Waternet

Afdelingshoofd Marketing en Communicatie

Waternet

De opdracht­omschrijving

Waternet zoekt voor haar afdeling Marketing en Communicatie (40 fte)
een ervaren manager om de afdeling het komende jaar te begeleiden in
de organisatieverandering. De verandering heeft effect op de
organisatie van de afdeling en er liggen een paar grote opgaves voor
de afdeling, zoals de herpositionering van de afdeling, het aanpassen
van de huisstijl en zorgvuldig interne communicatie over de
organisatieverandering. Op het onderwerp dienstverlening moet er een
nieuwe visie op worden ontwikkeld en daarnaast is de synergie op het
vlak van dienstverlening een aandachtspunt.


De afdeling Marketing en Communicatie werkt voor de opdrachtgevers
Waterschap Amstel, Gooi en Vecht en de gemeente Amsterdam en
voor de Waternetorganisatie zelf. Het communicatieteam dat specifiek
voor het bestuur van het waterschap werkt, wordt geplaatst bij een
ander organisatieonderdeel. Taak van het a.i. afdelingshoofd is om
deze overgang goed te begeleiden. Daarnaast dient de meerwaarde
van de huidige samenwerking behouden te blijven. Denk hierbij
bijvoorbeeld aan de crisiscommunicatie en uitwisseling van expertise en
professionalisering, samenwerking binnen de communicatie-opgave
e.d.

De bestuurlijk gewenste veranderingen zullen in 2023 leiden tot een
organisatiebesluit. Het a.i. afdelingshoofd draagt bij aan de visievorming
van de plek en functie van communicatie en dienstverlening (team
marketing) en draagt zorg voor het betrekken en informeren van de
medewerkers van de afdeling. Daarnaast krijgt zij/hij de opgave om de
functie communicatie en marketing goed te positioneren in de
gewijzigde organisatie. Het spreekt voor zich dat het hoofd Marketing
en Communicatie die we zoeken, visie heeft op de communicatie en
marketingfunctie binnen een (overheids) organisatie.

Het a.i. afdelingshoofd stuurt de resultaatmanagers/teamleider aan van
de teams interne communicatie, corporate communicatie en marketing
en content. En is opdrachtgever en aanspreekpunt voor de teamleider
HR a.i. van de afdeling. Het afdelingshoofd a.i. is hun directe
leidinggevende en sparringpartner wat betreft de taken en
werkzaamheden van de teams. Dat vraagt om kennis en ervaring van
communicatie en dienstverlening/klantprocessen. Het afdelingshoofd
zorgt – waar relevant - voor samenhang en samenwerking. Zowel
binnen de afdeling als tussen de afdeling en de rest van de organisatie.
Samen zorgen zij voor de continuïteit van de teams (invullen vaste en
tijdelijke vacatures).

Is verantwoordelijk voor de bijdragen van de afdeling aan diverse P&C-
rapportages en stuurgesprekken met directie en is budget
verantwoordelijk.




Daarnaast heeft het afdelingshoofdhoofd Communicatie en Marketing
een rol in de advisering van de directie, neemt deze deel aan de
stuurgroep Crisisbeheersing en is lid van het MT Dienstverlening.
Neemt deel aan het overleg van afdelingshoofden en directie.


De afdeling Marketing en Communicatie telt 40 fte verdeeld over 5
teams, Marketing (12 fte), Content (6 fte), Interne Communicatie (3fte),
Communicatie Amsterdamse taken, corporate en projecten (9 fte) en
team waterschap AGV (7 fte). Elk team heeft een senior die stuurt op
resultaat van het betreffende team. Teamleider Marketing vervult die rol
voor de teams Marketing en Content.

De afdeling Marketing en Communicatie valt nu onder de directie
Dienstverlening. Het hoofd a.i. is onderdeel van het MT Dienstverlening
dat bestaat uit de directeur Dienstverlening en de afdelingshoofden van
de afdelingen Klantenservice en Betaling, Mens & Organisatie,
Veiligheid, Toezicht en Handhaving, Algemene Zaken, Bron- en
Natuurbeheer.
Binnen Waternet werken we hybride. Voor deze functie is het van
belang dat je zeker 3 dagen per week aanwezig bent.





Deze inhuuropdracht verloopt via een aanbesteding. De opdrachtgever heeft eisen en wensen opgegeven. Aan de eisen moet je voldoen om kans te maken. Op de wensen kun je punten scoren.

De Eisen

  • 1. eis-1 • Minimaal 8 jaar ervaring als afdelingshoofd Communicatie bij een overheidsorganisatie, waarvan minimaal 3 jaar als interimmer. 2. eis-2 • Ervaring als adviseur en gesprekspartner van bestuurders en directeuren op gebied van communicatie en dienstverlening. 3. eis-3 • Minimaal 1 opdracht waarbij een veranderopgave een belangrijk onderdeel van de opdracht was. (graag motiveren in voorblad) 4. eis-4 • Ervaring met aansturen van teamleiders en senioren. 5. eis-5 • Visie op de functie van communicatie en klantcommunicatie/dienstverlening bij een dienstverlenende (overheids) organisatie. (graag motiveren in voorblad) De kandidaat dient te beschikken over de volgende competenties: 1. Verbinden: medewerkers motiveren, verbinden en de samenwerking stimuleren zowel binnen als buiten het team. 2. Leiderschap: Medewerkers meenemen in de verandering, sturen op hoofdlijnen 3. Stressbestendig: je bent in staat om onder tijdsdruk te kunnen werken en je kunt goed schakelen en overzicht te houden in een veelheid van taken. 4. Analytisch: Breed analyseren en in staat om hoofd- en bijzaken te scheiden. 5. Zelf organiserend vermogen: Op eigen initiatief onderzoeken en actie ondernemen, hierin geen aansturing nodig. 6. Inlevingsvermogen: kijken naar de mens achter de medewerker.
  • 2 relevante referenties, die de volgende gegevens bevatten: naam referent, functie, organisatie, e-mailadres en/of telefoonnummer.

De Wensen

Interesse in deze opdracht?

Zo werkt onze dienstverlening

Deze opdracht is gesloten, reageren is helaas niet meer mogelijk

Gesloten

Mis geen kans, word gratis lid

Ontvang direct alle opdrachten en marktontwikkelingen in je mailbox