Gemeente Breda

Arbocoördinator

Gemeente Breda

De opdracht­omschrijving

Arbocoördinator
Kent de Arbo wet- en regelgeving voor jou geen geheimen en wil je een bijdrage leveren aan de optimalisatie van ons arbo proces? Dan zoeken wij jou als Arbocoördinator.

Introductie
Veilig en gezond werken. Het staat hoog op de agenda in Breda. Want het is in ieders belang dat wie gezond naar het werk gaat, ook weer gezond thuiskomt. Vandaag, morgen, altijd.
Daarom werken we continu aan onze arbeidsomstandigheden. Door het actueel houden van het arbobeleid, door veiligheidsrisico’s aan te pakken en door voorlichting en instructie. Maar veilig en gezond werken is geen taak van de werkgever alleen. Het is een gedeelde verantwoordelijkheid met elke medewerker. We gaan van zorgen voor, naar bewust gezond en veilig gedrag.

Wat ga je doen?
Als Arbo coördinator heb je een brede coördinerende en sturende rol in het monitoren, aanjagen en bewaken van activiteiten gericht op het creëren van een veilige en gezonde werkplek.

  • Je zorgt ervoor dat de ‘arbo-boekhouding’ op orde is. Je assisteert bij het opstellen van Arbo jaarplannen, veiligheids- en agressieprotocollen, werkinstructies en ongevallenregistratie.
  • De risico-inventarisaties (RI&E), bijhorende plannen van aanpak en de benodigde maatregelen (organisatie breed) zijn prioriteit in je takenpakket.
  • Je hebt volop contact met interne en externe deskundigen (hogere veiligheidskundige, arbeid hygiënist en mogelijk bedrijfsarts) op het gebied van veiligheid, gezondheid en de Arbowetgeving.
  • Je maakt medewerkers bewust van hun eigen rol in veilig en gezond werken. Je moedigt gesprek aan tussen medewerkers en de leidinggevenden. Tevens borg je dat de leidinggevenden zorgdragen voor de juiste faciliteiten.
  • Je hebt samen met de andere arbo-coördinator de deeltaak van coördinator Agressie & Geweld en bent met name belast met het uitvoerende deel hiervan (o.a. incidentenregistratie, training, voorlichting en communicatie en opvang van medewerkers en nazorg).

Collega aan het woord
Arbo waar zijn we eigenlijk niet van? Veilig en gezond aan ’t werk, dat raakt iedereen!
Wat vragen wij?
Je krijgt een afwisselende baan. Het ene moment ben je op de werkvloer in gesprek met medewerkers en/of leidinggevenden om daarna veiligheidsinstructies te geven aan een nieuwe collega. Even later schuif je achter je bureau om te werken aan de verbetering van onze processen en beleid. En natuurlijk staan ook de afspraken met leidinggevenden, de inzetbaarheidsadviseur, de arbodienst en de ondernemingsraad in je agenda.

  • Je beschikt over een Mbo+ of Hbo-opleiding in de richting van arbeidshygiëne, veiligheidskunde of arbo-management.
  • Je beschikt over kennis van Arbo wet- en regelgeving en bent op de hoogte van de laatste ontwikkelingen op het gebied van veilig en gezond werken.
  • Je hebt werkervaring als Arbocoördinator of soortgelijke functie.
  • Je kunt door de inzet van jouw uitstekende communicatievaardigheden en empathisch vermogen helder, stevig en duidelijk communiceren met alle lagen in de organisatie.   
  • Je bent proactief en hebt een doeners-mentaliteit, zowel in coördinatie als uitvoering.
  • Je bent analytisch en bent in staat zowel individueel als in groepsverband projectmatig te werken.
  • Je voelt je verantwoordelijk voor jouw portefeuille en bent gericht op het verbeteren van de arbo- en veiligheidsprocessen.

Het betreft een tijdelijke opdracht waarbij de prioriteit ligt op de risico-inventarisaties (RI&E), bijhorende plannen van aanpak en de benodigde maatregelen (organisatie breed). Onze inschatting is dat hiervoor ca. een half jaar benodigd is. Zodra dit gerealiseerd is, loopt de opdracht af.

De Eisen

  • De Gemeente Breda volgt de Wet Normering Topinkomens. Het algemeen bezoldigingsmaximum voor het jaar 2024 is vastgesteld op € 233.000. Voor de topfunctionarissen zonder dienstbetrekking is de hoogte van het bezoldigingsmaximum gekoppeld aan de duur van de functievervulling in kalendermaanden. De eerste twaalf kalendermaanden mag de bezoldiging niet meer bedragen dan de som van € 30.800 per maand voor de eerste zes maanden en € 23.400 per maand voor de volgende zes maanden waarin de functie wordt vervuld. Het maximumuurtarief bedraagt vanaf 2024 voor de eerste twaalf kalendermaanden € 221. Bevestigt u hierbij dat met het tarief dat u gedurende de opdracht hanteert deze norm niet overschrijdt? NB: Mocht gedurende de looptijd van de opdracht deze norm overschreden (dreigen te) worden, dan is opdrachtgever gerechtigd de opdracht per direct eenzijdig te ontbinden.
  • De wet Deregulering Beoordeling Arbeidsrelaties (DBA) reguleert de inzet van zzp’ers. Vanwege de aard en inhoud van de opdracht is het niet mogelijk hierop een zzp’er te laten starten. Geïnteresseerde zzp’ers kunnen zich uitsluitend in loondienst laten detacheren via een bureau. Doorleenconstructies (met een modelovereenkomst) zijn daarbij niet toegestaan. Met uw inschrijving verklaart u dat uw kandidaat in loondienst gedetacheerd wordt.
  • Uw kandidaat beschikt over een Mbo+ of Hbo-opleiding in de richting van arbeidshygiëne, veiligheidskunde of arbo-management. Dit moet blijken uit het cv.
  • Uw kandidaat beschikt over een relevante (aanvullende) Arbovakopleiding en/of cursus op het gebied van arbeidsomstandigheden. Dit moet blijken uit het cv.

De Wensen

  • Uw kandidaat heeft kennis van het programma REGIST waarin de RI&E is uitgewerkt. Dit moet blijken uit het cv.
  • Het cv is voorzien van relevante referenties (voorzien van contactgegevens) met betrekking tot een functie als arbo-coördinator (of soortgelijk) of deze kunnen op aanvraag direct aangeleverd worden (dit moet dan ook op het cv aangegeven zijn).
  • Uw kandidaat heeft bij voorkeur minimaal 2 jaar ervaring binnen een gemeentelijke context. Dit moet blijken uit het cv.
  • Uw kandidaat heeft bij voorkeur meer dan 5 jaar ervaring als arbo-coördinator (of soortgelijk). Dit moet blijken uit het cv.
  • Uw kandidaat heeft recente werkervaring (in de afgelopen 3 jaar) als Arbocoördinator of in een soortgelijke functie (bijvoorbeeld veiligheidskundige of arboadviseur). Dit moet blijken uit het cv.
  • Uw kandidaat beschikt over onderstaande competenties. Dit kan worden getoetst in een persoonlijk gesprek. -Uitstekende communicatieve vaardigheden; - Empathisch vermogen; - In staat om helder, stevig en duidelijk communiceren met alle lagen in de organisatie; - Proactief en doeners-mentaliteit, zowel in coördinatie als uitvoering. - Analytisch vermogen; - In staat zowel individueel als in groepsverband projectmatig te werken; - Verantwoordelijkheidsgevoel over eigen portefeuille; - Gericht op het verbeteren van de arbo- en veiligheidsprocessen. De data 10 en 14 oktober zijn gereserveerd voor persoonlijke gesprekken. Wij verzoeken u (uw kandidaat) vriendelijk hier reeds rekening mee te houden.

Interesse in deze opdracht?

Zo werkt onze dienstverlening

Reageer direct

De opdracht sluit
07 oktober 2024 om 15:00
Je reactie ontvangen we graag minimaal 1 werkdag voor sluiting van de opdracht

Eventuele motivatie volgt in een latere fase

LET OP: Dit betreft een detacheringsopdracht. Het door jou opgegeven uurtarief is all in, inclusief 15% fee Freep en exclusief BTW

Mis geen kans, word gratis lid

Ontvang direct alle opdrachten en marktontwikkelingen in je mailbox