Gemeente Leiden

Twee juristen sociaal domein

Gemeente Leiden

  • max €105 per uur

  • Zuid-Holland

  • 36 uur per week

  • Juridisch
  • 01 september 2025

  • 01 september 2026

De opdracht­omschrijving

Het team Juridische Zaken PMO (JZ PMO) behandelt bezwaren en beroepen op het gebied van WMO, Jeugd, Schuldhulpverlening, Participatiewet en aanvullende regelingen binnen het sociaal domein zoals opvang Oekraïners en Brede ondersteuning. Het team JZ PMO van de gemeente Leiden bevindt zich in een fase van doorontwikkeling. Waar voorheen de nadruk lag op behandelen van bezwaar- en beroepsprocedures, ontwikkelt het team zich nu richting een bredere rol met meer focus op juridisch advies, beleidsbijdragen en kennisdeling binnen het sociaal domein. In dit kader zijn wij op zoek naar twee zelfstandig werkende juridisch adviseurs die het team JZ PMO tijdens deze doorontwikkeling komen versterken.

De opdracht omvat deels bestaande werkzaamheden (bezwaar en beroep) en voor een belangrijk deel uitvoerende taken binnen taakgebieden die nog in ontwikkeling zijn (advies, beleid en scholing).

Een procescoördinator houdt zich bezig met de verdere implementatie van de nieuwe functie en werkwijze binnen het team. Van de juridisch adviseur wordt verwacht dat je zelfstandig bijdraagt aan de invulling van deze nieuwe taken binnen het team JZ PMO, door deze in de praktijk uit te voeren en vanuit inhoudelijke ervaring mee te bouwen aan wat werkt. Je levert daarmee niet alleen inzet op dossiers, maar ook inhoudelijke input over wat nodig is in de dagelijkse praktijk. Je werkt zelfstandig, in samenwerking met de procescoördinator en inhoudelijk betrokken collega’s. Je werkzaamheden richten zich op de volgende onderdelen:

 

Bezwaar

Je treedt op als verweerder in bezwaarprocedures en bereidt je zorgvuldig voor op zittingen van de regionale bezwarencommissie of ambtelijke hoorgesprekken. Je beschikt over uitstekende schriftelijke en mondelinge adviesvaardigheden en weet juridische standpunten begrijpelijk te verwoorden. Je controleert de volledigheid van dossiers en stemt tijdig af met betrokkenen. Je bent goed bereikbaar voor collega’s en werkt waar nodig op kantoor, met name voor onderlinge afstemming. Hoorzittingen vinden op kantoor plaats. Je past de uitgangspunten van ‘Prettig contact met de overheid’ toe in je werkwijze. Je werkt met systemen zoals JOIN en Civision Samenleving. Je denkt vanuit jouw expertise en ervaring mee over de optimalisatie van het bezwaarproces binnen PMO JZ.

 

Beroep en hoger beroep

Als gemachtigde vertegenwoordig je de gemeente in beroeps- en hoger beroepszaken bij de rechtbank en de Centrale Raad van Beroep. Je stelt juridisch sterke en toegankelijke processtukken op en bereidt zittingen zorgvuldig voor. Je stemt af met vakinhoudelijke collega’s, volgt relevante jurisprudentie en vertaalt dit naar beleid en uitvoering. Je handelt met oog voor zorgvuldigheid en duurzame oplossingen.

 

Juridisch advies

Je geeft juridisch advies aan vakafdelingen (WMO, Jeugd, PW en Schuldhulpverlening) binnen het sociaal domein (eerstelijns). Je denkt actief mee over maatwerk, beleidstoepassing en casuïstiek, met oog voor juridische houdbaarheid én uitvoerbaarheid. Je signaleert knelpunten en vertaalt deze in concrete aanbevelingen richting de procesbegeleider. In samenwerking met kwaliteitsmedewerkers en beleidsadviseurs lever je zo een bijdrage aan de verbetering van besluitvorming en voorkoming van bezwaar.

 

Scholing en kennisdeling

Je draagt bij aan juridische scholing en kennisoverdracht, bijvoorbeeld over de PW in Balans en het leren van bezwaarprocedures op het gebied van WMO, Jeugdwet, Schuldhulpverlening en PW. Op dit moment wordt binnen JZ PMO gewerkt aan invulling van “kennisdeling”. Hieraan lever je met jouw expertise en ervaring een bijdrage. Je weet juridische inhoud om te zetten in begrijpelijke, toepasbare kennis voor collega’s in beleid en uitvoering. Zo versterk je het juridisch bewustzijn binnen het sociaal domein. Je stemt gedurende de uitvoering van deze taken signalen af met de procescoördinator zodat een stevig fundament ontstaat voor de nieuwe positie van JZ PMO. 

 

Beleid en bestuurlijke advisering

Je adviseert over juridische aspecten van beleid en ondersteunt bij bestuurlijke vraagstukken. Je draagt bij aan het actualiseren en juridisch toetsen van beleidsregels, met aandacht voor begrijpelijkheid en uitvoerbaarheid. Je hebt oog voor het verbinden van beleid, uitvoering en wet- en regelgeving. Je denkt mee en doet suggesties over de implementatie van deze nieuwe taak, die vast onderdeel moet worden van het takenpakket van het team JZ PMO.

Inwerken nieuwe collega’s

Tijdens jouw opdracht start de werving van vaste medewerkers. Je draagt bij aan hun inwerkproces door kennis, werkwijzen en ervaring over te dragen. Je begeleidt nieuwe collega’s op inhoud, werkt waar nodig samen aan dossiers en stimuleert reflectie en 7 leerontwikkeling. Daarmee lever je een belangrijke bijdrage aan een duurzame teamopbouw.

Deze inhuuropdracht verloopt via een aanbesteding. De opdrachtgever heeft eisen en wensen opgegeven. Aan de eisen moet je voldoen om kans te maken. Op de wensen kun je punten scoren.

De Eisen

  • CV en Motivatiebrief: Inschrijver levert hier het CV en de motivatiebrief aan.
  • Eis 1: Uiterlijke startdatum op 1 september 2025;
  • Eis 2: Afgeronde opleiding Hbo of WO Rechten;
  • Eis 3: De laatste 5 jaren minimaal 3 jaren gewerkt in de functie van medewerker Bezwaar en Beroep, inclusief voeren van verweer bij rechtbank en/of Centrale Raad van Beroep;
  • Eis 4: Ruime actuele kennis van met name Participatiewet en Wmo,  Jeugdwet, Schuldhulpverlening
  • Eis 5: Kennis en ervaring met ambtelijk horen, de informele aanpak en de uitgangspunten van Passend contact met de overheid;
  • Eis 6: Kennis en ervaring met advisering binnen het sociaal domein
  • Eis 7: Aantoonbare ervaring met het werken met Join, Civision Samenlevingszaken, Polydoc

De Wensen

  • Subgunningscriterium 1: CV en Motivatiebrief (35/100 punten) Inschrijver dient een CV en Motivatiebrief te overleggen, waarin de opleiding(en), werkervaring en toelichting van de aangeboden kandidaat staat beschreven. De aanbestedende dienst wenst in deze documenten in ieder geval de volgende aspecten terug te zien: Zowel sterke schriftelijke – als adviesvaardigheden; Minimaal 5 jaar werkzaam bij een gemeente van gelijke omvang als gemeente Leiden; Eerdere kennis en ervaring  met werken in Leiden en Leiderdorp in verband met werken met de rolverdeling tussen clusters in de bezwaarafhandeling en advisering is een pré. Ervaring met afhandeling bezwaren en beroepen / advisering in het kader van de brede ondersteuning en opvang Oekraïners is een pré. Het CV mag maximaal drie (3) A4 zijn en de motivatiebrief één (1) A4 in lettertype Arial 10 bestaan. Dit is inclusief Bijlagen. Bij het overschrijden van het maximale aantal pagina’s, wordt alleen het maximale aantal pagina’s beoordeeld.
  • Subgunningscriterium 2 Gesprek (50/100 punten) De kandidaat wordt voor het gesprek uitgenodigd wanneer deze is beoordeeld met een “8” of hoger voor subgunningscriterium 1. CV en motivatiebrief. De aanbestedende dienst wenst in het gesprek in ieder geval de volgende aspecten terug te zien: Kenmerken persoon: goed luisteren, toepassing menselijke maat, organisatiegericht maar ook autonoom kunnen werken Je hebt een proactieve en klantgerichte instelling. Je bent enthousiast, accuraat, flexibel, stressbestendig, collegiaal en je weet van aan- en doorpakken. Je ‘staat daarbij stevig in jouw schoenen’. Ook ben je omgevingsbewust, resultaatgericht en analytisch sterk ontwikkeld; Op de gebieden waarover het team JZ adviseert (sociaal domein) beschik je over sterke inhoudelijke juridische kennis; Jouw mondelinge vaardigheden zijn uitstekend. Je bent sterk in het kort, bondig en begrijpelijk adviseren en formuleren.

Interesse in deze opdracht?

Zo werkt onze dienstverlening

Reageer direct

De opdracht sluit
13 augustus 2025 om 07:00
Je reactie ontvangen we graag minimaal 1 werkdag voor sluiting van de opdracht

Eventuele motivatie volgt in een latere fase

LET OP: Het door jou opgegeven uurtarief is all in, inclusief 10% fee Freep en exclusief BTW

Mis geen kans, word gratis lid

Ontvang direct alle opdrachten en marktontwikkelingen in je mailbox