VNG

Uitvoerend projectleider innovatiehub

VNG

De opdracht­omschrijving

Over Platform Sociaal Domein

Rijk en gemeenten willen vraagstukken in het sociaal domein vanuit samenhang en gezamenlijkheid benaderen, zowel op lokaal, als op regionaal en nationaal niveau. Dit vraagt om een continue en ander type gesprek, dat gericht is op wat nodig is voor inwoners (een sterkere uitvoeringspraktijk) en minder is opgezet vanuit het stelsel van wetten, programma’s en dossiers. Vanaf 2021 zijn er regioadviseurs aangesteld die de verbinding leggen tussen de verschillende partners, tussen Rijk, beleid en uitvoering. Zij ondersteunen op basis van de vragen uit de praktijk van beleid en uitvoering op het gebied van het sociaal, zorg- en veiligheidsdomein. Deze regioadviseurs zijn vaste aanspreekpunten voor de regio1 en vormen het hart van het Platform Sociaal Domein. Daarnaast coördineren en faciliteren de collega’s van Bureau Platform Sociaal Domein2 de gehele ondersteuningsstructuur.

Het Platform Sociaal Domein heeft de volgende drie rollen:

• Kennis: fungeert als een waardevolle bron van kennis en expertise over hoe gemeente en partners beter kunnen samenwerken en organiseren op maatschappelijke vraagstukken;

• Advies: adviseert en ondersteunt (gemeentelijke) beleidsmakers, professionals en partners actief bij het vinden van oplossingen voor complexe inrichtings- en samenwerkingsvraagstukken;

• Inzicht: verschaft actief inzicht in de beschikbare ondersteuning voor gemeenten en partners die hun (gezamenlijke) uitvoeringspraktijk willen verbeteren en versterken.

Het Platform Sociaal Domein heeft als opdrachtgevers het rijk en de VNG. Het platform is organisatorisch ondergebracht bij de VNG. 

Omschrijving van de opdracht

In diverse Kamerbrieven (juli 2023, december 2023 en oktober 2024) is het belang van de versterking van sociaal ontwikkelbedrijven (SOB’s) en beschut werk benadrukt. Deze vormden de basis voor bestuurlijke afspraken tussen SZW, VNG, Cedris en Divosa over het toekomstbestendig maken van de sociale infrastructuur (openbaar via Rijksoverheid.nl).

Deze afspraken leidden tot:

• Een impulsbudget in 2025 en een structurele bijdrage van €100 miljoen per jaar vanaf 2026;

• De opdracht aan gemeenten en SOB’s om vóór 2026 toekomstbestendige plannen te ontwikkelen en uit te voeren;

• De opbouw van een landelijke ondersteuningsstructuur met kennis, instrumenten, producten en ondersteuning;

• De programmatische opdracht aan VNG om een landelijke Innovatiehub Sociale Infrastructuur in te richten.

De Innovatiehub vervult vanaf 2026 een centrale rol in het ontwikkelen, borgen en opschalen van:

• Werkwijzen, producten en instrumenten voor gemeenten en SOB’s;

• Kwaliteitskaders en standaarden voor landelijke samenhang;

• Een lerende infrastructuur tussen regio’s, SOB’s en landelijke partners;

• Een structurele basis voor het ondersteuningsprogramma richting 2027 en verder. Deze opdracht betreft de inzet van een Uitvoerend Projectleider Innovatiehub.

Als Uitvoerend Projectleider bent u verantwoordelijk voor de uitvoering van de landelijke innovatieen productagenda binnen het programma Sociale Infrastructuur. U vertaalt beleidsmatige ideeën, regionale inzichten en ontwikkellijnen van de Innovatiehub naar concrete, direct toepasbare producten voor gemeenten en SOB’s. U werkt daarbij nauw samen met de Strategisch Coördinator Innovatiehub, het communicatiebureau, maatwerkspecialisten en inhoudelijke experts.

Strategische focus:

• Productontwikkeling en concretisering: Samen met betrokkenen vertaalt u concepten, methodieken en beleidslijnen naar praktische en overdraagbare producten (zoals scans, formats, werkvormen, handreikingen en tools).

• Implementatie en gebruiksklaar maken: U organiseert testfases, pilots en feedbackrondes en zorgt voor een definitieve, breed inzetbare vorm van de producten.

• Overdraagbaarheid en professionalisering: U borgt goede documentatie, inclusief instructies, handleidingen en train-de-trainer-materialen, zodat producten door meerdere uitvoerders gebruikt kunnen worden.

• Samenhang met landelijke kaders: U werkt binnen de uitvoeringsagenda van de Strategisch Coördinator en stemt af met landelijke partners, zodat producten aansluiten bij bestuurlijke afspraken en landelijke werkwijzen.

• Verbinding met de praktijk: U verwerkt inzichten uit regio’s, pilots en specialistentrajecten en borgt dat de producten aansluiten op de uitvoeringspraktijk.

Werkzaamheden en verantwoordelijkheden

• Vertalen van ideeën, methodieken en analyses naar concrete, toepasbare producten (zoals scans, formats, werkvormen, handreikingen, modules en documentatie).

• Organiseren, begeleiden en evalueren van pilots en testfases, inclusief selectie van testregio’s en ophalen van feedback voor doorontwikkeling.

• Borging van overdraagbaarheid via duidelijke instructies, handleidingen, templates en train-de-trainer-materialen.

• Samenwerken met maatwerkspecialisten en inhoudelijke experts en verwerken van hun input in producten die aansluiten op regionale praktijkvragen. • Afstemmen met het communicatiebureau voor professionele uitwerking, vormgeving en digitale ontsluiting.

• Opstellen van planning en ontwikkelagenda, bewaken van voortgang en deadlines, en rapporteren aan de Strategisch Coördinator Innovatiehub.

• Verzamelen en verwerken van signalen uit regio’s, pilots en maatwerktrajecten in verbeteringen en nieuwe ontwikkelkansen.

• Coördineren van interne en externe ontwikkelteams (o.a. detacheringskrachten en bureaus) en zorgen voor heldere taakverdeling en tijdige oplevering.

• Bewaken van samenhang, aansluiting op de innovatieagenda en naleving van kwaliteitskaders.

• Ondersteunen van de Strategisch Coördinator bij overleggen, landelijke afstemming, productportfoliokeuzes en kwaliteitsborging.

De Eisen

  • De kandidaat is op de in de profieltekst genoemde datum en tijdstip beschikbaar voor een matchgesprek: dinsdag 20 januari 2026, van 09:00 tot 11:00 uur
  • Minimaal afgeronde HBO opleiding, (in de richting van bestuurskunde, organisatiekunde, beleid of vergelijkbaar)
  • Minimaal 3 jaar aantoonbare werkervaring in de rol van projectleider in de publieke sector
  • Werkervaring op een bestaanszekerheid afdeling/ binnen de publieke sector/adviesbureau

De Wensen

  • Kandidaat beschikt over een afgeronde WO-opleiding in de richting van organisatiekunde, beleid, sociaal domein, communicatie, ontwerp of vergelijkbaar
  • Kandidaat heeft aantoonbare werkervaring met productontwikkeling of methodiekontwikkeling. Denk aan: formats, scans, werkvormen, instrumenten, handleidingen of procesmodellen.
  • Kandidaat heeft werkervaring met het begeleiden van pilots, testen of implementatietrajecten in het publieke domein. U dient referenties inclusief contactgegevens op te nemen onderaan de motivatie. De VNG kan deze benaderen.
  • Werkervaring met Participatiewet, WSW en/of sociaal ontwikkelbedrijven (SOB’s).

Interesse in deze opdracht?

Zo werkt onze dienstverlening

Reageer direct

De opdracht sluit
14 januari 2026 om 11:00
Je reactie ontvangen we graag minimaal 1 werkdag voor sluiting van de opdracht

Eventuele motivatie volgt in een latere fase

LET OP: Dit betreft een detacheringsopdracht. Het door jou opgegeven uurtarief is all in, inclusief 15% fee Freep en exclusief BTW

Mis geen kans, word gratis lid

Ontvang direct alle opdrachten en marktontwikkelingen in je mailbox