen

  • De aangeboden kandidaat minimaal 5 jaar ervaring als Business Analist.
  • 2 relevante referenties, die de volgende gegevens bevatten: naam referent, functie, organisatie, e-mailadres en/of telefoonnummer.
  • De aangeboden kandidaat heeft aantoonbare ervaring binnen een financiële omgeving en basiskennis van de financiële administratie.
  • De aangeboden kandidaat beschikt minimaal over een hbo werk- en denkniveau, bij voorkeur een afgeronde bèta opleiding informatica, bedrijfskunde of vergelijkbaar. Let op! De kandidaat moet het document meenemen naar het interview zodat de opdrachtgever kan controleren of deze voldoet. Indien het document niet aanwezig is of niet voldoet wordt het gesprek beëindigd en de offerte ter zijde gelegd.
  • Geef in maximaal 1 A4 pagina aan waarom uw kandidaat de meest geschikte is voor deze opdracht. Uw motivatie zal worden besproken tijdens het interview, indien de kandidaat hiervoor wordt uitgenodigd.

De Wensen

  • De aangeboden kandidaat heeft bij voorkeur ervaring met de SAFE/Agile manier van werken.
  • De aangeboden kandidaat heeft bij voorkeur ervaring binnen een grote gemeente.
  • De aangeboden kandidaat heeft bij voorkeur ervaring met het bouwen van datamodellen en het ontwikkelen van informatieproducten.

Interesse in deze opdracht?

Zo werkt onze dienstverlening

Deze opdracht is gesloten, reageren is helaas niet meer mogelijk

Gesloten

Mis geen kans, word gratis lid

Ontvang direct alle opdrachten en marktontwikkelingen in je mailbox