Gemeente Stadskanaal

Beleidsadviseur grondzaken

Gemeente Stadskanaal

De opdracht­omschrijving

Over de gemeente Stadskanaal
De Gemeente Stadskanaal vervult een centrumfunctie voor haar omgeving. De vele bedrijven, winkels, zorgvoorzieningen en recreatiemogelijkheden maken het wonen, werken en recreëren aantrekkelijk. Stadskanaal heeft ongeveer 32.500 inwoners, verdeeld over verschillende kernen en dorpen. Deze zijn gelegen in een groene omgeving, het veenkoloniale kanaallandschap en het lichtglooiende Westerwoldse zandlandschap.

De ongeveer 320 betrokken medewerkers van de gemeente Stadskanaal geven gezicht aan de dienstverlening die wij dagelijks leveren. Om onze ambities te realiseren werken we samen met buurgemeenten, het bedrijfsleven en het maatschappelijk veld.

Team
Het team beleid is een relatief jong team dat uit meer dan 25 enthousiaste medewerkers bestaat. Binnen het team heerst een collegiale sfeer en zijn we continu bezig met de ontwikkeling en verbetering van de kwaliteit van het ruimtelijk domein. Medewerkers werken samen, delen kennis en kunde, leren van elkaar, vragen en bieden elkaar hulp en gaan voor een gezamenlijk resultaat.

Opdracht 
Je werkt aan actuele en uitdagende projecten, zoals de woningbouwopgave en nieuwbouwplannen. Met jouw kennis en inzet draag je zichtbaar bij aan de ruimtelijke ontwikkeling van de gemeente Stadskanaal. Je bent een sparringpartner voor het college van B&W, management en je collega’s. Met jouw inzicht help je bij het bepalen van koers en beleid op het gebied van grondzaken waaronder: 

  • Adviseren over en regelen van aankoop, verkoop en beheer van grond;
  • Bijdragen aan advisering en aankoop van gemeentelijk vastgoed bij projecten en reguliere vastgoedportefeuille;
  • Opstellen overeenkomsten in samenspraak met de juridische afdeling; 
  • Opstellen en bijhouden van de nota grondbeleid.
  • Beheren, rapporteren en adviseren over lopende en toekomstige grondexploitatiecomplexen richting management en college van B&W. Voor nieuwe ontwikkelingen stel jij de grondexploitatie op en zorg je voor vaststelling door de gemeenteraad.
  • Verkoop van grond voor nutsvoorzieningen en afhandeling van verzoeken voor gebruik of koop van gemeentegrond.
  • Verpachting van landbouwgrond.
  • Uitgifte en verkoop van bouwkavels, inclusief begeleiding bij woningbouwprojecten.

Benodigd aantal professionals 
1.

CV-eisen  
Maximaal 5 pagina’s, opgesteld in het Nederlands, minimaal 2 referenties.  

Werkdagen  
De opdracht wordt vervuld op de volgende werkdagen: Maandag tot en met vrijdag  
Is hybride werken mogelijk: Ja  

  

De Eisen

  • Afgeronde opleiding op minimaal hbo bachelor niveau;
  • Minimaal 2 jaar aantoonbare werkervaring op het gebied van vastgoed en grondexploitaties binnen een gemeente.

De Wensen

  • Afgeronde hbo bachelor niveau in de richting van Planeconomie, Vastgoedkunde of Bedrijfseconomie
  • Aantoonbare werkervaring met de Omgevingswet
  • Minimaal 1 jaar aantoonbare werkervaring met onderhandelen met grond- en vastgoedeigenaren

Interesse in deze opdracht?

Zo werkt onze dienstverlening

Reageer direct

De opdracht sluit
14 oktober 2025 om 07:00
Je reactie ontvangen we graag minimaal 1 werkdag voor sluiting van de opdracht

Eventuele motivatie volgt in een latere fase

LET OP: Dit betreft een detacheringsopdracht. Het door jou opgegeven uurtarief is all in, inclusief 15% fee Freep en exclusief BTW

Mis geen kans, word gratis lid

Ontvang direct alle opdrachten en marktontwikkelingen in je mailbox