Gemeente Amersfoort

Zelfstandig opererende ervaren concerncontroller

Gemeente Amersfoort

De opdracht­omschrijving

Opdrachtomschrijving

Amersfoort
Amersfoort is een stad met ruim 160.000 inwoners, waar historie en vernieuwing hand in hand gaan. Een groeiende stad, die zich in hoog tempo ontwikkelt. Een stad vol duurzame en sociale initiatieven, waarin iedereen mee kan doen. In 2023 leverde dat ons zelfs de internationale titel European City of the Year op. Zo’n 1.500 collega’s zorgen dat Amersfoort een geweldige stad blijft om in te wonen, werken en leven. Dat doen we samen met de stad: met inwoners, ondernemers, vrijwilligers en partners.

Waar kom je te werken?

Als concerncontroller ben je zelfstandig en onafhankelijk gepositioneerd. Je hebt geen eigen team en valt rechtstreeks onder de tweekoppige directie. Je bent vast onderdeel van het overleg van het directieteam, waar naast de twee directieleden ook twee themadirecteuren, het hoofd Bestuur&Strategie en de Directiesecretaris deelnemen. Je bent vast adviseur van de wethouder Financiën en neemt daartoe mede wekelijks deel aan het stafoverleg met de wethouder. Je bent eerste aanspreekpunt voor de auditcommissie van de gemeenteraad en voor de accountant.
Dagdagelijks werk je nauw samen met het team AO/IB. Tevens ben je sparringspartner voor de toezichtfunctionarissen (FG, CISO en Archivaris).

Waar ga je mee aan de slag?

Algemeen
Als je start val je midden in de afronding van de meerjarenbegroting 2025-2028 en een bijbehorend pakket aan ombuigingen. De gemeenteraad zal die begroting gaan vast stellen dit najaar.
Zoals voor meer gemeenten geldt, is ook in Amersfoort de financiële toekomst onzeker, maar zijn de ambities groot en noodzakelijk. Denk aan onderwerpen als de energietransitie, woningbouw en het op peil houden van de voorzieningen in het sociale domein. De blik gaat in september dan ook weer vooruit; werken aan een meerjarige financiële strategie en/of nadere bezuinigingen.
Het doorontwikkelen van de rechtmatigheidsverantwoording (intern en bestuurlijk) en het opvolgen van de aanbevelingen van de accountant vanuit het jaarverslag 2023 staan op de planning.


Concreet
Meer concreet gaan we van je vragen:

  • Aanspreekpunt te zijn voor de auditcommissie van de gemeenteraad. Dat houdt in dat je beschikbaar bent voor vragen, toelichtingen, etc. Een actieve bijdrage te leveren in verschillende onderwerpen die zijn geagendeerd volgens de jaarplanning van de auditcommissie (bv. Dag van de Jaarstukken, opzet nieuwe begroting, etc.)
  • Onderhouden van contact met accountant / bewaken dat proces van jaarrekeningcontrole verloopt conform contract. Stukken van accountant worden voorbesproken met controller alvorens deze richting bestuur gaan; dit bewaakt de signalerende/escalerende functie van de controller (gevraagd/ongevraagd advies geven aan GS/college/raad)
  • Mee te werken aan meerjarige financiële strategie. De afdeling Financiën is aan de slag met een bestuursopdracht voor een meerjarige financiële strategie. De kennis, de meeschrijvende rol en de kritische blik van een concerncontroller zijn hier meer dan welkom.
  • Te ondersteunen bij de actualisatie van de nota Grondbeleid.
  • Het Opzetten en inrichten van de GRC tool; in een trekkende rol met onze CISO. De aanbesteding voor een gemeentebrede GRC tool is opgestart. Jij zal dit met de CISO samen invulling geven.
  • Impuls geven aan het gemeentelijke risicomanagement samen met de teammanager Financiën.
  • Voorzitten van het vierhoeksoverleg met FG, CISO en Archivaris. Vanuit die hoedanigheid ga je in ieder geval 1) aan de slag met het opzetten van een opgaveteam GRC en 2) advies uitbrengen over herpositionering FG (en andere toezichthouders)
  • Beoordelen van de bestuurlijke stukken op (control)risico’s en interveniëren indien nodig.
  • Verantwoordelijk voor de ontwikkeling van de controlfunctie in breedte. Dit vereist kennis van governance vraagstukken.



Kandidaatomschrijving

  • Op CV aantoonbare meerjarige ervaring (5 jaar) met een financiële controlfunctie bij een gemeente op concernniveau
  • OP CV aantoonbare ervaring in het gesprekvoering met een bestuursorgaan bij een overheid
  • Opleidingniveau aangetoond WO óf HBO met verdere functionele vorming
  • Je hebt bij voorkeur recente ervaring in functionele gesprekvoering met een gemeenteraad of provinciale staten/ danwel met hun auditcommissie
  • Je hebt kennis en ervaring op het gebied van risicomanagement



Deze inhuuropdracht verloopt via een aanbesteding. De opdrachtgever heeft eisen en wensen opgegeven. Aan de eisen moet je voldoen om kans te maken. Op de wensen kun je punten scoren.

De Eisen

  • Werkervaring 2 Op CV aantoonbare ervaring in het gesprekvoering met een bestuursorgaan bij een overheid
  • Opleiding Opleidingniveau aangetoond WO óf HBO met verdere functionele vorming.
  • Werkervaring 1 Op CV aantoonbare recente meerjarige ervaring (5 jaar) met een financiële controlfunctie bij een gemeente op concernniveau

De Wensen

  • Werkervaring 1 Beschrijf je recente ervaring in functionele gesprekvoering met een gemeenteraad of provinciale staten/ danwel met hun auditcommissie
  • Werkervaring 2 Beschrijf je kennis en ervaring op het gebied van risicomanagement
  • Interview Bij deze opdracht worden na de eerste selectieronde met een aantal partijen interviews afgenomen. Deze wegen mee in de uiteindelijke beoordeling. Deze interviews worden beoordeeld volgens de hieronder aangegeven criteria. Tijdens het interview toetsen we op werkervaring, kennis en de gewenste competenties. De gesprekken vinden plaats op maandag 10 juni.
  • Inzetbaarheid Je bent vanaf 2 september voor minimaal 32 uur per week inzetbaar.

Interesse in deze opdracht?

Zo werkt onze dienstverlening

Deze opdracht is gesloten, reageren is helaas niet meer mogelijk

Gesloten

Mis geen kans, word gratis lid

Ontvang direct alle opdrachten en marktontwikkelingen in je mailbox