Gemeente Nijmegen

Adviseur Luchtkwaliteit

Gemeente Nijmegen

De opdracht­omschrijving

Opdracht omschrijving

De gemeente heeft veel inhoudelijke ambities op het gebied van luchtkwaliteit. Deze zijn vastgelegd in de stadsbegroting en zijn gericht op:

  • een groene, gezonde en vitale omgeving in Nijmegen om in te wonen, te werken en te recreëren;
  • het beheersen, voorkomen en verminderen  van luchtverontreiniging en het voldoen aan de WHO advieswaarden voor luchtkwaliteit.

We nemen maatregelen om de luchtkwaliteit te verbeteren en nemen actief deel aan het landelijke Schone Lucht Akkoord. Onze geplande maatregelen zijn vastgelegd in “Op weg naar een gezonde luchtkwaliteit; Uitvoeringsprogramma 2020 – 2030; Juli 2020”.

Specifiek voor industriële emissies zijn in 2021 belangrijke stappen gezet om de luchtkwaliteit in Nijmegen West en Weurt rond het industrieterrein, beter in beeld te krijgen en op meer plekken te meten. Dat zetten we in 2022 onverminderd voort. Daarnaast gaan we aan de slag met een integrale aanpak van luchtemissies van bedrijven. Dit doen we in nauwe samenwerking met de gemeente Beuningen en de provincie Gelderland.

Verantwoordelijkheden

  • Je adviseert de wethouder, college en raad  over beleid en geeft hier uitvoering aan;
  • Je levert een bijdrage aan de politieke besluitvorming door het opstellen van collegevoorstellen, het beantwoorden van raadsvragen, het leveren input in de P&C-cyclus, etc;
  • Je geeft uitvoering aan het meetplan Nijmegen-West en Weurt;
  • Je zorgt voor de integrale aanpak luchtemissies en geuroverlast bedrijven TPN West, incl. casuïstiek;
  • Je stelt de jaarrapportage luchtkwaliteit op of begeleidt deze;
  • Je bevordert de participatie van burgers bij het onderwerp luchtkwaliteit d.m.v. laagdrempelige en innovatieve meetmethoden en betrekken van burgers;
  • Je handelt klachten en vragen over luchtkwaliteit af;
  • Je draagt bij aan de uitwerking van de SLA doeleinden voor industrie;
  • Je bent in staat om vanuit de praktijk resultaten op te halen en die om te zetten in heldere (beleids)adviezen te maken die uitgevoerd kunnen worden;
  • Je werkt mee aan de overige werkzaamheden van het team luchtkwaliteit.

Deze inhuuropdracht verloopt via een aanbesteding. De opdrachtgever heeft eisen en wensen opgegeven. Aan de eisen moet je voldoen om kans te maken. Op de wensen kun je punten scoren.

De Eisen

  • De kandidaat is inzetbaar vanaf 01-04-2022 of zoveel eerder als mogelijk is, tot en met 31-03-2023 voor 32- 36 uur per week. De inhuuropdracht kan optioneel worden verlengd met 3 x 1 jaar. De startdatum is onder voorbehoud van een tijdige afronding van de Offerteprocedure. Dit kan ook betekenen dat de startdatum van de opdracht zal moeten worden opgeschoven. Aan de vermelde startdatum in de Offerteaanvraag kunnen zodoende geen rechten worden ontleend.
  • Aantoonbaar minimaal HBO- opleiding in een relevante richting (bv. milieu);
  • Recente (sinds 2018) ervaring als Adviseur Luchtkwaliteit bij een gemeentelijke organisatie of aan gemeenten gelieerde werkorganisatie met intensieve bebouwing, rivierengebied en grote ontwikkelopgaven.
  • Recente (sinds 2017) werkervaring als Adviseur Luchtkwaliteit;
  • Recente (sinds 2018) ervaring met werken in modellen en rekenprogramma's.
  • 2 relevante referenties, die de volgende gegevens bevatten: naam referent, functie, organisatie, e-mailadres en/of telefoonnummer.

De Wensen

  • Ervaring met politieke en bestuurlijke trajecten;
  • Ervaring op het gebied van emissies;
  • Ervaring met wet- en regelgeving op het gebied van luchtkwalitet en milieu;
  • Ervaring met het participeren in projectteams.

Interesse in deze opdracht?

Zo werkt onze dienstverlening

Deze opdracht is gesloten, reageren is helaas niet meer mogelijk

Gesloten

Mis geen kans, word gratis lid

Ontvang direct alle opdrachten en marktontwikkelingen in je mailbox