Gemeente Kampen

Adviseur projectbeheersing

Gemeente Kampen

De opdracht­omschrijving

Organisatie
Kampen is een groeiende gemeente die volop in ontwikkeling is. De organisatie zet zich iedere dag in samen met de inwoners om goed wonen, werken en verblijven te realiseren. Een leefomgeving met een mooie balans tussen gebouwen, groen en water. Daarbij staan we voor grote maatschappelijke opgaven: dat iedereen kansrijk opgroeit en meedoet, het versnellen van de woningbouw, de transitie naar een circulaire economie, duurzame landbouw, bereikbaarheid en de energietransitie. De gemeente Kampen heeft met haar ruim 55.000 inwoners en zo’n 550 medewerkers verdeeld over 11 afdelingen een mooie omvang. Groot genoeg om professioneel te zijn en klein genoeg om veel collega’s persoonlijk te kennen. Dat vinden we belangrijk in Kampen. 

Opdracht
Binnen de gemeente Kampen werken we aan uiteenlopende projecten die onze gemeente klaarstomen voor de toekomst. Of het nu gaat om woningbouw, infrastructuur of duurzame gebiedsontwikkeling: grip op tijd, geld, risico’s en kwaliteit is daarbij cruciaal. Daarom zoeken we een gestructureerde en verbindende

Adviseur Projectbeheersing die projectleiders ondersteunt bij het beheersen van tijd, geld en risico’s — én bijdraagt aan de verdere professionalisering van projectmatig werken binnen onze organisatie. 

Je werkt op operationeel en tactisch niveau op de afdeling Projecten. Niet als administrateur of uitvoerder, maar als adviseur en sparringpartner voor collega’s. Je verbindt beleid en uitvoering, planning en praktijk. Je komt terecht in een omgeving waarin meerdere projecten tegelijk lopen, met veel ruimte voor samenwerking én vernieuwing. De functie is relatief nieuw binnen de gemeente Kampen. Dat betekent dat jij mee kunt bouwen aan hoe we projectbeheersing organiseren en inzetten met de gezamenlijke ambitie: onze projecten beheersbaar, voorspelbaar en succesvol maken. Daarbij krijg je veel vertrouwen en de kans om je rol zelf verder vorm te geven. 

Bijbehorende werkzaamheden zijn: 

  • Je ondersteunt projectleiders en programmamanagers bij het maken, bewaken en bijsturen van planningen en risico’s. 
  • Je stelt integrale project- en programmaplanningen op in Project for the Web (P4W), inclusief fasering, mijlpalen en afhankelijkheden. 
  • Je implementeert en optimaliseert methodieken, formats en tools om projectbeheersing naar een hoger niveau te tillen. 
  • Je vindt het leuk om samen te werken én om processen en systemen te verbeteren. 
  • Je hebt gevoel voor rolverdeling, weet mensen mee te nemen in jouw werkwijze én om processen en systemen te verbeteren. 
  • Je signaleert knelpunten, denkt vooruit en helpt bij het beheersbaar houden van tijd, geld en risico’s. 
  • Je voert voortgangsgesprekken en ondersteunt projectleiders en het management met sturingsinformatie en heldere analyses. 
  • Je werkt nauw samen met collega’s als projectleiders, controllers, projectondersteuners en applicatiebeheerders. 
  • Je draagt bij aan de verdere ontwikkeling van onze beheersystematiek en bent kartrekker in de doorontwikkeling van de projectmanagementtool Project for the Web. 
  • Je helpt mee om projectbeheersing als vakgebied sterker te positioneren binnen de organisatie. 
  • Je draagt bij aan de input van de planning en control cyclus voor programma’s en projecten en werkt nauw samen met financieel adviseurs 

Competenties 

  • Je werkt zelfstandig, bent proactief en weet anderen mee te nemen in je verhaal.
  • Zoekt actief naar nieuwe manieren van risicobeheersing, verbeteren van processen en weet het projectteam daarin mee te nemen. 
  • Je bent analytisch sterk, werkt gestructureerd en communiceert helder.
  • Je schakelt soepel tussen collega’s op verschillende niveaus: van projectleider tot controller en van applicatiebeheerder tot management. 

Functieschaal 
Deze functie is ingedeeld in functieschaal 9. Deze functieschaal is verbonden aan de desbetreffende CAO van de opdrachtgever inzake de inlenersbeloning. Max tarief is: EUR 105. 

Benodigd aantal professionals 
1.

CV-eisen 
Maximaal 5 pagina’s, opgesteld in het Nederlands, minimaal 2 referenties. 

Werkdagen 
De opdracht wordt vervuld op de volgende werkdagen: Ma – Di – Wo – Do – Vr  
Is hybride werken mogelijk:  ja 

Meer informatie 
Vragen kunnen ingediend worden tot dinsdag 7 oktober 2025 09:00. De vragen en bijbehorende antwoorden worden op woensdag 8 oktober 2025 gepubliceerd op onze website. Inhoudelijke vragen kunt u indienen bij Flextender, via de onderstaande button. Vragen omtrent de procedure kunt u telefonisch stellen. Flextender is bereikbaar op telefoonnummer 035-7510777. 


De Eisen

  • Aantoonbare afgeronde opleiding op minimaal hbo bachelor niveau in de richting van bedrijfskunde of bestuurskunde;
  • Minimaal 2 jaar aantoonbare werkervaring als projectcontroller voor projecten/programma's bij een gemeente in de afgelopen 5 jaar.
  • Minimaal 3 jaar aantoonbare werkervaring als Projectleider in de afgelopen 6 jaar binnen een gemeente;
  • Een maximum uurtarief van € 105,- exclusief btw, inclusief reiskosten woon-werk verkeer, werk-werkverkeer én parkeerkosten

De Wensen

  • Minimaal 5 jaar aantoonbare werkervaring bij een gemeente
  • Aantoonbare afgeronde opleiding op WO master niveau
  • Aantoonbare werkervaring met optimalisatie van methodieken, formats en tools op het gebied van projectbeheersing
  • Aantoonbare wekervaring met projecten in het ruimtelijke domein bij een gemeente
  • Kennis van de planning en control cyclus (Benoem duidelijk in het cv waar deze kennis is opgedaan)

Interesse in deze opdracht?

Zo werkt onze dienstverlening

Deze opdracht is gesloten, reageren is helaas niet meer mogelijk

Gesloten

Mis geen kans, word gratis lid

Ontvang direct alle opdrachten en marktontwikkelingen in je mailbox