
VNG
max €100 per uur
Zuid-Holland
16 uur per week
01 december 2025
30 november 2028
Alle Nederlandse gemeenten leggen jaarlijks, op één en hetzelfde moment, via één en dezelfde
methode, verantwoording af over hun informatieveiligheid en datakwaliteit. Zij doen dit via de
ENSIA- methode (Eenduidige Normatiek Single Information Audit). Deze methode, in combinatie
met andere instrumenten, bijvoorbeeld van de Informatiebeveiligingsdienst, geeft gemeenten
steeds beter inzicht in de risico’s en helpt gemeenten te verbeteren. Team ENSIA faciliteert dit
proces en ondersteunt gemeenten hierbij.
Vragen van deelnemers over ENSIA komen binnen bij het Servicecentrum Gemeenten (SCG).
Als Medior Beheerder ondersteun je vanuit het SCG team ENSIA bij het afhandelen van deze
vragen en wijzigingsverzoeken.
Verder werk je mee aan de inrichting en het testen van de applicatie binnen de 2 cycli per jaar die
voor ENSIA gelden (namelijk voor verantwoording en rapportage).
Werkzaamheden en verantwoordelijkheden
• Eerste aanspreekpunt voor de deelnemers van ENSIA bij vragen of wijzigingsverzoeken;
• Telefonische en elektronische meldingen van deelnemers in behandeling nemen;
• Oplossen van incidenten, waar nodig in samenwerking met team ENSIA
• Uitvoeren wijzigingsverzoeken, die vooral bestaan uit het mutaties op incident coördinatoren bij deelnemers;
• Beantwoorden van vragen en service verzoeken over zowel de ENSIA-methodiek als de ENSIA-tool;
• Het overdragen van meldingen naar Team ENSIA en andere interne specialisten;
• Het bewaken van het support proces;
• Het voorbereiden en testen van het nieuwe verantwoordingsjaar in de tool;
• Het aanmaken van standaard oplossingen en kennis items voor externe partijen op onze self service portal (FAQ);
• Het aanmaken van standaard oplossingen en kennis items op ons interne service portal (FAQ);
• Rapporteren van de aangemelde incidenten en oplossingen met oog op service verbetering;
• Het onderhouden van een prettig contact met onze deelnemers en leveranciers als visitekaartje van SCG;
• Van 9 tot 17 uur beman je onze telefoon, support tooling en mailboxen;
• Samen met je collega’s werk je nauw samen met de extern belegde 24/7 support dienst;
• Verrichten van zo nodig overige werkzaamheden op gelijkwaardig niveau indien dit voor de bedrijfsvoering gewenst of noodzakelijk is.
1.5 Resultaat van de opdracht
Samen met je collega’s is er een eerste aanspreekpunt gerealiseerd bij SCG voor ENSIA. We zijn Single Point Of Contact (SPOC) voor onze deelnemers waar ze 24/7 terecht kunnen. Je maakt onderdeel uit van een lopend proces van het afhandelen van incidenten en verzoeken, in nauw overleg met team ENSIA. Nieuwe kennis, standaard-oplossingen en zelfhulp wordt procesmatig geborgd en up to date gehouden binnen onze service tooling en voor onze klanten op de Self Service Portal. Je zorgt samen met het klantondersteuningsteam voor een uitstekende dienst ondersteuning die iedere dag beter wordt.
Zo werkt onze dienstverlening
Ontvang direct alle opdrachten en marktontwikkelingen in je mailbox