Gemeente Breda

Adviseur casemanager verzuim

Gemeente Breda

De opdracht­omschrijving

Adviseur Casemanager Verzuim

Ben jij de expert die onze collega’s actief ondersteunt bij re-integratie en WIA? En maak jij je sterk voor collega’s, juist als het even niet lukt? Dan zijn wij op zoek naar jou!

Zelf doen, samen borgen dat is onze visie op inzetbaarheid en vitaliteit. Hoewel we binnen Gemeente Breda de focus leggen op preventie, blijft verzuimbegeleiding een belangrijk onderdeel van ons werk. Jij speelt daarin een cruciale rol. Met jouw kennis en aanpak help je collega’s om inzetbaar te blijven of weer terug te keren op de werkvloer. Zo maak jij het verschil voor onze mensen én voor Breda.

Jouw karakter maakt Breda

Wat ga je doen?

-             Jij bent dé schakel in het behouden van medewerkers op de werkvloer en het terugbrengen van collega’s na verzuim.
-             Je richt je op complexe casuïstiek, voorbereiding van het tweede ziektejaar en WIA-aanvragen.
-             Je ondersteunt leidinggevenden bij contact met de bedrijfsarts en interventiepartijen.
-             Je adviseert over Wet Verbetering Poortwachter en 1e en 2e Spoortrajecten.
-             Je werkt nauw samen met casemanagers, HR-adviseurs en collega’s van team Inzetbaarheid.
-             Je zorgt dat de juiste interventies worden ingezet om verzuim om te buigen en inzetbaarheid te vergroten.

Wat neem je mee?

-             HBO werk- en denkniveau, bij voorkeur in de richting HRM.
-             Een aantoonbare afgeronde vervolgopleiding casemanagement verzuim (RCCM/ CROV).
-             Minimaal 3 jaar aantoonbaar werkervaring als casemanager verzuim. Ervaring is opgedaan binnen een grote organisatie waarbij de kandidaat zowel met medewerkers, leidinggevenden, HR en bedrijfsartsen te maken heeft gehad.
-             Ervaring met complexe casuïstiek zoals niet meewerken aan re-integratie, situaties waarbij functioneren en ziekte door elkaar heen lopen.
-             Actuele kennis van wet- en regelgeving rondom arbeidsverzuim, arbeidsongeschiktheid en re-integratie.
-             Een aantoonbare registratie in het beroepsregister casemanagement bij RNVC of CS
-             Ervaring met Wet Verbetering Poortwachter en WIA-trajecten.
-             Ervaring in het werken met het E-HRM systeem Afas, is een pre.


Wie ben jij?

-             Je beheerst de gesprekstechniek waarin de gesprekspartner uitgenodigd, uitgedaagd, geactiveerd of aangesproken wordt.
-             Je bent empathisch naar de mens en diens situatie en tegelijkertijd zakelijk op het proces en de gemaakte afspraken en verplichtingen.
-             Je bent organisatorisch sterk en dit zie je terug in je werk door planmatig en gestructureerd te werken.ent empathisch naar de mens en diens situatie en tegelijkertijd zakelijk op het proces en de gemaakte afspraken en verplichtingen.
-             Je bent organisatorisch sterk en dit zie je terug in je werk door planmatig en gestructureerd te werken.
-             Je hebt een flexibele, vitale en klantgerichte houding.
-             Je bent creatief in het opzetten van een netwerk en het realiseren van re-integratieplaatsen.

En je bent bereidt om minimaal 75% van de uren op een locatie van gemeente Breda aanwezig

Waar jij en je collega’s het verschil maken

Je werkt binnen het Expertteam Vitaliteit & Inzetbaarheid, onderdeel van HR. Samen met casemanagers, HR-adviseurs en collega’s van team Inzetbaarheid pak je verzuim en re-integratie aan. De lijnen zijn kort, de samenwerking intensief. Jullie doel? Verzuim terugdringen, inzetbaarheid vergroten en collega’s goed begeleiden. Zo maken jullie samen impact op Breda.

Werken voor Breda. Dat geeft meer dan voldoening.

Breda brengt het samen
Bij Gemeente Breda vinden we het belangrijk dat iedereen zich welkom voelt. We moedigen je aan om jezelf te laten zien, je ideeën te delen en voor jezelf op te komen. Iedere collega brengt iets unieks mee. Jouw kennis, ervaring en persoonlijkheid maken het verschil; voor jezelf, je team én de stad.
Breda is de tiende stad van Nederland, met grote maatschappelijke opgaven. Hier is veel te doen én je mag hier veel doen. We pakken die opgaven samen aan. Dat doen we met lef, betrokkenheid en een scherp oog voor resultaat. Je krijgt de ruimte om verantwoordelijkheid te nemen en het initiatief te pakken. Gemeente Breda brengt het samen. Dus stop alles wat je bent in alles wat je doet en help zo jezelf én onze stad vooruit.


De Eisen

  • Uw kandidaat is bereidt om minimaal 75% van de uren op een van de locaties van gemeente Breda aanwezig te zijn.
  • Uw kandidaat heeft ervaring met complexe casuïstiek zoals niet meewerken aan re-integratie, situaties waarbij functioneren en ziekte door elkaar heen lopen. Dit blijkt uit het cv.
  • Uw kandidaat heeft een aantoonbare registratie in het beroepsregister casemanagement bij RNVC of CS. Dit moet blijken uit het cv.
  • Uw kandidaat beschikt over actuele kennis van wet- en regelgeving rondom arbeidsverzuim, arbeidsongeschiktheid en re-integratie. ( Wet Verbetering Poortwachter en WIA-trajecten). Dit moet blijken uit het cv.
  • Uw kandidaat heeft minimaal 3 jaar aantoonbaar werkervaring als casemanager verzuim. Ervaring is opgedaan binnen een grote organisatie waarbij de kandidaat zowel met medewerkers, leidinggevenden, HR en bedrijfsartsen te maken heeft gehad. Dit moet blijken uit het cv.
  • Uw kandidaat heeft minimaal een afgeronde HBO opleiding.Dit moet blijken uit het cv.
  • Uw kandidaat heeft minimaal een aantoonbare afgeronde vervolgopleiding casemanagement verzuim (RCCM/ CROV). Dit moet blijken uit het cv.

De Wensen

  • Uw kandidaat heeft ruime kennis en ervaring in het werken met het E-HRM systeem Afas. Dit moet blijken uit het cv.
  • Uw kandidaat heeft minimaal een aantoonbare afgeronde Hbo-opleiding, bij voorkeur in de richting HRM.
  • Uw kandidaat kan starten op de startdatum van deze opdracht/aanvraag.
  • Uw kandidaat beschikt over onderstaande competenties. Dit kan worden getoetst in een persoonlijk gesprek. - Je beheerst de gesprekstechniek waarin de gesprekspartner uitgenodigd, uitgedaagd, geactiveerd of aangesproken wordt. - Je bent empathisch naar de mens en diens situatie en tegelijkertijd zakelijk op het proces en de gemaakte afspraken en verplichtingen. - Je bent organisatorisch sterk en dit zie je terug in je werk door planmatig en gestructureerd te werken. - Je hebt een flexibele, vitale en klantgerichte houding. Donderdag 8 januari is gereserveerd voor persoonlijke gesprekken. Wij verzoeken u (uw kandidaat) vriendelijk hier reeds rekening mee te houden.
  • Het cv is voorzien van recente, relevante referenties (met contactgegevens) of deze kunnen op aanvraag direct aangeleverd worden (dit moet dan ook op het cv aangegeven zijn). Indien bij controle van deze referenties blijkt dat referent geen goede ervaringen heeft met kandidaat, dan behouden wij ons het recht voor om de opdracht niet aan aangeboden kandidaat te gunnen.

Interesse in deze opdracht?

Zo werkt onze dienstverlening

Reageer direct

De opdracht sluit
05 januari 2026 om 06:00
Je reactie ontvangen we graag minimaal 1 werkdag voor sluiting van de opdracht

Eventuele motivatie volgt in een latere fase

LET OP: Dit betreft een detacheringsopdracht. Het door jou opgegeven uurtarief is all in, inclusief 15% fee Freep en exclusief BTW

Mis geen kans, word gratis lid

Ontvang direct alle opdrachten en marktontwikkelingen in je mailbox