Nationale Politie

Applicatie portfolio manager

Nationale Politie

De opdracht­omschrijving

Opdracht omschrijving

Algemeen

De Diensten Informatie Management en ICT vormen samen de Informatie Voorziening (IV) van de politie. Samen zorgen we ervoor dat onze collega’s op straat én op kantoor, op de juiste manier worden ondersteund met (maatwerk) informatievoorzieningen.

De Politie is een informatie-intensieve organisatie die op het juiste moment en op een veilige manier over correcte gegevens van de juiste kwaliteit moet kunnen beschikken. Binnen het Politiedienstencentrum en de Dienst IV is de sector GGB+(Gegevensgebruik en –beheer) voor deze taak verantwoordelijk.

De sector GGB+ bestaat uit vier teams. De teams ‘Kwaliteit, compliancy en advies’ en ‘Gegevensmanagement’ vormden voorheen, samen met het MT GGB, de sector GGB. Het team ‘Informatie Architectuur’ is begin 2018 aan de sector toegevoegd; sindsdien spreken we over GGB+. Recent hebben we ook het team ‘User Experience’ (UX) verwelkomd. De sector GGB+ heeft een richtinggevende en bewakende rol op het gebied van architectuur, kwaliteit van gegevens, user experience en gegevensuitwisseling naar ketenpartners. Tevens zien we toe op de naleving van wet- en regelgeving op degenoemde gebieden; we hebben daarbij een regie-, beheer-, kennis- en controlefunctie.

APM is bewust onderdeel gemaakt van IV Architectuur in verband met de innige relatie tussen beide vakgebieden. APM heeft directe input nodig vanuit Architectuur om tot een juiste registratie te komen en IV Architectuur heeft behoefte aan de in- en overzichten om te komen tot goede architectuurproducten en –diensten.

De Dienst IV kent een applicatieportfolio van 1337 applicaties. Binnen het Productiehuis zijn 100 DevOps teams bezig met beheer en vernieuwing van het applicatieportfolio.

Het werk

Applicatieportfolio management (APM) binnen de Nationale Politie staat nog in de kinderschoenen. Jij werkt enerzijds als de senior applicatieportfolio manager mee in het team APM (2,5 fte (inclusief deze uitvraag)), anderzijds formuleer je (samen met het team en het management) het eindplaatje voor APM en zorgt dat het team en de rest van de organisatie zich ontwikkelt richting dit einddoel. Je formuleert samen met het verantwoordelijk management doelstellingen op gebieden als rationalisatie, businesswaarde versus technische waarde en kostenbeheersing met betrekking tot het applicatielandschap van de politie.

In deze tijdelijke rol doe je dus regulier werk als uitvoerend (sr) APM-er en ben je tegelijkertijd, als verandermanager, verantwoordelijk voor visievorming en doorontwikkeling van het vakgebied. Hiertoe moeten producten, processen, ondersteunende IV en de besturing duidelijk worden beschreven en geïmplementeerd.


Verantwoordelijkheden

Om de doelstellingen van deze opdracht te behalen, ben jij verantwoordelijk voor het:

  • Opstellen en laten bekrachtigen van doelstellingen voor het applicatieportfolio;
  • Monitoren van het behalen van de doelstellingen en adviseren over bijsturing;
  • Analyse van de applicatieportfolio op aspecten als kosten en risico;
  • Intensieve samenwerking met de IV-architecten om bijvoorbeeld bij applicaties functionele “gaten” of overlap tijdig te signaleren en communiceren.
  • Bewaken en bijhouden van de kwaliteit van de applicatie informatie;
  • Gevraagd en ongevraagd adviseren met betrekking tot het applicatie portfolio management;
  • Bijdragen aan het verder vormgeven en positioneren van applicatieportfolio management.

Als verandermanager ben je verantwoordelijk voor:

  • Visievorming voor het vakgebied APM
  • Stakeholdermanagement APM
  • Beschrijven van producten, processen, informatievoorziening en besturing tbv APM


Type inzet

Wij richten ons met deze aanvraag tot álle potentiële aanbieders/inschrijvers; zowel aanbieders die een kandidaat offreren, als ZZP'ers die zichzelf offreren.

Bij deze aanvraag gaat het om een werkrelatie op basis van een resultaatgerichte opdrachtdefinitie. De uitvoering vindt plaats vanuit van de vakinhoudelijke professionaliteit, zelfstandigheid, kennis en vaardigheden (expertise) van de kandidaat. Er is geen sprake van inzet op basis een arbeidsverhouding en dient ook niet als zodanig te worden aangemerkt.

De opdracht start op het moment dat de kandidaat start en de opdracht stopt op het moment dat het resultaat door de politie goedgekeurd is (decharge). Tussentijds evaluatie zal periodiek en in afstemming plaatsvinden.

Voor deze opdracht is een Betrouwbaarheidsonderzoek  (BO) van toepassing. Een positief besluit is een vereiste voor het uitvoeren van deze opdracht.


Doelstelling

Het (door)ontwikkelen van APM tot een volwassen bedrijfsfunctie binnen de IV-voortbrenging. Voorwaarde is hierbij een duidelijke visie op Applicatie Portfolio Management (APM).


Contacten

Merendeel interne contacten


Opleiding

Eis:
De kandidaat heeft een afgeronde, erkende en volwaardige diploma op minimaal HBO niveau.


Professionele kennis en werkervaring

Eisen: 

  • De kandidaat heeft in de afgelopen 15 jaar, minimaal 3 jaar aantoonbare werkervaring als opgebouwd als 
    Applicatie Portfolio Manager in een grote (1000+) organisatie.
  • De kandidaat heeft minimaal 10 jaar aantoonbare werkervaring als eindverantwoordelijke (voor functie, proces of productlijn) of als verandermanager binnen een IV organisatie. 

Wensen: 

  • De kandidaat heeft aantoonbare werkervaring binnen een informatie-gedreven organisatie.
  • De kandidaat heeft aantoonbare werkervaring met het schrijven van adviezen voor management en bestuurders.  
  • De kandidaat heeft aantoonbare werkervaring als changemanager.
  • De kandidaat heeft aantoonbare werkervaring met architectuur. 
  • De kandidaat heeft aantoonbare werkervaring met risico- en stakeholder management. 
  • De kandidaat heeft aantoonbare werkervaring binnen de (Semi-)/overheid en/of Politie. 


Competenties

  • Maatschappelijke oriëntatie
  • Organisatiesensitiviteit
  • Overtuigingskracht
  • Coachen
  • Organisatievermogen
  • Klantgerichtheid
  • Netwerkvaardigheid
  • Systeemdenken

De Eisen

  • Eis 2. De kandidaat heeft een afgeronde, erkende en volwaardige diploma op minimaal HBO niveau. Dit is een eis en moet duidelijk blijken uit het CV van de kandidaat. De kandidaat dient voor het verificatiegesprek het bewijsmiddel te kunnen overleggen. Wanneer blijkt dat de kandidaat niet over het gevraagde diploma beschikt, zal dit leiden tot uitsluiting van de aanvraag.
  • De Externe is inzetbaar vanaf 01-01-2024 (of indien mogelijk zoveel eerder als de screening akkoord is) tot en met 31-12-2026 voor 36 uur per week. Het contract kan door de Opdrachtgever optioneel niet worden verlengd. Dit zoals wordt aangegeven in het profiel. De startdatum is onder voorbehoud van een tijdige afronding van het kandidaten onderzoek. Dit kan ook betekenen dat de startdatum van de Opdracht zal moeten worden opgeschoven. Aan de vermelde startdatum in de aanvraag kunnen zodoende geen rechten worden ontleend.
  • Eis 3. De kandidaat heeft in de afgelopen 15 jaar, minimaal 3 jaar aantoonbare werkervaring als opgebouwd als Applicatie Portfolio Manager in een grote (1000+) organisatie. Benoem het nummer van deze eis expliciet in het CV bij de werkzaamheden. Geef een beschrijving in het CV waar deze ervaring uit blijkt, benoem de naam van de opdrachtgever(s) en de perioden (mm-jjjj t/m mm-jjjj).
  • Eis 4. Vereiste competenties/vaardigheden: Maatschappelijke oriëntatie: Is alert op en verdiept zich in de relevante (maatschappelijke, politieke en vakinhoudelijke) ontwikkelingen of andere omgevingsfactoren en benut deze kennis effectief voor de eigen functie of organisatie. Organisatiesensitiviteit: Speelt in op interne politiek en is alert op veranderingen binnen de organisatie. Onderkent de invloed en de gevolgen van eigen beslissingen of activiteiten op de andere organisatieonderdelen. Overtuigingskracht: Toont gedrag dat er op is gericht om anderen te overtuigen van een bepaald standpunt en instemming te krijgen met bepaalde plannen of ideeën. Coachen: Verkent de ontwikkelbehoeften van medewerkers en stimuleert, motiveert en coacht hen om hun vakbekwaamheid op een hoger niveau te brengen en de medewerkers zo verder te ontwikkelen. Organisatievermogen: Bepaalt prioriteiten en geeft de benodigde acties, tijd en middelen aan om ervoor te zorgen dat activiteiten plaats vinden en zaken geregeld worden. Evalueert de voortgang en stelt waar nodig de planning en opzet bij. Klantgerichtheid: Herkent en onderzoekt de wensen en behoeften van anderen en speelt daarop in. Netwerkvaardigheid: Ontwikkelt en onderhoudt relaties, allianties en coalities buiten de eigen organisatie en benut deze voor het verkrijgen van informatie, steun en medewerking. Systeemdenken: Herkent zowel het groter verband als de interne samenhang binnenvraagstukken en is zich bewust van de eigen positie en invloed in dat grotere geheel. Mondelinge- en schriftelijke uitdrukkingsvaardigheid: Maakt feiten, meningen en ideeën aan anderen in begrijpelijk Nederlandse taal mondeling en schriftelijk duidelijk. Bovenstaande competenties, gevraagde werk -en denkniveau en/of vaardigheden hoeven niet in het CV te worden benoemd/uitgeschreven maar dienen middels concrete voorbeelden duidelijk aangetoond te worden tijdens het verificatiegesprek. Wanneer blijkt dat de kandidaat niet over de gevraagde competenties beschikt, zal dit leiden tot het terzijde leggen van de bieding.

De Wensen

  • Wens 1. De kandidaat heeft minimaal 10 jaar aantoonbare werkervaring binnen een informatie-gedreven organisatie. Motiveer de rol van de kandidaat, geef in de toelichting aan hoeveel maanden ervaring met bovenstaande is opgedaan en geef een inhoudelijke situatieschets waaruit deze werkervaring blijkt. De toelichting is beknopt, to the point en mag daar waar nodig puntsgewijs. Middels deze toelichting zal de mate van bekwaamheid beoordeeld worden d.m.v. een puntenverdeling. Tevens zal een inhoudelijke verificatie van dit criterium in de interviewfase plaatsvinden. Alleen een verwijzing naar het CV of een algemene motivatie is niet voldoende en zal geen punten genereren. Puntenverdeling: 0/5= De kandidaat heeft geen aantoonbare werkervaring binnen een informatie-gedreven organisatie. 5/5= De kandidaat heeft aantoonbare werkervaring binnen een informatie-gedreven organisatie.
  • Wens 2. De kandidaat heeft aantoonbare werkervaring met het schrijven van adviezen voor management en bestuurders. Motiveer de rol van de kandidaat, geef in de toelichting aan hoeveel maanden ervaring met bovenstaande is opgedaan en geef een inhoudelijke situatieschets waaruit deze werkervaring blijkt. De toelichting is beknopt, to the point en mag daar waar nodig puntsgewijs. Middels deze toelichting zal de mate van bekwaamheid beoordeeld worden d.m.v. een puntenverdeling. Tevens zal een inhoudelijke verificatie van dit criterium in de interviewfase plaatsvinden. Alleen een verwijzing naar het CV of een algemene motivatie is niet voldoende en zal geen punten genereren. Puntenverdeling: 0/5= De kandidaat heeft geen aantoonbare werkervaring met het schrijven van adviezen voor management en bestuurders. 5/5= De kandidaat heeft aantoonbare werkervaring met het schrijven van adviezen voor management en bestuurders.
  • Wens 3. De kandidaat heeft minimaal 10 jaar aantoonbare werkervaring binnen het vakgebied van Life Cycle Management applicaties en portfoliomanagement. De werkervaring zoals gevraagd in de wensen moet middels concrete voorbeelden duidelijk zijn in het CV van de kandidaat. Noem het nummer van de wens in het CV en benoem in de toelichting de functie, werkzaamheden, naam van de opdrachtgever(s) en de periode [dd-mm-jjjj] waaruit blijkt dat de kandidaat aan de wens voldoet. Bij het niet duidelijk benoemen zal dit leiden tot geen toekenning van punten. Puntenverdeling: 0/5=De kandidaat heeft geen aantoonbare werkervaring als changemanager. 3/5= De kandidaat heeft maximaal 2 jaar aantoonbare werkervaring als changemanager. 5/5= De kandidaat heeft meer dan 2 jaar aantoonbare werkervaring als changemanager.
  • Wens 4. De kandidaat heeft aantoonbare werkervaring met architectuur. De werkervaring zoals gevraagd in de wensen moet middels concrete voorbeelden duidelijk zijn in het CV van de kandidaat. Noem het nummer van de wens in het CV en benoem in de toelichting de functie, werkzaamheden, naam van de opdrachtgever(s) en de periode [dd-mm-jjjj] waaruit blijkt dat de kandidaat aan de wens voldoet. Bij het niet duidelijk benoemen zal dit leiden tot geen toekenning van punten. Puntenverdeling: 0/5= De kandidaat heeft geen aantoonbare werkervaring met architectuur. 5/5= De kandidaat heeft aantoonbare werkervaring met architectuur.
  • Wens 5. De kandidaat heeft bij voorkeur aantoonbare werkervaring met risico- en stakeholder management. De werkervaring zoals gevraagd in de wensen moet middels concrete voorbeelden duidelijk zijn in het CV van de kandidaat. Noem het nummer van de wens in het CV en benoem in de toelichting de functie, werkzaamheden, naam van de opdrachtgever(s) en de periode [dd-mm-jjjj] waaruit blijkt dat de kandidaat aan de wens voldoet. Bij het niet duidelijk benoemen zal dit leiden tot geen toekenning van punten. Puntenverdeling: 0/5= Onvoldoende t.a.v. de overige aanbiedingen 1/5= Matig t.a.v. de overige aanbiedingen 2/5= Voldoende t.a.v. de overige aanbiedingen 3/5= Ruim voldoende t.a.v. de overige aanbiedingen 4/5= Goed t.a.v. de overige aanbiedingen 5/5= Uitstekend t.a.v. de overige aanbiedingen

Interesse in deze opdracht?

Zo werkt onze dienstverlening

Deze opdracht is gesloten, reageren is helaas niet meer mogelijk

Gesloten

Mis geen kans, word gratis lid

Ontvang direct alle opdrachten en marktontwikkelingen in je mailbox