Gemeente Dalfsen

Beleidsmedewerker bestaanszekerheid

Gemeente Dalfsen

De opdracht­omschrijving

Gemeente Dalfsen zoekt een beleidsmedewerker Bestaanszekerheid voor 24 uur per week.

Als Beleidsadviseur Bestaanszekerheid bij de gemeente Dalfsen draag je bij aan het verbeteren van de levensomstandigheden van onze inwoners. Je werkt aan thema's zoals armoede en schuldhulpverlening, en hebt een directe impact op de gemeenschap.
In deze functie pak je verschillende beleidsonderwerpen binnen het sociaal domein aan, met een speciale focus op armoedebeleid en het vinden van oplossingen voor vraagstukken rondom bestaanszekerheid. Dit omvat onder andere het minimabeleid en de schuldhulpverlening. Een belangrijke opdracht voor de komende tijd is het analyseren van het huidige minimabeleid en het doen van toekomstgerichte voorstellen.

Relevante thema’s binnen het vakgebied zijn:

  • Schuldhulpverlening: Sturing op het verbeteren van de vroeg signalering en preventie;
  • Ontwikkelen en implementeren van beleidsinitiatieven op het gebied van bestaanszekerheid, armoedebestrijding, en schuldhulpverlening.
  • Werken met verschillende stakeholders, waaronder preventieve organisaties, om gemeenschappelijke doelen te bereiken.
  • Adviseren van wethouders en het bestuur over beleidsmaatregelen en strategische beslissingen.
  • Evalueren van bestaande beleidsinstrumenten en doen van voorstellen voor verbeteringen.
  • Bewaken en monitoren van de voortgang en effectiviteit van beleidsinitiatieven.

Jouw kwaliteiten als beleidsmedewerker armoede Op basis van jouw (gemeentelijke) ervaring kun je zelfstandig aan de slag en werk je samen met de beleidsmedewerkers, consulenten en diverse ketenpartners. Verder vragen we van je te beschikken over:

Het is belangrijk dat je snel kunt schakelen en makkelijk verbindingen legt met en tussen collega’s om resultaten te realiseren. Je werkzaamheden richten zich met name op implementatie en uitvoering van beleidsplannen, de monitoring van beleidsdoelstellingen, en het maken c.q. evalueren van praktische uitvoeringsafspraken. Hiervoor heb je nauw contact met de uitvoering en ketenpartners en ben je praktisch ingesteld. 

Voor jouw beleidsonderdelen ben je financieel budgetbeheerder. Dit houdt in dat je uitgaven monitort en bijstelt waar nodig. Je adviseert aan de wethouder, het college van B&W en de gemeenteraad.
 

Specifiek vraagt bovenstaande opgave om een beleidsmedewerker armoede die:

  • HBO werk- en denkniveau en heb je aantoonbare werkervaring binnen het sociaal domein met beleidsontwikkeling bestaanszekerheid (incluis schuldhulpverlening en/of minimabeleid).
  • Sterk analytische vaardigheden, en in staat om data te interpreteren en om te zetten in beleidsmaatregelen.
  • Goede communicatieve vaardigheden en het vermogen om effectief samen te werken met verschillende partners. 
  • Proactief, doelgericht, en in staat om zowel zelfstandig als in teamverband te werken.
  • Oog voor politieke en maatschappelijke ontwikkelingen en hun impact op bestaanszekerheid.

 

De Eisen

  • Minimaal HBO werk- en denkniveau. Dit blijkt uit een afgeronde opleiding of middels opgedane werkervaring in een soortgelijke functie.
  • Op CV aantoonbare werkervaring binnen het sociaal domein binnen een gemeente.
  • Het betreft tijdelijke invulling van een reguliere functie bij de gemeente. De opdracht leent zich daarom niet voor invulling op zzp-basis. Eventueel geïnteresseerde zzp'ers kunnen zich op detacheringsbasis ( = met loonuitbetaling) laten aanbieden door een bureau. Doorleenconstructies zijn nadrukkelijk niet toegestaan. Indien blijkt dat dit criterium niet naar waarheid is ingevuld wordt de opdracht per direct beëindigd.
  • Kandidaat levert binnen 4 weken na aanvang van de opdracht een op de functie afgestemde VOG aan. Dit is een ontbindende voorwaarde.
  • Kandidaat is beschikbaar voor de gevraagde 24 uur. Evt. opbouw in uren is mogelijk.

De Wensen

  • Op CV aantoonbare meerjarige werkervaring binnen het sociaal domein met beleidsontwikkeling bestaanszekerheid (incluis schuldhulpverlening en/of armoedebeleid)
  • Op CV aantoonbare werkervaring binnen het sociaal domein met beleidsontwikkeling bestaanszekerheid (incluis schuldhulpverlening en/of armoedebeleid) bij een gemeente
  • Op CV aantoonbare ervaring met I-Financiën
  • De kandidaat beschikt over onderstaande competenties. Dit kan samen met kennis vertrouwen en ervaring worden getoetst in een persoonlijk gesprek. Sterk analytische vaardigheden, en in staat om data te interpreteren en om te zetten in beleidsmaatregelen. Goede communicatieve vaardigheden en het vermogen om effectief samen te werken met verschillende partners.  Proactief, doelgericht, en in staat om zowel zelfstandig als in teamverband te werken. Oog voor politieke en maatschappelijke ontwikkelingen en hun impact op bestaanszekerheid.

Interesse in deze opdracht?

Zo werkt onze dienstverlening

Deze opdracht is gesloten, reageren is helaas niet meer mogelijk

Gesloten

Mis geen kans, word gratis lid

Ontvang direct alle opdrachten en marktontwikkelingen in je mailbox