Gemeente Lochem

Afdelingshoofd bestuur en organisatie a.i. /strategisch adviseur organisatieontwikkeling

Gemeente Lochem

De opdracht­omschrijving

Binnen de gemeente Lochem bevinden we ons in een proces van organisatieontwikkeling. We zien steeds complexere maatschappelijke opgaven. Als organisatie willen we wendbaar zijn om sneller te kunnen reageren op ontwikkelingen. De span of control/attention moet behapbaar zijn. En we vragen meer strategische denkkracht vanuit de organisatie. Deze wensen hebben geleid tot een eerste aanzet tot een (nieuwe) organisatiestructuur. De organisatie gaat per 1 september 2024 van de huidige 6 afdelingen naar 4 domeinen. Per 1 september , of zoveel eerder als nodig, zal deel 1 van de opdracht ( interim afdelingshoofd) vervallen. Het gaat hierbij om de domeinen fysiek, sociaal, dienstverlenging en programma’s en projecten.

De opdracht richt zich op twee aandachtsgebieden:

  1. Aansturen van de afdeling Bestuur en Organisatie (B&O) als interim afdelingshoofd (1/2 deel van 36 uur).
  2. Begeleiden van de organisatieontwikkeling als strategisch adviseur (1/2 deel van 36 uur).


Verantwoordelijkheden

  1. Aansturen als interim afdelingshoofd:
  • Tijdelijk waarnemen van de afdeling B&O en lid managementteam (MT).
  • Is op basis van integraal management verantwoordelijk voor de bedrijfsvoering binnen de eigen afdeling (inclusief Pijioffach taken (personeel, informatievoorziening, juridische zaken, inkoop, organisatie, financiën, facilitair, administratieve organisatie, communicatie en huisvesting).
  • Sparringpartner directeur-gemeentesecretaris. Aanspreekpunt complexe casuïstiek MT leden
  • Op hoofdlijnen contact met portefeuillehouder voor de teams communicatie, HR en Informatie en automatisering.
  • Relatiebeheer samenwerkingspartners

2.   Begeleiden van de organisatieontwikkeling als strategisch adviseur:

  • Procesbegeleider/kwartiermaker voor het MT in de organisatieontwikkeling.     



Deze inhuuropdracht verloopt via een aanbesteding. De opdrachtgever heeft eisen en wensen opgegeven. Aan de eisen moet je voldoen om kans te maken. Op de wensen kun je punten scoren.

De Eisen

  • De kandidaat is inzetbaar vanaf 1 mei 2024 tot en met 15 oktober 2024 voor 36 uur per week. De inhuuropdracht kan optioneel worden verlengd. De startdatum is onder voorbehoud van een tijdige afronding van de Offerteprocedure. Dit kan ook betekenen dat de startdatum van de opdracht zal moeten worden opgeschoven. Aan de vermelde startdatum in de Offerteaanvraag kunnen zodoende geen rechten worden ontleend. Gezien het zwaartepunt van de werkzaamheden is thuiswerken beperkt mogelijk (maximaal 1 of 2 dagen per week in overleg).
  • U voegt een cv van maximaal 2 pagina's A4 toe. U dient gebruik te maken van het bijgevoegde template en alle gevraagde onderdelen in te vullen.
  • Afgeronde relevante WO-opleiding bijvoorbeeld in de richting van managementwetenschappen.
  • Tenminste 3 van de laatste 5 jaar aantoonbare ervaring als organisatieadviseur bij de overheid. Actuele kennis en ervaring in teamontwikkelingsprocessen en verandermanagementsprocessen.
  • Aantoonbare kennis en ervaring op het gebied van leiderschapsontwikkeling.
  • Tenminste een half jaar van het laatste jaar aantoonbare ervaring met hiërarchisch direct leidinggeven aan minimaal 30 medewerkers bij een gemeentelijke organisatie.
  • Ruime en aantoonbare ervaring met advisering van de WOR-bestuurder en afstemming met de medezeggenschapsraad binnen een gemeentelijke organisatie.
  • Aantoonbare ervaring met teamontwikkeling gericht op taakverdeling, functies en positionering van teams.

De Wensen

  • Recente aantoonbare ervaring als sparringpartner op de inhoud van organisatieontwikkeling en als afdelingshoofd voor secretaris-directeur, MT-leden en portefeuillehouder, minimaal een half jaar van het afgelopen jaar.
  • Ten minste 3 van de laatste 5 jaar aantoonbare ervaring als procesbegeleider/kwartiermaker voor het MT in organisatieontwikkelingsprocessen binnen de overheid.
  • Aantoonbare ervaring op basis integraal management met de PIJIOFFACH- taken over minimaal een half jaar van het afgelopen jaar.
  • Aantoonbare ervaring met bestuurlijk en ambtelijke besluitvormingsprocessen in de afgelopen twee jaar.

Interesse in deze opdracht?

Zo werkt onze dienstverlening

Deze opdracht is gesloten, reageren is helaas niet meer mogelijk

Gesloten

Mis geen kans, word gratis lid

Ontvang direct alle opdrachten en marktontwikkelingen in je mailbox