Gemeente Amsterdam

Adviseur uitstootvrije logistiek amsterdam

Gemeente Amsterdam

De opdracht­omschrijving

Opdrachtomschrijving
In het Werkplan Stedelijke logistiek Amsterdam 2023-2025 en de Uitvoeringsagenda Uitstootvrije Mobiliteit Amsterdam 2023-2026 is het toekomstbeeld voor duurzame stadsdistributie omschreven. Om de leefbaarheid in de stad te verbeteren, zal het goederen- en personenvervoer lichter, schoner, slimmer en veiliger door de stad moeten rijden en varen.

- Lichter: gebruik van lichtere voertuigen, zoals licht elektrische voertuigen.

- Schoner: overstap naar emissievrije voertuigen.

- Slimmer: efficiëntere logistiek door bundeling en watertransport.

- Veiliger: voertuigen met veiligheidsvoorzieningen en verantwoord rijgedrag.

Een belangrijke maatregel is de invoering van een uitstootvrije zone voor bestel- en vrachtauto’s vanaf 2025 en de ambitie om een uitstootvrije zone in te voeren voor taxi's. Dit vraagt aanpassingen van ondernemers, zoals het verduurzamen van wagenparken en de bedrijfsvoering. Vooral mkb’ers en zzp’ers hebben hierbij ondersteu

Werkzaamheden

Als adviseur Uitstootvrije logistiek ben je hét aanspreekpunt en sparringpartner voor bedrijven die hun wagenpark willen verduurzamen en verslimmen. Je zoekt en onderhoudt contact met vervoerders, verladers en hub operators die willen samenwerken en zo te komen tot een efficiëntere logistiek. Je werkt samen met platformen of brancheverenigingen waar ondernemingen op aan zijn gesloten, zoals MKB Amsterdam, Logistiek020, VEBAN, ORAM en VBOA. Daarnaast werk je samen met partijen in de regio, zoals de MRA-e en logistiek makelaars in andere regio’s.

Ook adviseer je ondernemers (taxichauffeurs) in het verduurzamen van hun bedrijfsvoering en vervoer. Ter ondersteuning heeft de gemeente een TCO-tool laten ontwikkelen waarmee taxichauffeurs de totale kosten over de bezitsduur van een taxi uitrekenen, gebaseerd op hun individuele situatie. Hierin kan samenwerking worden gezocht met de TTO-organisaties en Uber/Bolt.

Als adviseur voer je 1-op-1 adviesgesprekken met ondernemers om in kaart te brengen wat voor die specifieke onderneming de gevolgen zijn van verschoning van het wagenpark en daaruit voortvloeiende gevolgen, bijvoorbeeld de netaansluiting. Met behulp van eigen analyses en het gebruik van tools, zoals de RvO-laadscan, stel je concrete aanbevelingen op. Door jouw expertise en adviserende rol help je bedrijven gefundeerde beslissingen te nemen over hun transitie naar elektrische mobiliteit.

Je bent bekend met de overgangsregelingen, ontheffingsmogelijkheden en vrijstellingen van de uitstootvrije - en milieuzone. Je promoot de beschikbare (landelijke) tools en subsidies en helpt ondernemers met het gebruik ervan. Ook ben je bekend met technische aspecten die komen kijken bij de elektrificatie van het wagenpark van een bedrijf, waaronder de TCO, netcongestie, laadprofielen, slim laden en mitigerende maatregelen. Je helpt de ondernemers met eventuele doorverwijzingen naar aanbieders van uitstootvrije voertuigen en diensten. Je maakt gebruik van goede voorbeelden (best practices) en beschikbare tools om andere ondernemers in actie te krijgen.

Dit doe je op een gemiddelde werkdag:

• Contact leggen en onderhouden met (MKB-)bedrijven en taxichauffeurs, en deze contacten vastleggen.

• Uitvoeren van een quickscan op het wagenpark van ondernemers en vrijblijvende TCO-berekeningen maken met behulp van tools.

• Voeren van individuele adviesgesprekken en met behulp van de laadscantool om inzicht te geven in de gevolgen van elektrificatie van het wagenpark. Voor het gebruik van de tool zal je een training ontvangen.

• Verbinden aan gespecialiseerd netwerk van adviseurs, dealers, laadpaalaanbieders.

• Adviseren op subsidiemogelijkheden.

• Ondersteunen via de telefonische hulplijn en e-mail van de gemeente.

• Wijzen op mogelijkheden voor andere vormen van transport, zoals e-bakfietsen en vervoer over water.

• Adviseren over de communicatie van de gemeente Amsterdam richting ondernemers.

• Afstemmen met afdelingen die ook contact hebben met ondernemers zoals team Verduurzaming zakelijke markt en Energietransitie.

Gemeentelijke organisatie
De gemeentelijke organisatie bestaat uit 5 clusters, een bestuurs- en concernstaf, 7 stadsdelen en 1 stadsgebied. De stadsdelen besturen samen met de gemeenteraad, burgemeester en wethouders de stad Amsterdam. De 5 clusters zijn: Ruimte en Economie, Sociaal, Stadbeheer, Bedrijfsvoering, Digitalisering, Innovatie en Informatie. De clusters hebben expertise op een specifiek terrein, zoals sport, jeugd of parkeren. Zij werken beleid uit tot stadsbrede kaders waarbinnen de stadsdelen het uitvoerende werk kunnen doen. Ook bieden zij directe ondersteuning aan bewoners die dit nodig hebben, bijvoorbeeld op het gebied van participatie of werk. De stadsdelen houden zich onder andere bezig met de inrichting van straten en pleinen, groen en parken en welzijnswerk in de buurt. Ze zorgen ervoor dat wat ze doen, past bij de behoeften in hun stadsdeel en bij het beleid voor de hele stad. Meer informatie over de gemeentelijke organisatie is te vinden op: https://www.amsterdam.nl/.

De opdrachtgever(s)
Het team Uitstootvrije Mobiliteit (TUM) geeft invulling aan de uitvoering van het Actieplan Schone Lucht. Het team bestaat uit vier subteams: communicatie, milieuzones, laadinfra en uitstootvrije mobiliteit. Binnen deze pijlers wordt vanuit projectteams gewerkt aan de diverse opgaves. Daarnaast werken een aantal collega’s teambreed op het gebied van onder andere beleidsadvisering; monitoring en lobby. Elk projectteam wordt aangestuurd door een projectmanager in opdracht van de teamleider.

Na de zomer 2023 heeft het college de Uitvoeringsagenda Uitstootvrije Mobiliteit Amsterdam 2023-2026 vastgesteld waarin de acties staan opgenomen om te komen tot verduurzaming van mobiele bronnen en modaliteiten in de stad waar ook acties op het gebied van vaartuigen worden benoemd.


 

De Eisen

  • Eis - Verificatie Ervaring Verificatie van de ervaring van de kandidaat.
  • Beschikbaarheid en tarief kandidaat Een interview maakt deel uit van het selectieproces en de aangeboden kandidaat kan in de evaluatiefase van de offerteaanbiedingen uitgenodigd worden voor een gesprek. Hij of zij dient daarom beschikbaar te zijn voor het interview; Bij gunning is de aangeboden kandidaat direct inzetbaar zoals vermeld in de opdrachtomschrijving van deze tender; Het uurtarief (exclusief BTW) dat u opgeeft is inclusief reis- en verblijfkosten, indexatie  en overige bijkomende kosten voor de gehele duur van de opdracht en optionele verlengingen. Indien het opgegeven tarief de aangegeven range of het maximumtarief overschrijdt wordt uw offerte terzijde gelegd (knock out).
  • Eis - Verificatie kennis Verificatie van de kennis van de kandidaat.
  • Referentie U dient minimaal 1 relevante referentie op te geven van de aangeboden kandidaat. Vul in: organisatie naam contactpersoon telefoonnummer contactpersoon. Na afstemming met kandidaat en na het gesprek kan de opdrachtgever besluiten om in contact te treden met de referentie.  Let op: de referentie dient op de hoogte te zijn
  • Eis - Draaideurconstructie Is de aangeboden kandidaat in de afgelopen 2 jaar in loondienst geweest bij de gemeente Amsterdam? Let op antwoordmogelijkheden: Nee, kandidaat is in de afgelopen 2 jaar niet in loondienst geweest bij de gemeente Amsterdam. Ja, kandidaat is in de afgelopen 2 jaar wel in loondienst geweest bij de gemeente Amsterdam. (KO)
  • Eis - CV toevoegen U voegt het cv toe van de kandidaat. Het cv is opgesteld in het Nederlands en is maximaal 5 A4 groot. Als een cv meer dan 5 A4 omvat worden alleen de eerste 5 A4 meegenomen in de beoordeling. Het cv dient enkel en alleen ter verificatie van de bij de eisen en wensen gegeven antwoorden. Als het cv niet overeenkomt met de door u gegeven antwoorden kan de gemeente Amsterdam besluiten uw offerte af te wijzen.
  • Eis - Opleiding De aangeboden kandidaat is in het bezit van een erkende hbo diploma. Dit dient duidelijk te blijken uit het cv. Let op! De kandidaat moet het document meenemen naar het interview zodat de opdrachtgever kan controleren of deze voldoet. Indien het document niet aanwezig is of niet voldoet wordt het gesprek beëindigd en de offerte ter zijde gelegd.
  • Eis - Werk- en denkniveau De aangeboden kandidaat beschikt minimaal over een  hbo werk- en denkniveau. Dit dient duidelijk te blijken uit het cv.
  • Eis - Toevoegen motivatie Geef in maximaal 1 A4 aan waarom uw kandidaat de meest geschikte is voor deze opdracht. Uw motivatie zal worden besproken tijdens het interview, indien de kandidaat hiervoor wordt uitgenodigd.
  • Eis - Werkervaring De aangeboden kandidaat heeft minimaal 2 jaar ervaring met bedrijfsleven in de doelgroep MKB- en logistieke bedrijven.   Dit dient duidelijk te blijken uit het cv.
  • Eis - Werkervaring De aangeboden kandidaat heeft bij voorkeur meerdere jaren ervaring met advisering aan bedrijven over logistiek, (slimme) laadinfrastructuur en mitigerende maatregelen met aantoonbare referenties (opdrachten voor bedrijven, of bent in dienst geweest bij een logistiek bedrijf, bijvoorbeeld als planner of wagenparkbeheerder).   Dit dient duidelijk te blijken uit het cv.
  • Referentie U dient minimaal 1 relevante referentie op te geven van de aangeboden kandidaat. Vul in: organisatie naam contactpersoon telefoonnummer contactpersoon. Na afstemming met kandidaat en na het gesprek kan de opdrachtgever besluiten om in contact te treden met de referentie.  Let op: de referentie dient op de hoogte te zijn

De Wensen

  • Informatie Kandidaat Wij willen de onderstaande gegevens van de door u aangeboden kandidaat ontvangen. De gegevens worden onder andere gebruikt voor het uitnodigen van de kandidaat voor een interview en het aanvragen van de VOG indien hij/zij de functie krijgt. Let op! Het verstrekken van onjuiste en/of onvolledige informatie leidt tot vertraging. Gebruik de volledige naam van de kandidaat zoals deze in het paspoort of op de identiteitskaart staat vermeld.   Middels de tab 'Offerte' dient u de naam van de inschrijving te wijzigen, die bovenin wordt weergegeven. Wijzig deze naar: Naam organisatie + naam kandidaat, zodat duidelijk is welke kandidaat het betreft. Dit kan worden gewijzigd aan de hand van het potlood icoon. Gemeente Amsterdam stelt u voor deze aanvraag in staat om maximaal 1 kandidaat aan te bieden. Om een extra offerte aan te maken klikt u op het tabblad 'Offerte' en vervolgens rechtsonder op 'Extra offerte'. Heeft u hier vragen over dan kunt u contact opnemen met de Servicedesk van Mercell. Klik op 'Invullen' en vul aan: Naam kandidaat: Telefoonnummer kandidaat: (privé) e-mailadres van de kandidaat:
  • Wens - Ervaring De aangeboden kandidaat heeft een relevant netwerk binnen de regio Amsterdam (bedrijven, kennisinstellingen, overheid). Dit dient duidelijk in het cv te staan.
  • Wens - Werkervaring De aangeboden kandidaat heeft kennis van de gerelateerde verduurzamingsopgave van bedrijven en bedrijfspanden. In het bijzonder heb je begrip van elektrische mobiliteit, laadinfrastructuur, netcongestie en de belangrijkste begrippen van elektrificatie in de logistiek. Dit dient duidelijk te blijken uit het cv.
  • Wens - Werkervaring De aangeboden kandidaat beschikt over analytische vaardigheden en is in staat om data rond elektrisch vervoer en de netaansluiting te interpreteren en te vertalen naar relevante inzichten voor ondernemers. Ervaring met maken van logistieke planningen en TCO-berekeningen voor bedrijven is een pré. Dit dient duidelijk in het cv te staan.
  • Toetsing van de competentie: Analytisch vermogen: Expert
  • Toelichting Maximumtarief Het uurtarief voor deze tender bedraagt maximaal € 110,- Het uurtarief (exclusief BTW) dat u opgeeft is inclusief reis- en verblijfkosten, indexatie en overige bijkomende kosten voor de gehele duur van de opdracht en optionele verlengingen. Er geldt een maximum uurtarief conform het actuele bezoldigingsmaximum per uur zoals bepaald in de WNT waarbij maximaal 36 uur per week mag worden gefactureerd; EN - De contractwaarde over 12 maanden is maximaal gelijk aan de actuele WNT-norm. Indien het opgegeven tarief buiten de aangegeven range valt, wordt uw offerte terzijde gelegd (knock-out). De verdeling van de punten voor de score op tarief wordt als volgt berekend: de inschrijver met het laagste tarief krijgt het maximale aantal punten. De score van de overige offertes wordt gerelateerd aan het laagste tarief op basis van percentuele afwijking.

Interesse in deze opdracht?

Zo werkt onze dienstverlening

Deze opdracht is gesloten, reageren is helaas niet meer mogelijk

Gesloten

Mis geen kans, word gratis lid

Ontvang direct alle opdrachten en marktontwikkelingen in je mailbox