Nationale Politie

Adviseur DIV

Nationale Politie

De opdracht­omschrijving

Opdracht omschrijving

Vind je samenwerken leuk, pak je van nature de regie én ben je communicatief ijzersterk? Als adviseur DIV (documentaire informatievoorziening) heb je een dynamische en betekenisvolle functie binnen het informatie- en archiefbeheer van de politie. Je doet verbetervoorstellen en stimuleert collega’s om nieuwe uitdagingen aan te gaan.

Je komt te werken in Nieuwegein bij het Team Documentaire Informatie Voorziening (DIV), dat onderdeel uitmaakt van de Dienst Facility Management. Het team verzorgt het informatie- en archiefbeheer voor de politie. We ondersteunen en adviseren de organisatie bij het duurzaam inrichten en uitvoeren van digitaal documentair informatiemanagement en archiefbeheer. Daarnaast bewaken we continu of het archief voldoet aan de geldende wet- en regelgeving op het gebied van archivering en privacy. Samen met adviseurs documentaire informatievoorziening,  businessanalisten en experts op het gebied van digitale informatievoorziening vorm jij Team Duurzaam Informatiebeheer i.o. Eens per week hebben we met het team een stand-up, waarin we bespreken met welke projecten we bezig zijn. Als ervaren adviseur werk je ook intensief samen met collega’s buiten je team, zoals de beleidsmedewerkers.

Verantwoordelijkheden

Altijd en overal zie je kansen om de digitale informatiehuishouding van de politie naar een hoger niveau te tillen. Je bent op de hoogte van recente ontwikkelingen op dit gebied en weet deze kennis toe te passen in je werk. Je bent je als geen ander bewust van de meerwaarde van een duurzaam toegankelijke informatiehuishouding en kunt je collega’s overtuigen van dit belang voor de uitvoering van politietaken. Zelfstandig ga je met projecten aan de slag, waarbij je continu het gewenste resultaat voor ogen houdt en de regie pakt om gestelde einddoelen te bereiken. Ook werk je goed en graag samen en kun je anderen motiveren om nieuwe uitdagingen aan te gaan. Een boodschap overbrengen? Dat gaat je goed af. Je weet wie je voor je hebt, wat de verschillende belangen zijn en past je communicatie daarop aan. Hierbij sta je stevig in je schoenen en beschik je over een natuurlijk overwicht, waarbij je partijen met heldere en bondige argumenten overtuigt van jouw adviezen. Ook als die anders zijn dan waarop ze gerekend hadden.. Ervaring in het schrijven van adviesrapporten is daarom ook zeer belangrijk. Je hebt ervaring met archiefwet- en -regelgeving en met de implementatie van zaakgericht werken. Ook kun je snel schakelen tussen strategische, tactische en operationele vraagstukken.

Type inzet

Kijkende naar de inhoud van deze aanvraag en de Wet DBA, leent deze aanvraag zich er niet voor om door een ZZP'er uitgevoerd te worden.

Doelstelling

Als adviseur DIV  zorg je ervoor de dat de juiste informatie op de juiste tijd en juiste plaats beschikbaar is voor iedereen. Jij leidt als adviseur de gevarieerde informatie- en archiveringsvraagstukken bij de politie van A tot Z in goede banen en werkt mee aan de organisatie van de toekomst. Concreet betekent dit dat je:

  • aanvragen op het gebied van documentaire informatievoorziening ontvangt via het intakeloket. Dit kan bijvoorbeeld van de Dienst HR zijn Verwerving zijn, die begeleiding zoekt bij het digitaliseren van haar proces 'Geweld tegen politieambtenaren' en de implementatie van digitale dossiervorming. Je verdiept je in de vraag en stelt vervolgens een plan van aanpak op met je collega’s;
  • multidisciplinaire overleggen organiseert, waarbij je samen met de (interne) klant, informatiearchitect, businessanalist, functioneel beheerder en het ontwikkelteam komt tot een succesvolle implementatie van zaakgericht werken.
  • ervoor zorgt dat de oplossingen voldoen aan de eisen voor duurzame toegankelijkheid en dat je hierop monitort
  • de regie houdt op de implementatie van aan te sluiten processen op Appworks en deze begeleidt;
  • nadrukkelijk betrokken bent bij de verbetering en professionalisering van duurzame informatiehuishouding;
  • als adviseur vraag en aanbod bij elkaar brengt en voorstellen formuleert tot verbeteringen in het optreden als adviseur;
  • (landelijke) netwerken binnen en buiten de politie initieert, opbouwt, onderhoudt en op inhoudelijke samenwerking regisseert

Contacten

Zie opdrachtomschrijving.

Opleiding

HBO-diploma, in de van richting digitale informatievoorziening en/of recordmanagement;

Professionele kennis en werkervaring

  • Minimaal 3 jaar ervaring met het gebruik van het DUTO-framework voor Duurzame Toegankelijkheid;
  • Minimaal 3 jaar ervaring in een adviesfunctie;
  • Minimaal 3 jaar ervaring met zaakgericht werken (case management);
  • Kennis van en ervaring met Archiving by Design;
  • Bij voorkeur kennis van de domeinen politie en justitie;
  • Je hebt ervaring met advisering op tactisch-operationeel niveau en projectmatig
    werken.

Competenties

  • Probleemanalyse
  • Overtuigingskracht
  • Coachen
  • Initiatief
  • Klantgerichtheid
  • Leervermogen
  • Samenwerken

De Eisen

  • De Externe is inzetbaar vanaf 20-06-2022 (of indien mogelijk zoveel eerder als de screening akkoord is) tot en met 31-05-2023 voor 36 uur per week. Het contract kan door de Opdrachtgever optioneel worden verlengd. De startdatum is onder voorbehoud van een tijdige afronding van het kandidaten onderzoek. Dit kan ook betekenen dat de startdatum van de Opdracht zal moeten worden opgeschoven. Aan de vermelde startdatum in de aanvraag kunnen zodoende geen rechten worden ontleend.
  • Eis 2. HBO-diploma, in de van richting digitale informatievoorziening en/of recordmanagement. Dit is een eis en moet duidelijk blijken uit het CV van de kandidaat. De kandidaat dient voor het verificatiegesprek het bewijsmiddel te kunnen overleggen. Wanneer blijkt dat de kandidaat niet over het gevraagde diploma beschikt, zal dit leiden tot uitsluiting van de aanvraag.
  • Eis 3. Minimaal 3 jaar ervaring met het gebruik van het DUTO-framework voor Duurzame Toegankelijkheid. Benoem het nummer van deze eis expliciet in het CV bij de werkzaamheden. Geef een beschrijving in het CV waar deze ervaring uit blijkt, benoem de naam van de opdrachtgever(s) en de perioden (mm-jjjj t/m mm-jjjj).
  • Eis 4. Minimaal 3 jaar ervaring in een adviesfunctie. Benoem het nummer van deze eis expliciet in het CV bij de werkzaamheden. Geef een beschrijving in het CV waar deze ervaring uit blijkt, benoem de naam van de opdrachtgever(s) en de perioden (mm-jjjj t/m mm-jjjj).
  • Eis 5. Je hebt ervaring met advisering op tactisch-operationeel niveau en projectmatig werken. Benoem het nummer van deze eis expliciet in het CV bij de werkzaamheden. Geef een beschrijving in het CV waar deze ervaring uit blijkt, benoem de naam van de opdrachtgever(s) en de perioden (mm-jjjj t/m mm-jjjj).
  • Eis 6. Vereiste competenties/vaardigheden: Probleemanalyse: Signaleert problemen, zoekt en herkent belangrijke informatie, rafelt vraagstukken uiteen en legt verbanden tussen gegevens. Overtuigingskracht: Toont gedrag dat er op is gericht om anderen te overtuigen van een bepaald standpunt en instemming te krijgen met bepaalde plannen of ideeën. Coachen: Verkent de ontwikkelbehoeften van medewerkers en stimuleert, motiveert en coacht hen om hun vakbekwaamheid op een hoger niveau te brengen en de medewerkers zo verder te ontwikkelen. Initiatief: Signaleert kansen. Handelt ernaar en durft daarbij risico’s te nemen om uiteindelijk een bepaald herkenbaar voordeel voor de organisatie te behalen. Begint liever uit zichzelf dan passief af te wachten. Klantgerichtheid: Herkent en onderzoekt de wensen en behoeften van anderen en speelt daarop in. Leervermogen: Is alert op nieuwe informatie. Maakt zich actief meester van nieuwe kennis en past deze effectief toe voor de eigen functie. Samenwerken: Heeft oog voor het groepsbelang en draagt actief bij aan het gemeenschappelijke resultaat. Bovenstaande competenties, gevraagde werk -en denkniveau en/of vaardigheden hoeven niet in het CV te worden benoemd/uitgeschreven maar dienen middels concrete voorbeelden duidelijk aangetoond te worden tijdens het verificatiegesprek. Wanneer blijkt dat de kandidaat niet over de gevraagde competenties beschikt, zal dit leiden tot het terzijde leggen van de bieding.
  • 2 relevante referenties, die de volgende gegevens bevatten: naam referent, functie, organisatie, e-mailadres en/of telefoonnummer.

De Wensen

  • Wens 1. Minimaal 3 jaar ervaring met zaakgericht werken (case management). Motiveer de rol van de kandidaat, geef in de toelichting aan hoeveel maanden ervaring met bovenstaande is opgedaan en geef een inhoudelijke situatieschets waaruit deze werkervaring blijkt. De toelichting is beknopt, to the point en mag daar waar nodig puntsgewijs. Middels deze toelichting zal de mate van bekwaamheid beoordeeld worden d.m.v. een puntenverdeling. Tevens zal een inhoudelijke verificatie van dit criterium in de interviewfase plaatsvinden. Alleen een verwijzing naar het CV of een algemene motivatie is niet voldoende en zal geen punten genereren. Puntenverdeling: 0/5= Onvoldoende t.a.v. de overige aanbiedingen 1/5= Matig t.a.v. de overige aanbiedingen 2/5= Voldoende t.a.v. de overige aanbiedingen 3/5= Ruim voldoende t.a.v. de overige aanbiedingen 4/5= Goed t.a.v. de overige aanbiedingen 5/5= Uitstekend t.a.v. de overige aanbiedingen
  • Wens 2. Kennis van en ervaring met Archiving by Design. Motiveer de rol van de kandidaat, geef in de toelichting aan hoeveel maanden ervaring met bovenstaande is opgedaan en geef een inhoudelijke situatieschets waaruit deze werkervaring blijkt. De toelichting is beknopt, to the point en mag daar waar nodig puntsgewijs. Middels deze toelichting zal de mate van bekwaamheid beoordeeld worden d.m.v. een puntenverdeling. Tevens zal een inhoudelijke verificatie van dit criterium in de interviewfase plaatsvinden. Alleen een verwijzing naar het CV of een algemene motivatie is niet voldoende en zal geen punten genereren. Puntenverdeling: 0/5= Onvoldoende t.a.v. de overige aanbiedingen 1/5= Matig t.a.v. de overige aanbiedingen 2/5= Voldoende t.a.v. de overige aanbiedingen 3/5= Ruim voldoende t.a.v. de overige aanbiedingen 4/5= Goed t.a.v. de overige aanbiedingen 5/5= Uitstekend t.a.v. de overige aanbiedingen
  • Wens 3. Bij voorkeur kennis van de domeinen politie en justitie. De werkervaring zoals gevraagd in de wensen moet middels concrete voorbeelden duidelijk zijn in het CV van de kandidaat. Noem het nummer van de wens in het CV en benoem in de toelichting de functie, werkzaamheden, naam van de opdrachtgever(s) en de periode [dd-mm-jjjj] waaruit blijkt dat de kandidaat aan de wens voldoet. Bij het niet duidelijk benoemen zal dit leiden tot geen toekenning van punten.

Interesse in deze opdracht?

Zo werkt onze dienstverlening

Deze opdracht is gesloten, reageren is helaas niet meer mogelijk

Gesloten

Mis geen kans, word gratis lid

Ontvang direct alle opdrachten en marktontwikkelingen in je mailbox