Gemeente Bergen op Zoom

Wmo adviseur

Gemeente Bergen op Zoom

  • max €75 per uur

  • Noord-Brabant

  • 36 uur per week

  • Zorg en Welzijn
  • 01 januari 2026

  • 30 juni 2026

De opdracht­omschrijving

Waarom deze vacature?
Per 1 januari 2026 gaan de nieuwe contracten voor huishoudelijke ondersteuning en begeleiding in. De huidige indicaties kunnen doorlopen tot 1 januari 2027 als dat binnen de afgegeven termijn valt. Maar vanaf 1 januari 2027 vervalt het overgangsrecht.  Dat betekent dat alle BG- en HO Plus-indicaties die doorlopen tot na 31 december 2026 opnieuw beoordeeld moeten worden. Alleen dan kunnen inwoners tijdig worden overgezet op de nieuwe producten. Deze onderzoeken kunnen we niet zelf binnen ons huidige team oppakken.
Daarnaast heeft de gemeente Bergen op Zoom al belangrijke stappen gezet richting een sterker voorliggend veld. 1 januari 2026 het eerste SLT (stevig lokaal team) In de lokale teams zullen ook algemene voorzieningen opgetuigd worden waardoor (potientiele) wmo indicaties kunnen worden voorkomen en huidige maatwerkvoorzieningen omgezet worden naar een algemene voorziening

Dit is werken bij de afdeling WMO, Jeugd en Gezin 
Wij zijn een uitvoerende afdeling met leuke en loyale collega’s, waar iedereen hard werkt om klanten te helpen met al hun vragen. We proberen de eigen kracht en het sociale netwerk van inwoners te versterken, waardoor de vraag naar professionele zorg- en dienstverlening afneemt. Dit doen we samen met alle betrokken partijen.    
  
Jij maakt echt het verschil! 
Als WMO-adviseur ben je de schakel tussen de gemeente en haar inwoners, met de focus op de Wet maatschappelijke ondersteuning (WMO). Je bent verantwoordelijk voor het adviseren en ondersteunen van inwoners die behoefte hebben aan zorg en ondersteuning op het gebied van zelfredzaamheid, participatie en wonen. Je bent zelfstandig, snel thuis op een nieuwe werkplek en onderdeel van het team. Je vraagt hulp wanneer nodig maar bent ook sparringpartner van je collega’s.

Wat ga je doen? 

  • Je onderzoekt de lopende/aflopende indicaties huishoudelijke ondersteuning en begeleiding waarvan de indicatie moet worden aangepast voor 1 januari 2027.   
  • Je onderzoekt lopende/aflopende indicaties die potentieel ook in een algemene voorziening passend kunnen zijn en als dat uit jouw onderzoek ook blijkt begeleid je die overgang
  • Je beoordeelt indicatiestelling volgens de geldende WMO-regelgeving. Daarbij is aandacht voor de eigen kracht, de kracht van het netwerk en het voorliggend veld. Tevens houd je rekening met de komst van de stevige lokale teams en het aanbod in het voorliggend veld die in oprichting zijn.
  • Je handelt de onderzoeken zelfstandig af. Van gespreksverslag tot en met de beschikking en verwerkt dit ook in de Suite.
  • Je zorgt ervoor dat de client de nodige voorzieningen ontvangt (opdrachten uitzetten naar leveranciers en aanbieders)

De Eisen

  • Uw kandidaat heeft minimaal een afgeronde HBO opleiding in de richting van Bijvoorbeeld verpleegkunde, Social Work. (Dit moet blijken uit het cv.)
  • Het uurtarief is maximaal 75 euro
  • In verband met de wet Deregulering Beoordeling Arbeidsrelaties (DBA) kan, vanwege de aard van de opdracht, deze opdracht niet ingevuld worden door een ZZP’er. Geïnteresseerde ZZP’ers kunnen zich uitsluitend in loondienst laten detacheren via een bureau. Doorleenconstructies (met een modelovereenkomst) zijn daarbij niet toegestaan. Met uw inschrijving verklaart u dat uw kandidaat in loondienst gedetacheerd wordt.
  • De aangeboden kandidaat heeft minimaal 2 jaar ervaring als WMO adviseur •Ervaring met indiceren van begeleiding individueel, begeleiding groep en huishoudelijke ondersteuning. (Graag duidelijk aangeven in het CV.)
  • De aangeboden kandidaat kan uiterlijk 1-2-2026 starten. Daarna is niet mogelijk (Startdatum duidelijk aangeven in het CV)

De Wensen

  • De aangeboden kandidaat is beschikbaar voor het aantal uren per week zoals in de aanvraag is aangegeven.
  • Uit het gesprek blijkt (of wordt getoetst door bv casussen) of de in de vacature gevraagde competenties (eventueel benoemen) aantoonbaar zijn door het geven van voorbeelden.
  • De aangeboden kandidaat heeft recente relevante kennis en ervaring met wet- en regelgeving op het gebied van (domein/bepaalde wetten). Graag middels concrete voorbeelden duidelijk omschrijven in het CV.
  • De aangeboden kandidaat heeft recente kennis en ervaring van de sociale kaart en voorliggende voorzieningen. (Graag middels concrete voorbeelden duidelijk omschrijven in het CV.)
  • De aangeboden kandidaat heeft recente kennis en ervaring met Suite4werk. (Graag middels concrete voorbeelden duidelijk omschrijven in het CV.)
  • De aangeboden kandidaat kan vanaf 1 januari 2026 starten. Dit heeft de voorkeur boven 1-2-2026. Dan worden extra punten gegeven. (Duidelijk startdatum vermelden in CV)

Interesse in deze opdracht?

Zo werkt onze dienstverlening

Deze opdracht is gesloten, reageren is helaas niet meer mogelijk

Gesloten

Mis geen kans, word gratis lid

Ontvang direct alle opdrachten en marktontwikkelingen in je mailbox