Gemeente Rotterdam
max €85 per uur
Zuid-Holland
40 uur per week
07 maart 2023
07 maart 2024
Waar ben jij van?
Jij bent van het verbinden en de spin in het web voor bewoners in de wijk. Jij bent het aanspreekpunt en schakelt met diverse stakeholders. Jij levert dan ook een essentiële bijdrage in het vergroten van de woningdifferentiatie binnen Rotterdam Zuid.
Jouw functie
De pijler Wonen van het Nationaal Programma Rotterdam Zuid werkt aan het versterken van de veerkracht en leefbaarheid in de wijken in Rotterdam zuid, mede door de aanpak van de woningvoorraad. De aanpak kent een dubbel doel: de woningvoorraad toekomstbestendig maken, maar vooral ook de woningdifferentiatie vergroten.
Dat is goed voor alle bewoners: voor de mensen die er al wonen, voor sociale stijgers, voor nieuwkomers in de wijk. De aanpak kent verschillende vormen, uiteenlopend van samenvoegen of vergroten tot sloop/nieuwbouw. Bij al deze fysieke ingrepen, hebben we nadrukkelijk aandacht voor het perspectief van de bewoners, in het bijzonder ook als herhuisvesting aan de orde is. Voor een deel van de Rotterdammers die moeten verhuizen in het geval van herstructurering is het niet makkelijk en een ingrijpende gebeurtenis. Voor sommigen valt de impact mee, bijv. omdat ze toch al verhuisplannen hadden, of last hebben van de slechte kwaliteit en een hoge energierekening. Herstructurering vraagt echter te allen tijde om een zorgvuldige omgang met de huidige bewoners, waarbij aandacht is voor het huishouden en de specifieke leefsituatie.
De gemeente Rotterdam zoekt voor de aanpak die zicht richt op de particuliere voorraad naar een deskundige die met de juiste kennis van zaken, tact en inlevingsvermogen bewoners informeert over de plannen met hun woning én hen begeleidt naar een mogelijke nieuwe woning. Mensen kampen met onzekerheid en vragen. Het is uiterst belangrijk dat jij met jouw zelfverzekerdheid en een juiste vorm van communicatie adequaat vragen van bewoners
Jouw profiel
De Bewonersbegeleider Wonen is voor bewoners in de wijk de centrale figuur, de spin in het web. Hij/zij bouwt contacten op met de bewoners. Hij/zij is het eerste aanspreekpunt voor deze bewoners en voert voornamelijk de volgende taken uit.
Persoonlijk informeren van bewoners over de gemeentelijke plannen zodra deze plannen bekend worden;
Huurders en eigenaar/bewoners adviseren bij de stappen op weg naar een nieuwe woning;
Telefonische bereikbaarheid voor bewoners met vragen over, van, voor herhuisvesting;
Houden van spreekuren in de wijk waar woningen aangekocht worden door de gemeente;
Signaleren van problematiek los van de herhuisvesting;
Onderhouden van contacten met instanties en begeleiden van bewoners naar de relevante instanties bij constatering van deze problematiek; en
Schakelen met de projectmanagers van de gemeente Rotterdam over, van, voor relevante feiten.
Competenties
Jij bent een buitenmens en haalt plezier uit het in contact staan met bewoners. Jij kunt dan ook goed schakelen met diverse doelgroepen. Kortom, met de contactuele eigenschappen zit het bij jou wel goed. Je bent weerbaar voor slecht nieuwsgesprekken en gaat een confrontatie dan ook niet uit de weg. Je produceert voortgangsrapportages richting de opdrachtgever met daarbij een advies op maat. Je signaleert kwetsbare bewoners en begeleidt actief (bewoners) naar een vervangende woning.
Zo werkt onze dienstverlening
Ontvang direct alle opdrachten en marktontwikkelingen in je mailbox