Gemeente Heerenveen
max €95 per uur
Friesland
20 uur per week
01 januari 2025
01 juli 2025
Wij zijn op zoek naar een bestuursadviseur die tijdelijk het college van B&W gaat adviseren en ondersteunen. Als bestuursadviseur ben je de schakel tussen bestuur, directie en organisatie. Je bent sparringpartner voor de bestuurders en je biedt (strategische) ondersteuning op maat door het begeleiden van overleggen, en advisering over beleids- en besluitvormingsprocessen binnen de portefeuille. Daarnaast ben je extern gericht en draag je bij aan de opbouw van het netwerk van de bestuurders en de zichtbaarheid van de gemeente.
Als bestuursadviseur kom je te werken binnen Team Communicatie & Bestuurszaken. Dit team bestaat uit het bestuurssecretariaat, Communicatie en de bestuursadviseurs. Er zijn vijf bestuursadviseurs werkzaam binnen dit team waarvan één bestuursadviseurs ook kabinetsadviseur is. Je vervangt één van de bestuursadviseurs die tijdelijk afwezig is. De bestuursadviseurs hebben hun taken onderling verdeeld. Je bent primair aanspreekpunt voor één bestuurder, maar gezamenlijk ondersteunen jullie het voltallige college. Jij zult tijdens deze opdracht vooral adviseren in de portefeuilles Ruimtelijk Ontwikkeling, Afval, Beheer openbare ruimte, Vergunningen en Toezicht, Handhaving, Dienstverlening, ICT, organisatieontwikkeling en Regionale Samenwerking.
Verantwoordelijkheden
Wat zoeken we?
Je bent een representatieve en stevige persoonlijkheid met relativeringsvermogen. Je gebruikt je creativiteit in het werk. Je bent politiek-bestuurlijk zeer sensitief. Je ziet verbanden tussen portefeuilles, doorziet en overziet een coalitiebelang en tegelijkertijd de specifieke rol/taak van een bestuurder. Je schakelt net zo makkelijk met een bestuurder als met de ambtelijke organisatie, en functioneert daarbij soms als scharnier, soms als zeef, soms als doorgeefluik, soms als drempel, soms als luis in de pels, soms als aanjager, soms als een mix van rollen, maar altijd positief-kritisch en gericht op het goed functioneren van de wethouder, zowel in zijn relatie naar de gemeenteraad als naar de ambtelijke organisatie. Je hebt uitstekende communicatieve en adviesvaardigheden en hebt het vermogen om mensen te overtuigen. Ook kun je omgaan met tegengestelde belangen, ben je resultaatgericht, stressbestendig en werk je gestructureerd.
Gelet op de aard van de functie verwachten we van jou dat je regelmatig aanwezig bent bij raads-/commissievergaderingen of andere afspraken buiten kantoortijden. Flexibiliteit in je werktijden en bereikbaarheid binnen en buiten kantoortijden is dan ook een must.
De kandidaat is inzetbaar vanaf 1 januari 2025 tot en met 1 juli 2025 voor 20 uur per week. De inhuuropdracht kan optioneel worden verlengd. De startdatum is onder voorbehoud van een tijdige afronding van de Offerteprocedure. Dit kan ook betekenen dat de startdatum van de opdracht zal moeten worden opgeschoven. Aan de vermelde startdatum in de Offerteaanvraag kunnen zodoende geen rechten worden ontleend. De gesprekken staan gepland op 10 december.
Deze inhuuropdracht verloopt via een aanbesteding. De opdrachtgever heeft eisen en wensen opgegeven. Aan de eisen moet je voldoen om kans te maken. Op de wensen kun je punten scoren.
Zo werkt onze dienstverlening
Ontvang direct alle opdrachten en marktontwikkelingen in je mailbox